Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstagångsköpare av kamera, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Urgutt

Ny medlem
Hej
Jag är en extrem nybörjare när det gäller att fota men jag tycker det är roligt och har tänkt att köpa en bra kamera.
Jag åker till usa nu i sommar och tänkte därför passa på att köpa en där men jag har ingen aning om vad jag ska köpa för något eller vilka objektiv som är bra.

Just nu lutar det mot Canon eftersom jag hört mycket bra om dem samt att jag hört att deras tillbehör är billigare än Nikons.

Kraven jag har på kameran är att den ska kunna ta bra bilder under vatten då jag ska ta dykarcertifikat med andra ord ska den kunna ta bra bilder när det är svagt ljus. Jag vill även kunna filma med den.

Eftersom jag är nybörjare så är användarvänlighet ett stort plus:)
När det gäller budgeten så är jag öppen till förslag på kameror där huset + kitobjektiv(eller hur det nu fungerar) kostar upp till 10,000. men ibland kanske det är bättre att lägga lite mindre på huset och lite mer på extra objektiv?

Tack på förhand

Oj, ja du att fråga om kameraråd är som att be om pest eller kolera ;) Alla Nikonister kommer skrika Nikon och alla Canonister kommer skrika Canon. (Själv har jag en Nikon D5000 och är skitnöjd med hade idag valt en D7000). Men, mitt tips är att besöka en kamerabutik, inte elgiganten eller Siba eller liknande utan en kamerabutik. Där kan du ställa alla möjliga frågor och även prova kameran. Hur en kamera känns i handen är en viktig del i om du kommer använda den mycket. Jag bytte märke för 1,5 år sen och klämde och kände och valde mellan canon och nikon.

Lycka till!

Ska man plåta under vatten med systemkamera krävs ett uv-hus som ofta kostar lika mycket som kameran. Men Canon har relativt billiga uv-hus till sina kompaktkameror. Du kanske ska fundera på en S100 eller G1x istället?

Tack för råden, jag kommer köpa en systemkamera eftersom jag vill lära mig hur det fungerar.

I länken fanns det många bra tips och jag har bestämt mig för att köpa en Canon men jag undrar om man ska köpa en eos 550d eller om man borde satsa på en 600d eller 60d?

I länken fanns det många bra tips och jag har bestämt mig för att köpa en Canon men jag undrar om man ska köpa en eos 550d eller om man borde satsa på en 600d eller 60d?

Smaksak - *Jag* tycker 600d är en bra instegskamera just eftersom skärmen kan komma till nytta när man filmar eller fotar i konstiga vinklar. Inte så mycket dyrare än 550d.

60d är en bättre kamera än 600d men kanske lite dyrare än vad nybörjare vill lägga.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto