Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkameran!

Produkter
(logga in för att koppla)

ajan34

Ny medlem
Jag är begrepp att köpa min första systemkamera inför en safari jag ska göra senare i vinter. Jag vill gärna ha en kamera som passar de ändamålen(vida naturbilder, djur fångade i farten). Samtidigt som jag här i Sverige kommer använda som allround kamera med en glad amatörs nyfikenhet.

Jag har tittat lite på kameror och har funderat lite på Nikon D300 eller Canon EOS450 med objektivet som kommer med. Jag har dock förstått att de aldrig är speciellt bra. Som ni förstår har jag inte ganska tight budget och jag har tänkt mig en maxgräns på vad kalaset får kosta och det är 8000 kronor.

Så vilka råd har ni att ge en novis som mig? Vilken kamera skall jag gå på? Vilket objektiv? Var får jag mest för pengarna?

Tacksam för svar!

Jag är begrepp att köpa min första systemkamera inför en safari jag ska göra senare i vinter. Jag vill gärna ha en kamera som passar de ändamålen(vida naturbilder, djur fångade i farten). Samtidigt som jag här i Sverige kommer använda som allround kamera med en glad amatörs nyfikenhet.

Jag har tittat lite på kameror och har funderat lite på Nikon D300 eller Canon EOS450 med objektivet som kommer med. Jag har dock förstått att de aldrig är speciellt bra. Som ni förstår har jag inte ganska tight budget och jag har tänkt mig en maxgräns på vad kalaset får kosta och det är 8000 kronor.

Så vilka råd har ni att ge en novis som mig? Vilken kamera skall jag gå på? Vilket objektiv? Var får jag mest för pengarna?

Tacksam för svar!

Bara som en tanke: Gå in till en någorlunda välsorterad fotohandlare och titta på sk "långzoomare", ex Panasonic FZ38. Har du inte extrema krav på nattbilder, så får du mycket bra tele för lite pengar (ca 4300kr). Har fått mycket bra mottagande, och kompakter börjar bli riktigt bra.
http://www.trustedreviews.com/digital-cameras/review/2009/07/28/Panasonic-Lumix-DMC-FZ38/p1

Jag är begrepp att köpa min första systemkamera inför en safari jag ska göra senare i vinter.
...
Som ni förstår har jag inte ganska tight budget och jag har tänkt mig en maxgräns på vad kalaset får kosta och det är 8000 kronor.
Jag håller absolut med Peter -- med den budgeten är det nog en långzoomkamera du ska titta på. För en safari vill du ha långt tele. En systemkamera med hyfsat tele på uppåt 400 mm blir svårt att klara med din budget.

Själv använde jag under några år en Minolta A2 som var med på safari flera gånger. En utmärkt kamera, men för kort brännvidd (motsvarande 200 mm). Nu finns det ju många vettiga modeller med motsvarande 400 mm eller mer. På dpreview finns en test som kan vara intressant att läsa. Jag skulle nog köpa en Canon SX20 (efterträdaren till SX10) om jag var i din situation.

Senast ändrad:

Tacksam för svar!

Hej
Jag skulle köpa en Pentax K-X man får så mycket kamra för pengarna (c,a 6000:) och den är väder tätad om du skall ha ett
zoom tele på c,a 50-400 eller så, så blir de svårt att hålla dej innom 8000:-

Tack för tipsen!
En långzoomskamera låter onekligen som ett bra och lite billigare alternativ till en safari. Samtidigt skall jag ju använda den när jag kommer hem också, hur står sig en långzoomskamera när jag fotograferar på hobbynivå?

Samtidigt skall jag ju använda den när jag kommer hem också, hur står sig en långzoomskamera när jag fotograferar på hobbynivå?
Alldeles utmärkt, skulle jag vilja påstå. Men det finns tre stora skillnader jämfört med en dslr:

1. Sökaren. Långzoomar har en elektronisk sökare som inte går att jämföra med en hyfsad spegelreflex.
2. Ljuskänslighet. Det blir inget bra resultat när man använder en långzoomkamera i dåligt ljus.
3. Skärpedjupet. Med en systemkamera (och rätt objektiv) kan man få väldigt kort skärpedjup, vilken kan vara trevligt om man t ex tar porträtt.

Canon EOS 1000D
EF-S 18-55 IS + motljusskydd
EF-S 55-250 IS + motljusskydd

Ca 9500:- på Cyberfoto

Du har då skakstabilisering (IS) i båda objektiven och en kompetent kamera som slår det mesta inom instegsklassen för dslr-kameror.

250 mm motsvarar 400 mm tele i jämförelse med en kompakt långzoomare.

En "långzoomare", typ Panasonic FZ38, är praktisk allt-i-ett kamera, motsvarande brännvidder till en D-SLR väger tillräckligt för anställa en bärare, både bäraren och objektiven kostar en hel del, flera tusen-lappar.

Använder mig av påpekanden från ErlandH, lägger sedan till min egen åsikt:

1. Sökaren. Långzoomar har en elektronisk sökare som inte går att jämföra med en hyfsad spegelreflex. - Den är riktigt bra, kolla själv och jämför med en sökare till en större kamera, D-SLR, t.ex. Sony A230/Canon 500D/Nikon D90.
2. Ljuskänslighet. Det blir inget bra resultat när man använder en långzoomkamera i dåligt ljus. - Ja, vid ljuskänsligheten inställd på mycket höga ISO, men vid vardagsfotografering, även i dåligt ljus, upp till ISO 200-400, då blir det inga problem med brus
3. Skärpedjupet. Med en systemkamera (och rätt objektiv) kan man få väldigt kort skärpedjup, vilken kan vara trevligt om man t ex tar porträtt. - Det fixar man lätt i efterhand, i ett bildbehandlingsprogram.

250 mm motsvarar 400 mm tele i jämförelse med en kompakt långzoomare.

250 mm brännvidd på ett kamerahus Canon EOS 1000D, APS-C, motsvarar ungefär 400 mm (egentligen något under 400 mm) på vilket kamerahus, som helst, i praktiken, inte bara på en kompakt "långzoomare".

Panasonic FZ38 har max närmare 500 mm i längsta brännvidd på sin zoomoptik, vilket motsvarar detsamma, på vilket kamerahus, som helst, i praktiken!

En bra start skulle nog vara någon enklare modell typ D3000 eller 450D med två zoomar 18-55 och 55-200, det täcker in det mesta i en hanterbar storlek. De kitobjektiv som följer med är faktiskt rätt bra bildmässigt sett, sen finns det andra objektiv som har andra egenskaper som gör de bättre för andra saker, men då blir de ofta större och dyrare.

Men det viktigaste du ska göra är att skaffa kameran rätt snart och ut och öva med den hemma, gå ut i parken och fota fåglar som flyger, gå på djurparken och fota lite djur, fundera på vilka avstånd som man kan förvänta sig få se ett lejon osv. Har du föberett dig bra med en enklare kamera tror jag du har bättre förutsättningar än att åka iväg oförberedd med en mycket dyrare.

Okej nu har jag fått lite att fundera på!!

Jag har faktiskt tänkt lite på Canons EOS 1000D också, den har fått ganska goda vitsord vad jag förstår. Men 9500 är lite för mycket tyvärr, tanken är att kanske köpa bara kamerahuset och objektivet på 55-200 och köpa till ett ytterligare objektiv senare. Eller så kanske man går på Nkons D3000 med 2 objektiv.

Så, vad säger ni?

Anna-Karin, gå till en fotobutik och känn på några av de kamerorna som nämnts här -- t ex Nikon D3000, Canon 12000D/450D och Canon SX20 -- och fundera på vilken du gillar bäst och vilken som verkar mest prisvärd. Bra bilder kan det bli med alla de olika alternativen.

Du väljer, inte vi!

Gå till en fotobutik, med ett stort sortiment, ingen "köplada/elektronikkedja", de kan ofta nästan ingenting, greppa olika kameror, gå på din egen känsla, ju färre prylar, dessdå bättre, många systemkamera-ägare går ofta på gymnastik, för att orka bära med sig sin utrustning!
:), :), :)

Canon EOS 450D 18-55mm IS + 55-250mm IS Twin Kit
£628 (7 367,76 SEK dagens Forex kurs) inkl frakt.
Denna har även fler pixlar, spotmätning och möjlighet till trådlös fjärr samt ev något till som 1000D inte har.

De har även ett 1000D Twin Kit men då är det en 18-55 3,5-5,6 utan IS som kitobjektiv men det lär vara ett av de sämsta kitobjektiven på marknaden, bättre att sätta ihop själv med en 1000D + 18-55 3,5-5,6 IS och ett 55-250mm IS. 18-55 3,5-5,6 IS är ett helt annat objektiv än det utan IS.

Undvik ”bundle” med UV-filter, de skickar med något skräp som kostar mindre än de tar betalt extra. ;-) Beställ hellre filtret extra av någon sort som det framgår tydligt vad man får för kvalitet. De skickar med DHL och det går fortare än med vanligt postpaket inom Sverige.

Canon har internationell garanti på objektiv men inte på kamerahus så blir det problem med kamerahuset blir det förmodligen att skicka till England. Men om det är ett par tusen i skillnad så har man lite marginal, det kostar vanligen något mer att skicka till England än från England.

Jag har en 1000D och har inte blivit riktigt vän med ”sportfoto” och få till rätt skärpa, och då talar vi vanliga motionärsjoggare, dvs inga gaseller. :) Kanske att 450D är bättre.
Om jag förstått Canon-experterna på fotosidan rätt är det 40D eller 50D som är de ”riktiga” sport- och natur- kamerorna för telefoto. Snabbare och bättre autofokus och ordentlig seriebildstagning.

Batterierna i de nya kamerorna är fantastiskt bra och räcker länge men skall man på safari kan nog extrabatteri vara bra att ha i reserv. Originalbatterierna är fantastiskt bra men kostar skjortan, om pratbatterier är bra vet jag inte men om de ställer till något så gäller inte garantin på kameran, typ läcker eller vad det nu kan vara.

Ett antal minneskort behövs också, förmodligen bättre att ha flera 4 eller 8 GB än ett stort maffigt om det skulle bli fel på något minneskort. Beror ju även på vilka möjligheter det finns att tanka av korten till en dator.

öhhh

Personligen anser jag att några här i slutet är inne på rätt spår, dvs: Gå in i ex mediamarkt där de faktiskt har många kameror som man faktiskt får röra (är det ström i batteriet, så kan man t o m prova). Kolla både DSLR, kompakter o långzoomare. Gör det flera gånger. Gå till andra ställen också. Ställ frågor, både till dig själv o andra. Läs omdömmen o foruminlägg, gärna från utlandet också. Ta god tid på dig...

Om budget är ett bekymmer eller/och om tid är en bristvara, gå till en välsorterad kameraaffär och köp en långzoomkamera som känns ligga bra i handen och med motsvarande brännvidd över 400 mm (det har de nog allihop). Köp samtidigt en bok om foto och gå sedan hem och lär dig kameran väl och lär dig att fotografera. Lägg allt krut på detta. Det kommer överlägset att resultera i bättre bilder, än om du väljer den eller den systemkameran med det eller det objektivet. Men har du tid och pengar så skaffa för all del en systemkamera, men glöm inte att den största bildkvalitetsökningen kommer sig av fotografens egen bildning och förmåga.

Vare sig du väljer en långzoom eller en system går det att ta fantastiska bilder. Det är upp till fotografen. Men visst, skall man på safari kanske det känns roligare att ha en "riktig" kamera, även om det kanske inte kommer att gå att se någon skillnad på bilderna vilken som använts, förutom om man sätter sig och detaljgranskar pixlarna i 100% på datorskärmen. Men det kanske inte är så man tar del av bilder från en safari? Gör vilket som, jag vill bara visa på att båda möjligheterna ligger öppna och att det är mest fotografen det kommer an på om bilderna blir lyckade eller ej.

Hej igen!
Två kameror att rekomendera, en ur vardera kategorin:
Långzoom: Panasonic FZ38 vilken förutom att vara en kamera av toppklass också har lyckats korta ner den fördröjning långzoomare (kompaktkameror) har mellan att slutarknappen trycks ner och att kameran tar bilden, vilket är av vikt då man vill fotografera rörliga djur i rätt ögonblick (för all del rörliga människor också). Skulle vilja påstå att den här fördelen överskuggar alla andra för-/nackdelar olika långzoomare av olika fabrikat har.
Systemkamera: Pentax k-x med paketzoomarna, de sk kitzoomarna, 18-55 och 55-300 som enligt pressreleasen skall gå att köpa till bra paketpris när kameran kommer ut i handeln i slutet av oktober verkar onekligen som mycket kamera för pengarna. 55-300 har också längre brännvidd än konkurrenternas motsvarigheter, vilket kan vara av betydelse för att zooma in på avlägsna djur.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto