Annons

Första systemkameran.

Produkter
(logga in för att koppla)

thebunkerhill

Ny medlem
Nikon D3300 eller D5300, undrar en rookie. Jag är sugen på min första systemkamera, men har noll och nada erfarenhet. Har dock kommit fram till att köpa någon av ovanstående kameror, och nu sitter jag inne på två snabba frågor.

Båda är bra nybörjarkameror har jag fattat. Det skiljer ca 2000 kr mellan D3300 och D5300. Är det värt att lägga några tusenlappar extra? Det gör jag gärna för bildkvalitén, men kamerorna känns dock väldigt likartade.

Båda kamerorna finns med två olika objektiv. 18-55/3,5-5,6 G VR samt 18-105/3,5-5,6 VR. Jag betalar gärna någon tusing extra (som det sistnämnda kostar) om det kvalitetsmässigt faktiskt är stor skillnad? Hur är det med den saken?

Vad skulle ni ge för råd till en oerfaren fotointresserad som skulle vilja komma ifrån sin iphone?
Prisuppgifter & medföljande objektiv.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=nikon d3300
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=nikon d5300
 
Om du nu vill ha tips om första kameran, varför har du då redan begränsat dig till två Nikonmodeller?
Inget ont om dessa, men idag finns det många alternativ. De spegellösa har lika bra bildkvalitet och är på flera punkter överlägsna de traditionella. Jag känner många, både yrkesfotografer och entusiaster som bytt ut sina tjockkameror mot små behändiga spegellösa, inklusive mig själv.
Däremot känner jag inte någon som bytt andra vägen.
Om jag var i din sits skulle jag passa på att testa dagens modernaste kameror; de spegellösa.
Jag antar att du har någon i din omgivning som är nikonist och har påverkat dig.
Likelsen jag gjorde när jag skrev tjockkamera, passar bra med dito TV.
Bland de spegellösa finns, Olympus, Panasonic, Sony och Fujifilm för att nämna de populäraste.
Gör dig själv en tjänst och kolla upp marknaden innan du bygger fast dig i något system. Kolla tex Olympus O-MD-E5 som ligger i den prisklass som dina förslagna kameror.
Lycka till!
 
Om man har begränsad budget tror jag nog man får mer glädje av att satsa på Nikon D3300 med 18-105/3,5-5,6 VR istället för D5300 med 18-55/3,5-5,6 G VR.
 
Gå ut och känn på kamerorna välj den som ligger bäst i handen, om du inte skulle tycka att det är någon avgörande skillnad i känsla satsa på billigast hus och bäst optik. Kamerahus blir fort omoderna men köper du ett bra objektiv är chansen stor att du kan behålla det om du skulle vilja uppgradera till ett nyare modernare hus i framtiden.
 
Det är inte särskilt stor skillnad på D5300 och D3300. Den huvudsakliga skillnaden är att D5300 har vinklingsbar skärm och lite fler funktioner. I bildkvalitet är det absolut ingen skillnad; båda kamerorna har samma sensor.

Om du bara vill "fota", dvs sikta och trycka av och låta kamerans automatik sköta resten, då är D3300 perfekt. Om du vill lära dig mer om foto, experimentera och utvecklas, köp en Pentax eller en begagnad Nikon D7000 i stället.
 
Näe, har varken begränsat mig eller påverkats av någon. Bland mina vänner finns ingen fotointresserad överhuvudtaget, alla plåtar med telefonen. Men efter en hel del googling, läsning och jämförelse av bilder och priser, så var jag dock tvungen att överhuvudtaget bestämma mig för något, även om det är en djungel därute.
Tack för tipset om Olympuskameran. Såg onekligen intressant ut, och alla tips är av intresse. Dock läste jag att den passar dåligt för rörliga motiv? Använder du den själv?

Om du nu vill ha tips om första kameran, varför har du då redan begränsat dig till två Nikonmodeller?
Inget ont om dessa, men idag finns det många alternativ. De spegellösa har lika bra bildkvalitet och är på flera punkter överlägsna de traditionella. Jag känner många, både yrkesfotografer och entusiaster som bytt ut sina tjockkameror mot små behändiga spegellösa, inklusive mig själv.
Däremot känner jag inte någon som bytt andra vägen.
Om jag var i din sits skulle jag passa på att testa dagens modernaste kameror; de spegellösa.
Jag antar att du har någon i din omgivning som är nikonist och har påverkat dig.
Likelsen jag gjorde när jag skrev tjockkamera, passar bra med dito TV.
Bland de spegellösa finns, Olympus, Panasonic, Sony och Fujifilm för att nämna de populäraste.
Gör dig själv en tjänst och kolla upp marknaden innan du bygger fast dig i något system. Kolla tex Olympus O-MD-E5 som ligger i den prisklass som dina förslagna kameror.
Lycka till!
 
Ja, precis som du skrev så vill jag ju lära mig mer, utvecklas och har lite ambitioner. Tittade på D7000 (tack för tipset!) och hittade en fin begagnad, men har ännu inte slagit till. Funderar på om den passar bra och går någorlunda att lära sig för nybörjare? Känns dumt att köpa någonting som jag inte kan använda. Vad tror du?

Det är inte särskilt stor skillnad på D5300 och D3300. Den huvudsakliga skillnaden är att D5300 har vinklingsbar skärm och lite fler funktioner. I bildkvalitet är det absolut ingen skillnad; båda kamerorna har samma sensor.

Om du bara vill "fota", dvs sikta och trycka av och låta kamerans automatik sköta resten, då är D3300 perfekt. Om du vill lära dig mer om foto, experimentera och utvecklas, köp en Pentax eller en begagnad Nikon D7000 i stället.
 
Ja, precis som du skrev så vill jag ju lära mig mer, utvecklas och har lite ambitioner. Tittade på D7000 (tack för tipset!) och hittade en fin begagnad, men har ännu inte slagit till. Funderar på om den passar bra och går någorlunda att lära sig för nybörjare? Känns dumt att köpa någonting som jag inte kan använda. Vad tror du?

Jadå, den går utmärkt att använda som nybörjarkamera. Men till skillnad från D3300 eller D5300 så slipper du upplevelsen "attan då, det går ju inte att göra med den här kameran" om du till exempel vill fotografera med flera blixtar, ta HDR-bilder etc.
 
Näe, har varken begränsat mig eller påverkats av någon. Bland mina vänner finns ingen fotointresserad överhuvudtaget, alla plåtar med telefonen. Men efter en hel del googling, läsning och jämförelse av bilder och priser, så var jag dock tvungen att överhuvudtaget bestämma mig för något, även om det är en djungel därute.
Tack för tipset om Olympuskameran. Såg onekligen intressant ut, och alla tips är av intresse. Dock läste jag att den passar dåligt för rörliga motiv? Använder du den själv?

Hej, jag jobbar som fotograf och använder numer enbart m4/3 kameror. Att den passar dåligt för rörliga motiv är en relativ sanning och har med fokussystemet att göra.
Om ditt huvudmål är att fotografera hundar som springer rakt mot dig eller flygande fåglar så finns det bättre och mycket dyrare val.
OM-5 är en av de snabbaste kamerorna på marknaden, men det viktigaste är din egen kunskap. Att lära sig fotografera är som att lära sig spela gitarr; det krävs träning och åter träning för att bli annat än en glad amatör.
Alla moderna kameror är snabba och fungerar bra både manuellt och helt automatisk. Bildkvaliteten blir också bra, förutsatt att fotografen gör rätt.
Fördelen med Spegellösa är främst att de är mycket mindre. Tidigare vägde min kameraväska 10-15 kilo och nu 2-4 kilo med motsvarande utrustning.
Det jag främst ogillar med Canon/nikon instegskameror är den dåliga sökaren och live view funktion.
 
Om man är helt nybörjare och inte vet hur mycket man kommer att tycka om det så håller jag med Erland. En instegskamera med en lite längre kitzoom, runt 18-105.

Det finns en klar fördel med att välja billigt. Du har råd att använda den. Jag har en billig med 18-105 som är med tex på stranden. Kameror o sand & saltvatten är ingen bra kombination men jag vill ändå ha bilder.

Ett alternativ om man kan få lite hjälp är givetvis att köpa en begagnad billigt. Är det sedan kul så säljer man den o köper det man vill ha.
 
Nikon D3300 eller D5300, undrar en rookie. Jag är sugen på min första systemkamera, men har noll och nada erfarenhet. Har dock kommit fram till att köpa någon av ovanstående kameror, och nu sitter jag inne på två snabba frågor.

Båda är bra nybörjarkameror har jag fattat. Det skiljer ca 2000 kr mellan D3300 och D5300. Är det värt att lägga några tusenlappar extra? Det gör jag gärna för bildkvalitén, men kamerorna känns dock väldigt likartade.

Båda kamerorna finns med två olika objektiv. 18-55/3,5-5,6 G VR samt 18-105/3,5-5,6 VR. Jag betalar gärna någon tusing extra (som det sistnämnda kostar) om det kvalitetsmässigt faktiskt är stor skillnad? Hur är det med den saken?

Vad skulle ni ge för råd till en oerfaren fotointresserad som skulle vilja komma ifrån sin iphone?
Prisuppgifter & medföljande objektiv.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=nikon d3300
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=nikon d5300


Hej

Köp en kamera begagnat på blocket, så billigt som möjligt, alla kameror är till förvillelse lika bra. Det är bättre att köpa billigt säg 1500kr och sedan byta efter ett år till det du verkligen anser vara behövligt, du kommer bli glatt överraskad över vad en gammal häck kan leverera så länge man håller sig under ISO 800, typ.

En film från samma glada lille kille som nämnts ovan,

http://www.digitalrev.com/article/dslrs-for-under-100/MjAwNTgzNTg5

Hans
 
Näe, har varken begränsat mig eller påverkats av någon. Bland mina vänner finns ingen fotointresserad överhuvudtaget, alla plåtar med telefonen. Men efter en hel del googling, läsning och jämförelse av bilder och priser, så var jag dock tvungen att överhuvudtaget bestämma mig för något, även om det är en djungel därute.
Tack för tipset om Olympuskameran. Såg onekligen intressant ut, och alla tips är av intresse. Dock läste jag att den passar dåligt för rörliga motiv? Använder du den själv?


För att börja med att svara på frågan om du får bättre bildkvalitet med D5300 än
D3300 så är svaret nej. Du lär inte se någon skillnad i teknisk kvalitet.

Olympus OM-D E5 är bland de bättre spegellösa du kan hitta. Dock är det inte sannolikt att
den leverer bildkvalitet i klass med Nikon D?300 kamerorna dels på grund av att den har mindre
sensor vilket är en nackdel i svagt ljus, dels på grund av att nikonkamerorna saknar antialiasingfilter på sina sensorer. Om man ska tro tester på nätet ger Nikonkamerora även bättre dynamiskt omfång.


Antialiasfiltrets funktion är att göra bilden suddigare så att inte fina detaljer i motivet ger upphov till moire effekter. På sensorer med hög pixeltäthet är dock detta fenomen ganska sällsynt, varför dessa filter är bortplockade på många moderna kameror med höga megapixeltal.

Du bör även tänka på att spegellösa drar mycket ström, så räkna även in ett extra batteri i priset för olympusen.

Om det inte är så att det är extremt viktigt för dig att kameran är liten, får du nog mer för pengarna om du väljer D3300 och satsar de där extra tusenlaparna på bra optik
 
Johans kommentar om viktskillnaden mellan ett tjockkamerasystem och ett spegelfritt system är helt riktig, men den exakta skillnaden i kg beror förstås på hur många objektiv man räknar med att släpa på.

Jag använde inte min tjockkamera på två år efter att ha köpt en spegelfri systemkamera (Micro Four Thirds). Det var underbart skönt att slippa släpa på en tung kameraväska, speciellt på resor. Jag är mycket nöjd med den tekniska bildkvaliteten och kan inte se någon skillnad mot bilderna ur tjockkameran. För att se det måste man nog fotografera i omständigheter där man måste pressa det yttersta ur kameran (vilket är rätt sällan) och granska noga.

Nu har jag dock börjat använda tjockkameran igen (och t.o.m. köpt en ny!) eftersom jag fick för mig att prova att fotografera snabba flygande fåglar. Till det duger inte autofokusen i min spegelfria kamera så värst bra. Det går att använda den spegefria för det, men det blir betydligt fler användbara bilder med tjockkameran.

Så det kan vara värt att fundera lite på vad man ska ha sin kamera till. En liten och lätt kamera är helt klart en fördel i många (de flesta?) sammanhang, men för att klara av att ta vissa sorters bilder behöver man fortfarande använda en tjockkamera.
 
Välj en billig kamera av stort märke

Hej,

Roligt att du ska skaffa en systemkamera!

Det finns massor av olika åsikter om vad som är viktigt och inte. Där du är idag har du ingen möjlighet att bilda dig en egen uppfattning. Du behöver helt enkelt skaffa en systemkamera och börja fota, så kommer du om ett år eller så veta vad just du tycker är viktigt att lägga pengar på.

Därför:

- Köp en billig systemkamera av ett stort märke som har omfattande utbud av kameror och tillbehör. Canon eller Nikon kan aldrig bli fel. Gärna begagnad.
- Skaffa ett zoomobjektiv till som går från vidvinkel till kort tele.
- Vill du lägga lite mer pengar, lägg de på ett bättre objektiv, ett objektiv till, ett stativ, eller en extern, vinklingsbar blixt. Alla dessa tillbehör ger dig förutsättningar att ta bättre bilder än om du lägger mer pengar på själva kamerahuset.

Lycka till!

/Erik
 
Hej,

Roligt att du ska skaffa en systemkamera!

Det finns massor av olika åsikter om vad som är viktigt och inte. Där du är idag har du ingen möjlighet att bilda dig en egen uppfattning. Du behöver helt enkelt skaffa en systemkamera och börja fota, så kommer du om ett år eller så veta vad just du tycker är viktigt att lägga pengar på.

Därför:

- Köp en billig systemkamera av ett stort märke som har omfattande utbud av kameror och tillbehör. Canon eller Nikon kan aldrig bli fel. Gärna begagnad.
- Skaffa ett zoomobjektiv till som går från vidvinkel till kort tele.
- Vill du lägga lite mer pengar, lägg de på ett bättre objektiv, ett objektiv till, ett stativ, eller en extern, vinklingsbar blixt. Alla dessa tillbehör ger dig förutsättningar att ta bättre bilder än om du lägger mer pengar på själva kamerahuset.

Lycka till!

/Erik

Kunde knappast ha sagts på ett bättre sätt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.