Annons

Första stativ?! 055 el 190

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad130826

Avslutat medlemskap
Hej!

Har varit på jakt e ett ok stativ, till inte alltför högt pris ett tag nu. Har läst på flera trådar att om man resonerar så så kan man lika gärna vänta tills man får råd m ett dyrt men bra stativ, men sån är inte min ekonomi just nu...

Har en sony A200 (vikt 532g utan batteri) + zoomobjektiv i strl 18-70mm & 70-300mm.

E lite research så har jag kommit fram till att det nog är manfrottos 055 pro b alt. 190 pro bx som jag ska satsa på. Känns som om 190:an skulle kunna hålla för min utrustning & ju lättare att bära m sig desto oftare används det har jag en känsla av...

Vidare har jag kollat på kulledshuvuden & tycker att
488RC4 & 488RC verkar bra, men vilket är bäst?!

Vad skulle ni välja? Ngn som har erfarenhet av nåt av stativen? Tacksam för alla tips!!


Mvh/MB
 
Mitt första stativ som jag köpte för 3 år sen var just ett 055 pro b och det har jag fortfarande kvar då jag tycker det är stabilt och duger bra för mig. Kulleden jag fick med i paketet jag köpte var en 486rc2, men den bytte jag däremot ut för ett år sedan mot en 468 pga att jag hade svårt att låsa leden ordentligt när jag körde med 70-200 och konverter.

Hur som helst, 190 och 055 blir olika långa med benen fullt utfällda. Det kan ju vara något som är värt att beakta så du slipper stå med böjd rygg eller på tå ;).
 
Jag själv har 055XPROB tillsammans med kulledshuvudet 484RC2 och är mycket nöjd.Visst är det inte det lättaste stativet men används ändå flitigt i många olika situationer. Så det kan jag slå ett kast för samtidigt som jag inte betvilar de minsta att 190:an är minst lika bra.
 
Hm... Tack så mkt för svar! Får väl säga att jag känner mig lite pusslad fortfarande dock... Ang 055:an t.ex... Hur har ni använt det? Känns ju som att det kan bli lite väl mkt att släpa på i skogen, vilket jag definitivt har tänkt göra en del, om man trots allt ska komma ihåg att det är kamera & objektiv oxå;)

Annars har jag fått tips om ett Velbon Sherpa Pro CF-630 oxå. Lite dyrare, men har å andra sidan inte ens hittat det...

Men. Kanske är det rätt slutsats att tänka sig att inget av stativen skulle bli ett direkt felköp?!

/MB
 
Du har rätt i att det är lite tungt att släpa på och jag brukar främst ha med mig det om jag redan innan jag ger mig ut vet om att jag kan tänkas behöva det (som tex vid natt-, macro- eller landskapsfoto). Jag släpar inte med mig det bara för att...
 
För en kamera som inte är så tung är nog 190 ett bättre alternativ. Min erfarenhet av 055 (aluminiumvarianten) är att det är för tungt att släpa på längre skogspromenader. Kan vara motiverat om man har en tung kamera (som Hasselblad) men jag har exempelvis använt 190 även till D2x (som väger 1.3 kg + objektiv) och det går hyfsat om man inte drar ut benen helt. Numera använder jag 055MF3 (som är kolfibervarianten av 055, samma vikt som 190 i aluminium). Bättre med ett stativ man har med sig än ett som ligger hemma.
 
Jag har ett 055XPROB och är mycket nöjd med det. Jag valde det framför 190 pga att 055 är högre (utan att behöva veva upp mittstången) och passar min längd, det känns också stadigare. Det är tyngre än 190 men jag tycker det går rätt bra att släpa med sig. Lycka till!
 
Hej Joel! Ok, det lät ju iof rätt smart;) Men. Ytterligare ett problem är ju att det verkar finnas typ 1000 varianter av 055:an & 1000 till av 190:an!!! Frågan är vilken som är vilken, om man ska kolla höjd & sånt. Men det får jag försöka ta reda på, helt enkelt! Vilken 468:a hade du som kulled förresten? Tack!
/MB
 
Åh, tack Sigge. Nu gjorde du det hela så mkt enklare;) Närå, jag håller såklart med dig ang det där m att man såklart inte vill att stativet ska komma att "ligga hemma". Oj, vad jobbigt det blev nu:)
/MB
 
Jag valde det framför 190 pga att 055 är högre (utan att behöva veva upp mittstången) och passar min längd, det känns också stadigare.

Hm, tack för det Per. Då kanske det är 190 jag borde ta ändå, m tanke på min ringa längd (1.64). Och därmed få ett lättare stativ oxå...;) Detta var spännande. Hoppas på fler svar!
/MB
 
Hej Joel! Ok, det lät ju iof rätt smart;) Men. Ytterligare ett problem är ju att det verkar finnas typ 1000 varianter av 055:an & 1000 till av 190:an!!! Frågan är vilken som är vilken, om man ska kolla höjd & sånt. Men det får jag försöka ta reda på, helt enkelt! Vilken 468:a hade du som kulled förresten? Tack!
/MB

Ja det finns en djungel av bägge sorterna där ute. Scandinavian Photo hade dock ett bra startpaket som man fick några kronor rabatt jämfört mot att köpa stativ + huvud separat, det nappade jag på. Stativhuvudet jag kör med idag är ett 468MGRC4.
 
Jag köpte faktiskt nyss ett 055XPROB med 488rc2 och är riktigt nöjd. Det väger en del men med en stativväska går det väldigt smidigt att bära med sig även i skogen (det värsta är nog att gå in i affärer xD). Vikten gör ju trots allt att det blir stadigt. Jag valde 055 framför 190 för höjden, 055 - 148/178 mot 190 - 122/146.
 
Jag har 055:an sedan många år också, och visst är det tungt men det fungerar. Jag har kikat på rätt många lättare stativ men dom flesta är inte speciellt stabila; dom kan ta mycket vikt rakt ner men om man "skruvar" på dom (dvs simulerar ett långt objektiv som tar lite vind i sidled) så är dom rätt "darriga i benen". Jag tar hellre lite vikt än suddiga bilder.

Rätt ofta tar jag ändå inte med mig stativ, det är besvärligt att hantera och i vägen om man tänkre vara lite mobil. Då blir det enbensstativ istället, ett mycket bra hjälpmedel. Treben om jag ska sitta still någonstans, enben om jag vill vandra omkring.
 
Hm... Tack så mkt för svar! Får väl säga att jag känner mig lite pusslad fortfarande dock... Ang 055:an t.ex... Hur har ni använt det? Känns ju som att det kan bli lite väl mkt att släpa på i skogen, vilket jag definitivt har tänkt göra en del, om man trots allt ska komma ihåg att det är kamera & objektiv oxå;)

Annars har jag fått tips om ett Velbon Sherpa Pro CF-630 oxå. Lite dyrare, men har å andra sidan inte ens hittat det...

Men. Kanske är det rätt slutsats att tänka sig att inget av stativen skulle bli ett direkt felköp?!

/MB

Har nämnda Velbonstativ som för övrigt finns hos Cyberphoto för knappt 3k. Är mycket nöjd, men har å andra sidan inte haft något manfrotto så jag kan inte jämföra. Velbonstativet är iallafall lätt, stabilt och snabbjobbat och andas kvalitet. Hur det håller över tiden vågar jag dock inte uttala mig om då jag inte haft mitt i fullt ett år än...

Mvh
Jerka
 
Jag köpte faktiskt nyss ett 055XPROB med 488rc2 och är riktigt nöjd. Det väger en del men med en stativväska går det väldigt smidigt att bära med sig även i skogen (det värsta är nog att gå in i affärer xD). Vikten gör ju trots allt att det blir stadigt. Jag valde 055 framför 190 för höjden, 055 - 148/178 mot 190 - 122/146.

Aha, vad roligt att höra att du blev nöjd m ditt stativval! Jo, visst är det en fördel m tyngd när det gäller stabilitet. Men. Ursäkta, dum fråga, men betyder siffrorna "i lägsta läge/i högsta läge", eller? Är ju som sagt inte helt hemma på det här m stativ, då alltså;)
/MB
 
Aha, vad roligt att höra att du blev nöjd m ditt stativval! Jo, visst är det en fördel m tyngd när det gäller stabilitet. Men. Ursäkta, dum fråga, men betyder siffrorna "i lägsta läge/i högsta läge", eller? Är ju som sagt inte helt hemma på det här m stativ, då alltså;)
/MB

Ah, jag glömde visst skriva det. Höjden när benen är fullt utdragna + mittstången i lägsta läget/Benen + mittstången i högsta läget
 
Jag tar hellre lite vikt än suddiga bilder.

Treben om jag ska sitta still någonstans, enben om jag vill vandra omkring.

Hej Anders! Jo, visst tar man hellre skarpa bilder;) dessutom så får man ju lite xtra träning & det är väl kanske oxå ett plus;) Men enben... Har alltid hört att det är helt värdelöst & att man isåfall lika gärna kan köra på handhållet... Men om du säger det så, jag menar ju inte att jag inte tror att du vet vad du pratar om!! Men det funkar alltså?!
/MB
 
Enben gör en väldigt stor skillnad, prova själv att handhålla jämfört med att stödja kameran t.ex ovanpå en skidstav, ett kvastskaft eller något liknande. Kombinationen enbensstativ och bildstabilisering är ännu bättre.
 
Enben gör en väldigt stor skillnad, prova själv att handhålla jämfört med att stödja kameran t.ex ovanpå en skidstav, ett kvastskaft eller något liknande. Kombinationen enbensstativ och bildstabilisering är ännu bättre.


Aha, där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag;) Ska man kanske då satsa på ett 055 & sen när man har förstört sin rygg & sina axlar totalt e för många & långa skogsturer komplettera m ett enben...?!
/MB
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.