Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första kameran ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ventrilo

Medlem
Hej!
jag hade tänkt att ta tag i detta intresse som jag varit facisnerad av länge, foto.
Men jag behöver tips på en bra men lättanvänd kamera som fungerar bra till alla sorters fotografier, den får gärna vara snäll för plånboken, då jag endast är 16 och studerande. Tack på förhand.

P.S skulle EOS 400D vara passande ?

400D är en jättefin kamera med de flesta funktioner du kommer behöva. Det finns ju som du säkert vet inget övre pristak - 40D, 5D, 1D, 1Ds och så vidare. Och det är bara Canon...

De funktioner du får när du betalar mer för en 40D är t.ex. spotmätning, bättre ergonomi och konstruktion, bättre autofokus och PC-synk (för studioblixt).

Nikon och Olympus har väldigt fina instegsmodeller också. Tänk dock på att med Nikons D40(x) kan du bara använda objektiv med inbyggd autofokusmotor eftersom detta saknas i de kamerahusen. Men den är säkert ett väldigt bra alternativ ändå - det finns många fotografer här som är mycket nöjda med den.

Glöm inte heller begagnatmarknaden. En bättre begagnad Nikon D80 eller Canon 20D/30D är inte en dålig kamera.

Värt att tänka på när du köper systemkamera är att själva kamerahuset bara är en liten del av kostnaden. Du kommer vilja köpa till flera objektiv, antagligen en hyfsad extern blixt, väska, och så vidare... Du blir nog aldrig helt "färdig" med din utrustning. Det finns alltid nästa inköp. Det är som en drog... :)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto