Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstora sökaren...

Produkter
(logga in för att koppla)
Helloj

Tänkte höra om det är någon eller några som använder sig av en förstorningssökare typ som d2m som jag tror den heter.

Har precis beställt en D80 och skulle självklart vilja ha en sökare nästan lika stor som på en analog kamera.

Vad tycker ni som har provad denna förstorningsmojäng om den? Blir det bra kvalité? Blir det mycket förvrängning osv?

Ska man köra på den med 1,33x förstorning eller 1,1x ??

Tack på förhand!

MVH
Mattias Stahre

Fredrik Calabrese skrev:
DK21m använder jag ibland på D200, den funkar bra så länge du inte bär glasögon (det blir svårt att se hela sökaren då.)
Kan du på en höft uppskatta storleksskilladen? Är det 17% bredare bild, som det borde vara? Jag har fått uppfattningen att skillnaden inte är enorm, men det borde ju vara en rejäl skillnad ytmässigt faktiskt om det är så.
Nu är den dessutom ganska billig (365:- hos Cyberphoto), så man kanske ska skaka brallorna lite:-D

Förresten, detta är ett vettigt pris på tillbehör! En del av er vet väl att jag klagat en del på ovettiga priser;-)

Ursäkta om jag lånar tråden lite, vill inte skapa en egen i onödan.

Jag vill också köpa mig en sökarförstorare men hur blir det när man är begåvad med ett par extra ögon i form av glas?
Har hört att man inte ser hela bilden då men stämmer det?
Isf vilken förstorare ska jag ha till min D50?

MvH
Jocke H

Hjälp för blinda....

dcn skrev:
Fick hem en sådan här idag. KPS sökarförstorare 1,35x från:
www.shiftlenses.com
Har glasögon och ser hela sökarbilden perfekt.
Jag har båda, DK21-M och Shiftlenses 1.35 på min 20D. Mycket bra, men mina xtra-ögon hänger i senilsnor...om inte tappas innfo i ytterkanterna.
Om jag skulle välja en av dom? Def. 1.35. Min 20D-sökare är jamngod med min anlgoda 30.
Anbefalas.
Hälsar den blinda Erik J

Använder den till en Eos 350d, blev som en helt annan kamera! Kör CZ objektiv så det underlättar en hel del med skärpeinställningen.

Jocke H skrev:
Tror ni det är värt att chansa och slänga 580kr på 1,35x från shiftlens när man har brillor?
I värsta fall kan man ju ställa dioptrijusteringen för att fota utan brillor, och sätta dem i pannan när man fotar. Eller ha "senilsnöre" som redan nämnts. Dock funkar det ju inte om man har så grovt synfel att justeringsmöjligheten inte räcker till.
Själv använder jag linser nästan alltid, och även om jag skulle använda glasögon mest så skulle jag kolla in möjligheten att köra endagslinser när man fotar:) Det kostar en tia per dag ungefär, och om man har glasögon så behöver man ju bara använda dem just när de behövs.

Makten skrev:

Själv använder jag linser nästan alltid, och även om jag skulle använda glasögon mest så skulle jag kolla in möjligheten att köra endagslinser när man fotar:) Det kostar en tia per dag ungefär.
Har haft funderingar på att skaffa linser. Men det blir då inte endagslinser då. Jag kan brukar ta några bilder varje dag så det skulle bli linser varje dag, med vissa undantag.

Men jag har beställt förstorarn så man får se sen när den kommer.

Jocke H skrev:
Har haft funderingar på att skaffa linser. Men det blir då inte endagslinser då. Jag kan brukar ta några bilder varje dag så det skulle bli linser varje dag, med vissa undantag.
Fotar du varje dag så blir det ju onödigt. Men endagslinser är ett jäkligt bra sätt att testa linser annars. Det kostar visserligen en del, men man kan låta bli att använda linser under långa perioder utan att förlora pengar så att säga.
Jag kör numera månadslinser, vilket kostar ungefär 100:- i månaden om man beställer på nätet. Dem behöver man ju heller inte använda hela tiden för den delen, men endagslinser kan man ju ha med sig på ett annat sätt och ta på sig när man behöver; bara man har möjlighet att tvätta händerna och en spegel. Sen är det bara att plocka ut och slänga om man vill gå tillbaka till glasögon.

Inte för alla den mojängen...

Makten skrev:
I värsta fall kan man ju ställa dioptrijusteringen för att fota utan brillor, och sätta dem i pannan när man fotar. Eller ha "senilsnöre" som redan nämnts. Dock funkar det ju inte om man har så grovt synfel att justeringsmöjligheten inte räcker till.
Själv använder jag linser nästan alltid, och även om jag skulle använda glasögon mest så skulle jag kolla in möjligheten att köra endagslinser när man fotar:) Det kostar en tia per dag ungefär, och om man har glasögon så behöver man ju bara använda dem just när de behövs.
Man skal dokumentera behov av senilsnor, för att få certifikat. Tväksamt om du får det, Martin :)
Men 20D + shiftlenses gär ett diopter på >+ 4. Jag har mycket brytningfäl oxå (som du vel har förstått) men det funkar för mej.
Man får ju lite jobb...Okulär OFF; Lcd ON...Men man lär sej snabbt; jag fixade det på ca 40 år...

Hi folks

Har inversterat i ett förstoringsokular till min D2X. Man måste ju bara ha samma trevliga STORA sökarbild som FF eller hur Martin :)

Hur som helst, jag använder den inte. Skillnaden blev inte så stor att det väger upp problemet med att inte se hela sökarbilden, jag har glasögon.

Nu har ju D2 serien en rätt trevlig sökare från början så behovet är mindre än med en D100 eller en D70:a.

Mitt tips är att prova inna du handlar för att hålla på med att ta och på glasögonen vid varje fotograferingsögonblick är inte ett alternativ för mig.

Mankan

Fick min KPS förstorare idag från shiftlens.

När jag har glasögonen på mig så fösvinner texten med inställningarna i sökaren. Men bilden blev märkbart större så jag tror jag ändå kommer att använda den.
En annan fördel är ju att man även för ut sökaren lite från skärmen så blir den ju inte igen fettad lika snabbt.

Ni som använder KPS ögonmusslan. Blir sökaren mörkare med den? Som jag förstår om man sprider ljusmängd som passerad objektivet till en större yta borde sökarbilden bli mörkare. Frågan bara är om det är störande?

Har letat länge efter sökarförstorare till min D70 men hittills har inte funnit något. Funderar starkt på att skaffa mig KPS musslan. Flera recensioner efterlyses.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar