Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

zorglub

Avslutat medlemskap
Jag skulle vara tacksam för råd och tips vid köp av ny eller beg. systemkamera. Av det jag läst och sett hittills tycker jag att Canon EOS300 verkar vara en bra kamera om man ej ägt eller använt systemkamera tidigare. Den verkar vara lättanvänd för nybörjaren och på samma gång ha tillräckligt med manuella inställningsmöjligheter för mer avancerad fotografering längre fram.

Kameraköp...

Hej Magnus...

Eos 300 & F65 är två riktigt bra nybörjar kameror som har de grundläggande funktionerna! Ta och sök i de olika forum:en där det finns tusen av dessa frågor ;)

Mvh // Martin

Du vet ju redan vad du ska ha :D

Nä men valet står nog mellan
Canon EOS 300
Nikon F65/F55
Minolta Dynax 5

Säger bara en sak. Du ska trivas med kameran, kännas skön att hålla i, reglagen där de känns mest naturlig för dig. Bara in och härja och känn hos din fotohandlare.

sök på de olika kamerorna i sök funktionen längre upp! Finns som sagt miljoner trådar om det!

Tack för tipsen.

Tack till er alla, Niklas, Jesper och Martin.
Jag har kollat in de andra diskussionerna på forumen och fått mycket info där. Bl.a. att man hellre ska välja Sigma-objektiv än t.ex. Canons medföljande.

öhmm

ta inte vad som helst från Sigma bara- deras billigaste grejer är rätt sunkiga.

www.photozone.de finns de flesta objektiv betygsatta. Kolla där innan du köper nåt. Jag är en gambler och köper alltid mina grejer begagnat. Trygghetsnarkomanerna och fundamentalisterna köper nytt...:cool:

/erik

Okej

Jag litar på dig Erik. Jag ska gå in på Photozone och kolla. Och jag är inte heller främmande för att köpa både hus och objektiv begagnat.

Får du tag på en eos300 med canon original USM glugg vore ju det toppen. USM gluggarna fokuserar snabbare men framförallt nästan helt ljudlöst. Du kan även fokusera om manuellt utan att koppla ur AF, du sliter alltså inte sönder motorn om du börjar skruva på fokusringen med AF inkopplad. Canon 28-105mm usm är en bra glugg du kan sattsa på om du vill ha en bra men ändå relativt billig standardzoom. Betydligt bättre än sigmagluggarna som brukar följa med i paketen från expert.

Du behöver nog inte vara mycket till gambler heller för att våga köpa begagnat. Det är sällan såna här kameror är slutkörda. Mvh Micke

Måste bara tipsa dig om cosina 19-35mm gluggen också. Vansinnigt roligt brännviddsomfång som du kan lattja mycket med som nybörjare, för cirkus 2000kr nytt. Den optiska kvalitén är dessutom förvånansvärt bra. Mvh micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar