Annons

Första kameran. Nytt eller begagnat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vaxster

Ny medlem
Tänker köpa min första systemkamera i dagarna.

Har hört mig för lite och många rekommenderar att köpa begagnat.

Min budget är kring 10000 och jag tror mig benat ut att vid nyköp så skulle t.ex. en Canon 550D med ett 18-55mm eller ett fast 50mm/f1.8 vara ett bra alternativ(?).

Men samtidigt har jag fått ett erbjudande att köpa ett beggat Canon 5D hus för 6500kr. Kan någon hjälpa mig att bena ut för och nackdelar dessa kameror emellan?

(och ja, jag kan se möjligheter till filmande som en fördel trots att det verkar råda en lite lagom hetsk stämning mot dem som använder sin kamera för det)

Förutom att kunna fota i alla vardagssammanhang så vill jag också kunna fota en del sport (friidrott i första hand).

Alla tips mottages med tacksamhet!

Min budget är kring 10000 och jag tror mig benat ut att vid nyköp så skulle t.ex. en Canon 550D med ett 18-55mm eller ett fast 50mm/f1.8 vara ett bra alternativ(?).

Men samtidigt har jag fått ett erbjudande att köpa ett beggat Canon 5D hus för 6500kr. Kan någon hjälpa mig att bena ut för och nackdelar dessa kameror emellan?

(och ja, jag kan se möjligheter till filmande som en fördel trots att det verkar råda en lite lagom hetsk stämning mot dem som använder sin kamera för det)

Förutom att kunna fota i alla vardagssammanhang så vill jag också kunna fota en del sport (friidrott i första hand).

Tänk inte på att någon/några inte tycker att du ska filma med din systemkamera. Numera gör de bl.a. alla IKEA reklamer (om jag inte minns fel) med systemkameror, och det är bara en av många företag som använder denna ypperliga funktion. Av skäl för att fota och filma hade jag valt 550D helt klart. Att du sedan säger att du vill fota en del sport säger också ganska mycket, 5D är en ganska gammal kamera, så en 550D skulle nog också passa bättre där. Bättre AF, kanske något snabbare sekvenstagning osv..

När man ser på objektiv tycker jag att du bör börja med ett 18-55, har det själv (köpte min utrustning i Juli förra året och har aldrig fotat innan) och den duger gott, har både den och 50/1,8 II. Komplettera sedan gärna med ett fast 50mm, du kan få det för runt 6-700 kr begagnat och det är nästan som hittat, man brukar säga att det är ett objektiv som bör ligga i alla kameraväskor, med tanke på vad man får för pengarna. Tänk på att du kanske behöver väska och minneskort mm, så pengarna flyger iväg på andra saker också!

Och ha det så kul med fotograferandet, lycka till! :)

Köp nytt. Tycker inte priserna på begagnat är tillräkligt låga för att konkurrera med nytt som har garanti. Folk värderar sina prylar för högt särskilt kamerahus.

Om du ska foto sport, tex friidrott så kommer man ju oftast inte så nära motivet. Då kan ett telezoombjektiv vara behändigt. Tex en Canon 55-250.

Kortfattat. Va det gäller Canon 5D så är det en kamera med småbildssensor(fullformat). En helt annan storlek än Canon 550Ds sensor som är mindre. Därav kan du tex inte använda en 18-55 på en 5D som är anpassad för mindre sensorer.

Skulle spontant säga att det nog passar dig bättre att köpa en 550D som du dessutom kan filma med.

Tänk inte på att någon/några inte tycker att du ska filma med din systemkamera. Numera gör de bl.a. alla IKEA reklamer (om jag inte minns fel) med systemkameror, och det är bara en av många företag som använder denna ypperliga funktion. Av skäl för att fota och filma hade jag valt 550D helt klart. Att du sedan säger att du vill fota en del sport säger också ganska mycket, 5D är en ganska gammal kamera, så en 550D skulle nog också passa bättre där. Bättre AF, kanske något snabbare sekvenstagning osv..

Faktum är att 5D har en tekniskt sett bättre autofokus än 550D (som har samma AF som kom med 20D). Prestandamässigt (då menar jag inte sensorn) är 5D fortfarande klart användbar om vi jämför med dagens modeller, aningen långsammare seriebildtagning, lägre upplösning och storlek på skärmen och äldre menysystem. Faktiskt inte så stor skillnad annars.

Däremot tror jag att det för frågeställaren är klart bättre med en 550D, behöver man inte fullformat (eller inte förstår vad det innebär) så bör man nog låta bli. För den som verkligen behöver ha fullformat finns inte många alternativ, då är 5D självklart ett prisvärt alternativ.

Köp begagnat är mitt råd. För 10 000 borde du då ganska lätt kunna få ett hus och ett par-tre objektiv. Lite roligare än ett hus och ett enda objektiv.

Köp begagnat är mitt råd. För 10 000 borde du då ganska lätt kunna få ett hus och ett par-tre objektiv. Lite roligare än ett hus och ett enda objektiv.

Sant, men kolla då efter en 30D istället för 5D. Snabbare seriebildtagning och APS-C (crop) sensor men i övrigt lik 5D.

Sant, men kolla då efter en 30D istället för 5D. Snabbare seriebildtagning och APS-C (crop) sensor men i övrigt lik 5D.
Ja, vad som nu kan passa och finnas till hands, men utbudet är ju stort nuförtiden och på Tradera eller E-bay så bestämmer du ju själv priset till exempel, åtminstone i viss utsträckning.

Folk fokuserar för mycket på kamerahusen är min uppfattning, och för lite på objektiven. Om du köper begagnat så kan du få bra gluggar billigt, som du sedan kan ha kvar när du byter upp dig på kamerahuset.

Du kan förstås också gå till en riktig fotoaffär, som har begagnat på hyllan. De brukar inte vara så farligt dyra (knappast dyrare än Blocket) och då vet du att grejorna är riktiga.

Haha ja det verkar onekligen som att det finns lika många åsikter som det finns fotografer där ute.

Kan nog vara så som ni säger, att jag inte har någon större glädje av en fullformatssensor (var väl mest att jag fick ett bra erbjudande på en sådan kamera).

När jag sedan tittar runt lite mer på Canon 550D och börjar jämföra den med andra så måste jag säga att jag blir än mer förvirrad. Vad gör 1000kr skillnad på 500D till och börja med? Kollade specifikationerna på de båda och kunde i princip inte se någon skillnad alls (500D kommer med någon programvara till Mac vilket låter bra, men varför gör inte 550D det?!).

Många frågor som sagt...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto