Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första Lytrokameran i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasFlorin

Ny medlem
Hej,

imorgon (Tisdag 27/3) får jag min nya Lytro kamera levererad till mig från USA (Via en vän då Lytro inte har öppnat upp för internationella beställningar än).
Skall bli mycket spännande att få prova den och se vilka bilder jag kan ta med den!!
Lytro har en teknik i sin kamera som är omvälvande inom fotografering!!

Samtidigt är jag nu nyfiken på att höra om ni känner någon annan som redan äger en Lytro kamera eller blir jag den första i Sverige? ;-) Det hade ju faktiskt varit riktigt coolt i så fall!

Har precis köpt mig ett begagnat Canon 17-55 2.8 objektiv till min 7D så jag har ju något bra att jämföra med!

Hoppas detta är rätt forum för denna tråden?

/Jonas

Men? Du har ju inte satt fokus rätt! :)

Klart roligt att den börjar sippra ut på marknaden!
Gratulerar!
Var har du handlat?

Trevligt, vad får du för upplösning på bilden? Kan man bara publicera bilden via Lytro själva eller följer det med något verktyg för att publicera bilden på sin egen hemsida?

/Karl

Här kommer lite fler exempel
Kärnan i Helsingborg:
https://pictures.lytro.com/miniflora/pictures/67791/embed

Vårlökar utanför dörren:
https://pictures.lytro.com/miniflora/pictures/67790/embed

Karl:
Upplösningen är 1080x1080 px och man kan exportera ut bilden från deras Mac desktop applikation.
Enda stället att publicera bilden så att man kan omfokusera är på deras webplats, men sedan kan man embedda den mha iframes eller javascript så att bilden kan visas på andra siter.

Man får helt klart tänka på ett nytt sätt när man tänker ut vilka motiv man vill ha i bilden/bilerna... kanske man skall tänka att när man tar 1 bild så kan den egentligen bli flera bilder beroende på var fokuset sätts...
Det är iaf ett nytt sätt man kan tänka på!

Spännande!

Lars:
En vän i USA gjorde beställningen och den levererades hem till vännen, sedan har vännen flugit över till Sverige och tagit den med sig i bagaget! Enkelt och lätt!
ca 2700 kr blev priset

/Jonas

Den här tekniken med en makroglugg!
Den dan det finns mjukvara som automatiskt fokusstackar en sån här bild då jäää... :)
Eller det kanske de redan har?

Upplösningen var låg men jag antar att den ännu främst är tänkt att visas på webben.
Det lär komma mer högupplöst när tekniken utvecklas mer.
Hur gör man en jpeg? Sätter fokus i webbläsaren och trycker på printScreen?

En hel lördag, totalledig och utan den kameran... Avis.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar