Annons

Första objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Har nu haft min första systemkamera i 3 månader och börjar fundera på att komplettera med ett objektiv.

Min kamera är en Nikon D3000 med AF-S Nikkor 18-55mm 1:3,5-5,6 VR

Funderar nu på NIKON 55-200/4-5,6 DX AF-S VR som dom kör kampanjer på lite varstans (objektiv, väska, minne) för ca 2500:-

Enligt butiken så klarade man sig ganska bra med dessa 2 som amatör det första då man behöver lite vidare vinkel och det andra för resten (porträtt, sport mm)

Vad tror ni som säkert fotat lite längre än 3 månader? :)
Tar tacksamt emot råd.

MVH
Fredrik
 
Ett alternativ är att prova med ett fast, men ljusstarkt objektiv som till exempel AF-S 35/1.8 som går att köpa för strax under 2000:- eller AF-S 50/1.4 som kostar knappt 3500:-

Då får du ingen ny brännvidd men istället möjlighet att laborera mer med skärpedjupet.
 
Hej

Har nu haft min första systemkamera i 3 månader och börjar fundera på att komplettera med ett objektiv.

Min kamera är en Nikon D3000 med AF-S Nikkor 18-55mm 1:3,5-5,6 VR

Funderar nu på NIKON 55-200/4-5,6 DX AF-S VR som dom kör kampanjer på lite varstans (objektiv, väska, minne) för ca 2500:-

Enligt butiken så klarade man sig ganska bra med dessa 2 som amatör det första då man behöver lite vidare vinkel och det andra för resten (porträtt, sport mm)

Vad tror ni som säkert fotat lite längre än 3 månader? :)
Tar tacksamt emot råd.

MVH
Fredrik

Jag har haft min D3000 lika länge, köpte mig ett AF-S DX 35mm 1.8G, som jag är helnöjd med. Bra om man som jag, gillar att fota i befintligt ljus. 1995kr.

/John
 
sälj ditt 18-55, tycker du ska köpa dig ett Nikon 18-200 mm VR II, oslagbart allround objektiv. Efter det kan du satsa på lite vidvinkel
 
Kostnadsfråga...

www.hegethorns.se

NIKON 18-200/3,5-5,6G AF-S DX ED VR II 7389.00

I dyraste laget för mig ännu, har ju precis börjat utforska både systemkamera och Photoshop. Kommer säkert bli aktuellt med objektiv i den prisklassen och högre senare.
/Fredrik
 
Allt handlar om vad du gillar att plåta, om du fotar skygga djur i skogen kommer du att ha användning för andra objektiv än om du föredrar att plåta människor på stan till exempel. Kanske skulle det bästa vara att köra på med kit-gluggen tills dess att du själv kan avgöra vad du behöver?
 
Jag köpte Sigma 10-20 3.5 vidvinkel och Nikons 35 1.8g till D3000. Vidvinkel för landskap och Nikon för porträtt.
 
Jag har fotat i 7-8 månader nu och har kört med kit objektivet 18-55 på min D90 och varit mycket nöjd. Försöker lära mig kameran och lite fototeknik som första steg.
Första investeringen var en blixt SB400 som kostar ca 1200-1300 kr och som gör underverk när man tar kort inne när det är mörkt. Kanske kan vara något?

Tar du mycket på människor och inte behöver zooma så rekommenderar jag dom billiga fasta objektiven. Men en varning... objektiven är "amatörens förbannelse" eftersom man inser hur underbart det är med bättre objektiv. Och hur dyra bättre normalzoomer är :)
Jag fick ett 50/1,8 för ett par veckor sen och det har inte lämnat kameran. Nu är fötterna zoomen.
Tyvärr funkar det inte så bra på en D3000 (autofokusen) men 35/1,8 kanske kan vara något.

Vill du ha möjlighet till zoom så borde ju 55-200 vara perfekt, om du inte vill lägga ner hur mycket pengar som helst förstås. Blir nog ett sånt för mig sen.

Så fundera på vad du vill fota och sen har du 3 bra alternativ.
Blixt, 35/1,8 eller 55-200 :) Dvs om du inte vill lägga mer än 2500kr för en pryl.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.