Annons

första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

mrkjellman

Medlem
vad rekomenderar ni

har kollat lite på d40 d60 eos 400d...

jag som helt amatör tror ni d40 räcker? lr ska man satsa på en bättre direkt? jag är heeelt grön va de gäller systemkameror.

Jag har själv precis köpt min första systemkamera. Mitt val landade på D60 eftersom jag ville ha en ny modell (nu räknar inte alla D60 som en ny modell, jag vet).
D60 är en förbättrad version av D40, högre upplösning, dammborttagning, ny bildprocessor, kit-objektiv med bildstabilisering och lite annat småt och gott. Menyer, knappar och inställningar är likadana.
Men priset på en D40 är väldigt tilltalande just nu. Har sett den med två objektiv för c:a 4000:-.
Jag är grymt nöjd med min D60, framförallt brusnivåerna vid höga ISO är riktigt bra, och rekomenderar därför den.
Om du funderar på Canon så hade jag nog skippat Eos 400D och väntat in Eos 1000D, eller kollat in Eos 450D som är en riktigt bra kamera (men lite dyrare än de övriga).

Jo men d40 kanske räcker om man instället satsar på ett bra obektiv? användningsområdet är typ framkalla 10*15 bilder o ha bilder på hemsida ungefär så inga avancerade grejor jag ska göra med den ändå.

Jag tror du kommer långt med en D40.
Märker du sen att du växer ur den, så hade växt ur en D60 på samma sätt. Och då är det ju en annan sorts kamera man ska sikta in sig på, men det är ju längre fram, om det ens blir aktuellt.
En D40 och ett tredjepart 17-50 f2.8 kanske är ett smart drag i ditt fall.

mrkjellman skrev:
vet ej lika väl som o köpa en vanlig kamera för några tusen kan man likaväl köpa en system

Nej, riktigt samma sak är det ju inte. Systemkameran ställer lite högre krav på fotografen, oftast. Dessutom är den avsevärt större. Varför vill du ha en större kamera?

Per.

mrkjellman skrev:
Pentax K200D varför just en sån då?
varför inte 400d lr nikon 40d

För att du får mycket mer kamera för i princip samma pengar
K200D är vädertätad - det är inte Canikon
K200D har antiskak i huset - det har inte Canikon

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto