Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första kamera behöver all hjälp jag kan få!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tanne94

Medlem
Hej!
Har tänkt mig att köpa min första systemkamera. Då jag ej kan något om kameror så försöker jag att få hjälp att hitta den bästa kameran som möjligt inom prisklassen 1000-4000 kr. Det enda kravet jag har är att bilderna ska kunna bli bra även i mörkt ljus eller i dåliga ljusförhållanden och att bilderna inte blir allt för suddiga och att den är enkelt att använda, Då jag endast haft vanlig kompakt kamera tidigare. Så vet någon en bra kamera inom den prisklassen så alla svar är bra så att jag äntligen slipper min värdelösa mobilkamera!! Tack i förhand! :)

Jag har som komplement till Canon utrustningen Fujifilm.

Dessa är smidiga och ger mycket bra bildkvalitèt och jag funderar på om
du skulle kika på en Fujifilm X-E1.

Det är en systemkamera som har alla möjligheter till manuella inställningar samt full automatik.
Liten och smidigt samt ger mycket bra bildkvalitèt för pengarna.

En beg sådan med kitobjektivet kan du nog få till ett bra pris.

MVH Julle . http://www.bildeffekt.se

Kul, vad trevligt att du tänker uppgradera dig. Och det blir roligare när man har en "riktig" kamera, med möjlighet till mycket bättre bilder.

Först: I stort sett alla kameror i det prissegmentet du nämnde är bra kameror. Alla de stora och kända märkena har riktigt bra grejor som ger bra resultat, när man kan dem. Det är väldigt svårt att ge råd angående enstaka kameramärken - risken är att de svar du får här är rekommendationer av de grejor man har själv - men här är en länk med råd om nybörjarkameror:
http://www.dpreview.com/articles/33..._source=mainmenu&utm_medium=text&ref=mainmenu

När det gäller att kunna ta bilder i dåligt ljus måste man ha bra objektiv. Det är inte säkert att kitobjektiven, dvs de som medföljer riktigt räcker till, så möjligen får man räkna med att uppgradera sig efter hand till mer ljusstarka objektiv.

Och här är det också så, att det inte räcker med bra objektiv på en bra kamera. Man måste kunna kameran också, och veta hur man gör med det här med fotografi, med grundprinciperna för bländare, slutare, ISO-tal och exponeringskompensation, och kanske hur man hanterar en blixt. Här finns det mycket att hämta från nätet, kanske gå med i en lokal fotoklubb, grundkurser i fotografi via bildningsförbund etc. Det finns också mycket att läsa, många grundböcker. Man får inget gratis, men belöningen i form av bättre bilder kommer.

Lycka till.

Om du har möjlighet så besök gärna en, eller några, fotoaffär/er där du kan känna på några olika kameror. Både olika fabrikat och olika modeller.
Känn hur de passar i dina händer, hur reglagen sitter, hur det ser ut genom sökaren osv. Det kan skilja ganska mycket hur en kamera passar just dina händer, om du förstår hur jag menar.

Hej!
Har tänkt mig att köpa min första systemkamera. Då jag ej kan något om kameror så försöker jag att få hjälp att hitta den bästa kameran som möjligt inom prisklassen 1000-4000 kr. Det enda kravet jag har är att bilderna ska kunna bli bra även i mörkt ljus eller i dåliga ljusförhållanden och att bilderna inte blir allt för suddiga och att den är enkelt att använda, Då jag endast haft vanlig kompakt kamera tidigare. Så vet någon en bra kamera inom den prisklassen så alla svar är bra så att jag äntligen slipper min värdelösa mobilkamera!! Tack i förhand! :)

En begagnad D3200 här på Fotosidan för under 3000?

Ska du ha något som klarar svagt ljus blir det svårt att hålla sig inom budget om du ska köpa nytt. Du behöver ljusstark optik och det drar upp priset. Likaså bör du ha en kamera med någorlunda modern sensorteknik för att hålla bruset nere. Försök hitta begagnad Nikon D3200 med 35/1.8 optik.

Att tänka på tycker ja också är att första Systemkameran förmodligen kommer att hänga med under många år framåt i tiden, så finns möjligheten att spara lite mera pengar ökar chansen att man blir mera nöjd. Att leta efter kanonpris på något paket är i och för sig aldrig fel, men det blir ännu dyrare om man efter ett år eller två kommer på sig att man valt allt för billig eller något för gammal modell.

Som redan har skrivits så finns det många bra kameror inom ditt prisintervall, men samtidig att tänka på så är inte Systemkamerorna några trollerimaskiner som alltid överglänser en hyggligt bra kompakt, om man sänker förväntningarna en aning blir man mindre besviken, Systemkamera kräver lite jobb av användaren för att komma till sin bästa rätt, är man medveten om det så löser det sig ofta till det bästa.

Lycka till en rolig framtid med vad du än väljer för kamera, för det är roligt att fota med en Systemkamera när man blivit hemmastadd med dess funktioner.

Vänligen.
//Bengt.

Ska du ha något som klarar svagt ljus blir det svårt att hålla sig inom budget om du ska köpa nytt. Du behöver ljusstark optik och det drar upp priset. Likaså bör du ha en kamera med någorlunda modern sensorteknik för att hålla bruset nere. Försök hitta begagnad Nikon D3200 med 35/1.8 optik.

Kan bara hålla med. Beg. 3200 med kit-objektiv för under 3000, lägg där till ett nytt 35/1.8 för 1300 eller beg för 700-800.

Vart kan jag hitta en sådan kamera på för sidor? Har redan kollat blocket och tradera men hittar inte så mycket där, vet inga fler sidor förutom den här där jag heller inte hittade något, Och jag bor i Dalarna och har ej körkort så kan ej hämta kameran om den inte skickas via posten, och posten litar jag inte så mycket på då de slarvat bort massa av saker som t.ex familj skickat till en och i fall det går sönder, och med Canon EOS 1100D hur blir bilderna med tanke på den låga megapixeln då min telefon kamera har högre mp.

Att tänka på tycker ja också är att första Systemkameran förmodligen kommer att hänga med under många år framåt i tiden, så finns möjligheten att spara lite mera pengar ökar chansen att man blir mera nöjd. Att leta efter kanonpris på något paket är i och för sig aldrig fel, men det blir ännu dyrare om man efter ett år eller två kommer på sig att man valt allt för billig eller något för gammal modell.

Som redan har skrivits så finns det många bra kameror inom ditt prisintervall, men samtidig att tänka på så är inte Systemkamerorna några trollerimaskiner som alltid överglänser en hyggligt bra kompakt, om man sänker förväntningarna en aning blir man mindre besviken, Systemkamera kräver lite jobb av användaren för att komma till sin bästa rätt, är man medveten om det så löser det sig ofta till det bästa.

Lycka till en rolig framtid med vad du än väljer för kamera, för det är roligt att fota med en Systemkamera när man blivit hemmastadd med dess funktioner.

Vänligen.
//Bengt.

Man tackar för svaret! =)

Snegla en gång på Nikon D3300 efterföljaren till D3200, där tycker jag Nikon har varit generösa med finesser och en mycket bra sensor, kolla på DX0 Mark en sajt som testar sensorer och man får ett mått på kamerans grundpotensial, dom bästa poängen där brukar stämma med vad Fotoeliten sedan tycker i verkligheten. Men DXO Mark är ingen helig bibel andra faktorer spelar också in för bästa bildresultat så som objektiven och kunnandet bakom kameran.

Vänligen.
//Bengt.

Snegla en gång på Nikon D3300 efterföljaren till D3200, där tycker jag Nikon har varit generösa med finesser och en mycket bra sensor, kolla på DX0 Mark en sajt som testar sensorer och man får ett mått på kamerans grundpotensial, dom bästa poängen där brukar stämma med vad Fotoeliten sedan tycker i verkligheten. Men DXO Mark är ingen helig bibel andra faktorer spelar också in för bästa bildresultat så som objektiven och kunnandet bakom kameran.

Vänligen.
//Bengt.
http://www.netonnet.se/art/foto/sys...kamera/Olympus-E-PL514-42mmBlack/193958.5909/

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/kompakt-systemkamera/Sony-A500016-50Black/200240.5909/

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/kompakt-systemkamera/Sony-A300018-55/193059.5909/

http://www.netonnet.se/art/foto/fotonyheter/Nikon-1J311-27mm/204335.6208/

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/systemkamera/Sony-SLT-A5818-55/185726.3295/

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/systemkamera/Canon-EOS1200D18-135IS/203676.3295/

Är någon av dessa något att ha tror du och vilken tror du skulle passa bäst till mig som vill ha bilder som blir helt okey i dåligt ljus?

Här är en billig och bra kamera med utbytbara objektiv. http://www.siba.se/product/15506833/sony-alpha-a3000-18-55-mm-systemkamera-?ref=section

Något som är bra med den är att den har "äkta" Live view, vilket inte Nikon har på någon av sina dslr kameror. Det gör att du under tiden du fipplar med kameran ser hur bilden blir på skärmen INNAN du tagit den. Du kan laborera med bländare och slutartider samt iso och se resultatet direkt.

Titta även på A5000 som även har vinklingsbar skärm samt lite mindre i format. Du slipper dra runt på en kameraväska, den får plats i jackfickan.

Båda dessa kameror ger precis lika bra bild som en 10 000:- kamera eftersom sensorn är lika stor.

Här är en billig och bra kamera med utbytbara objektiv. http://www.siba.se/product/15506833/sony-alpha-a3000-18-55-mm-systemkamera-?ref=section

Något som är bra med den är att den har "äkta" Live view, vilket inte Nikon har på någon av sina dslr kameror. Det gör att du under tiden du fipplar med kameran ser hur bilden blir på skärmen INNAN du tagit den. Du kan laborera med bländare och slutartider samt iso och se resultatet direkt.

Titta även på A5000 som även har vinklingsbar skärm samt lite mindre i format. Du slipper dra runt på en kameraväska, den får plats i jackfickan.

Båda dessa kameror ger precis lika bra bild som en 10 000:- kamera eftersom sensorn är lika stor.

Blev väldigt sugen på A5000 är den i sådana fall lika bra som den kameran som du länkade?

Inte helt lätt att svara på, dom exempel du visar är bra på olika saker, 1200D som du har med är väl ingen dålig kamera i sig, men jag anser den blir slagen rejält av Nikons D3300, Sony A58 är inte dålig eller, där konstigt nog föregångaren A57 var bättre.

Inom dessa prissegment så är nog Nikon D3300 som är allra bäst att fota med vid dåligt ljus, nu var inte den kameran med förstås, Sonys A5000 har lite dåligt med objektiv att välja i mellan, men som tar fina bilder.

Ha inte för bråttom, inför julen brukar tillverkarna komma med bra erbjudande.

Generellt är Canon och Nikon dom säkraste korten eller dom tryggaste köpen, inte nödvändigtvis dom bästa kamerorna men hela kombinationen är bra.

//Bengt.

Inte helt lätt att svara på, dom exempel du visar är bra på olika saker, 1200D som du har med är väl ingen dålig kamera i sig, men jag anser den blir slagen rejält av Nikons D3300, Sony A58 är inte dålig eller, där konstigt nog föregångaren A57 var bättre.

Inom dessa prissegment så är nog Nikon D3300 som är allra bäst att fota med vid dåligt ljus, nu var inte den kameran med förstås, Sonys A5000 har lite dåligt med objektiv att välja i mellan, men som tar fina bilder.

Ha inte för bråttom, inför julen brukar tillverkarna komma med bra erbjudande.

Generellt är Canon och Nikon dom säkraste korten eller dom tryggaste köpen, inte nödvändigtvis dom bästa kamerorna men hela kombinationen är bra.

//Bengt.
Objektiv och sådant går nog att få tag i t.ex ebay, amazon tänkt ta med objektiv allt eftersom och är tyvärr nu jag behöver en kamera, därför jag försöker få så många tips och råd som möjligt om olika kameror för att hitta den som just passar mig.

A5000 är lika bra som den jag länkade till. Tom lite bättre då den har vikbar skärm och wifi.
Vad gäller objektiv så har cyberphoto just nu 52st olika objektiv till A5000.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto