Carlos skrev:
...Men man vill ju ändå 'göra...
Det finns -som du säkert förstår- inge abslut sanning om vad som är rätt metod för att dra upp bilder i storlek.
Viktigast är förstås att ha ett bra original där skärpan är korrekt och ingen skakningsoskärpa finns. Det är inte så självklart som man tror, många skarpa bilder avslöjs när man drar upp dem...
Mitt arbetsflöde för RAW ser oftast ut så här:
Jag förstorar inte i Camera RAW. Det blir ibland en knappt märkbar skillnad men om det är till det ”bättre” får man själv avgöra.
Jag ser ingen vinst i att göra det.
Sedan lägger jag (i PShp) eventuellt på en svag brusreducering för att dämpa det knappt märkbara bruset i mina välexponerade original.
Det har blivit vanligare att jag gör det nu jämfört med förr.
Jag brusred. helst före skärpningen. Det ger mjukt resultat med färre detaljförluster.
Dags att skärpa bilden för att återskapa detaljerna i originalet.
Antialiasingfiltret framför sensor (som minskar risker för mönster på vissa motiv) gör bilden en aning för mjuk.
Jag använder Nik Sharpener Pro som är en pluggin.
Därefter retusch och justeringar.
Nu skall bilden skalas upp.
Jag gör det alltid i ett steg (om originalet inte är en liten webbild) och använder två metoder.
För ”nomala” uppskalningar blir det Photoshops vanliga bikubiska metod.
Med normala menar jag porträtt i 30x40 och bilder till mässor i 50x60 och liknande.
Bilder som skall bli riktigt stora (och bilder där jag med min erfarenhet vet att det ser bättre ut,
jag gjorde en bröllopsbild i 50x60 nyligen) avänder jag Genuine Fractals som är en pluggin för att skala upp bilder.
Efter detta skärper jag oftast (men inte alltid) bilden och gör det via ännu en pluggin (phuii) som kommer från Photokit Sharpener.
Eller med metoden att göra en lagerkopia och avända filtret högpass som finns beskrivet i många forumtrådar.
Iblad finns det behov av en sista retusch, kanske blev ett ögonbryn lite väl ”rått” och behöver mjukas upp med en pensel.
Detta är mitt flöde...