Annons

Första kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Macheri

Ny medlem
Har på senare tid blivit helt såld på fotografering, har turen att inte ha något annat för mej, utan kan ägna mej helt åt min nya "hobby",(som i framtiden förhoppningsviss kommer vara mer än bara hobby) min fråga är, vad för kamera jag ska satsa på som första kamera?

har letat runt en del på nätet, men där finns många som har fått bra betyg och jag tycker det är svårt , specielt för en nyböjare som jag att skillja på 2 till synes väldigt lika kameror,

Priset tänkte jag skulle ligga någonstans på upp till 15.000 , tacksam för hjälp

/Rasmus

Det finns rätt många sådana här trådar, så om du söker lite i forumet så hittar du säkert en massa matnyttig information, men några korta snabba svar kan du få:

- Lägg pengarna på optiken snarare än kameran
- Alla digitala systemkameror är bra oavsett märke. Gå mer på känsla, ergonomi etc än tester etc, det är där skillnaderna är störst, och det är mycket en smaksak vad man trivs med.
- Kameror i samma prisklass har ungefär samma prestanda med små skillnader. Ofta ger de mindre märkena (främst Pentax) lite mer för pengarna än Canon och Nikon, men nackdelen är att det finns något mintre utbud av tillbehör och optik till dem.
- Instegskameror ger i princip lika bra bildkvalitet som dyrare entusistkameror och proffskameror. För nybörjare ger de bättre stöd, och kan därmed ge bättre bildkvalitet än dyrare kameror eftersom de är mer optimerade för att ge bra bilder direkt ur kameran.

ANNONS