Catharina_74
Medlem
Jag tycker inte det är fel att köpa en systemkamera till en 13-åring. Fundera på följande:
1. Är hon intresserad av att få kontroll över kameran? Skulle hon tycka det var intressant att anpassa iso, bländare och slutartid och se vilken skillnad det gör i bilden? (köp SLR)
2, Kan hon ta om en bild, ett motiv, gång efter gång tills hon blir nöjd? (köp SLR)
3. Är du beredd att köpa extra objektiv om hennes intresse vaknar? En SLR-kamera ska ha rätt objektiv för rätt motiv medan en kompaktkamera hanterar sånt med mjukvara.
4. Vill hon ha en liten handväskvänlig kamera (kompakt) eller tror du hon kan tänka sig att släpa runt på en större kamera om det ger bättre bilder (SLR)?
5. Är kamerans design viktig? (Om ja, köp en snygg kompaktkamera)
Lite tankar!
Tack för dina bra tips!
Hm.. det bar emot lite att fråga ut henne, eftersom det skulle bli en överraskning till födelsedagen , men jag hade faktiskt precis gjort det innan du skickat dina bra tankar här. Och hon säger (tyvärr) att hon bara vill kunna ta lite kort, och att hon vill kunna stoppa ner den lätt i fickan.
Jag bara v e t att hon skulle kunna bli så duktig om hon bara ville, jag har ju sett kort hon tagit och hon är för övrigt estetiskt lagd.. Men jag tänker att intresset ändå kan vakna om hon får en nätt kompaktkamera och ett redigeringsprogram. Så - en enkel kompaktkamera är väl det jag får titta efter... just nu...
Och då har jag fortfarande inte en susning om vad jag ska köpa ;-)