Annons

Första gången...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle Hoppe

Aktiv medlem
Idag hände det till slut, jag gjorde min debut...
Det var med en pirrande mage och darrande händer som jag skruvade av locket på framkallningsdosan.
Spänningen blev ännu värre när jag drog upp spiralen och inte kunde se bilderna ordentligt.
Men när jag började linda upp filmen kännslorna blev nästan för mycket, jag kände mig som en pappa måste känna när han får se sitt barn för första gången.
STOLT och lycklig!

Nu vill jag bara framkalla fler filmer och jag ska inte tala om den ängslan för att få kopiera.

Kommer ni ihåg hur det var var för er första gången?

Klart jag minns. Hon var mörk och välformad. Vid första kontakten kände jag hennes små öronringar mot min kind. Det var bara så underbart. Sen skälvde hon till när jag tryckte på hennes allra heligaste. Jag tryckte vidare och hon öppnade sig en kort sekund. Hon var min, bara min. Pentax K 1000

Men har inte kärleken hamnat i fel tråd? Den är väl inget man gör själv?

ja, och man vill bara fortsätta :) har 7 rullar till som ligger och väntar. Ska köpa en större dosa så man kan ta två åt gången.

Nu är jag fast i träsket för alltid.

Brasknarr skrev:
...och jag var ensam :)

Hoppsan. Ja då hade jag nog fel och det ligger kanske i rätt tråd ändå. Fast de lät lite tråkigt så där alldeles ensam. ;-)

(Att man skulle omtalas i närapå samma rad som Svullo hade jag aldrig trott jag skulle uppleva)

Ska snart låta en släkting (9 år) testa att framkalla en rulle. Tänk om detta oskyldiga barn sen ska hamna i fototräsket pga det. Hu, vilken förledare man är.

Framkallade min första film förra veckan. Och tycker det är så fruktat tråkigt att framkalla negativen så att säga. Men sen när det kommer till att ta fram bilderna, det är roligt.! :D

På tal om film

Jag tycker att vissa av mina rullar blir lilatonade. Kör med Tri X 400 och kodaks Tmax fix.
Testade att doppa en bit film i framkallaren tills den blev genomskinlig och den blev också lilatonad.

Är det själva plasten eller jag jag blandat fixen fel?

Re: På tal om film

Kalle Hoppe skrev:
Jag tycker att vissa av mina rullar blir lilatonade. Kör med Tri X 400 och kodaks Tmax fix.
Testade att doppa en bit film i framkallaren tills den blev genomskinlig och den blev också lilatonad.

Är det själva plasten eller jag jag blandat fixen fel?

Det är nog som det ska, såvida du inte tycker att bilderna också ser skabbiga ut.....

Jag har framkallat en jävla massa triX i tmax framkallare och med tmax fix, känner igen det lila färgsticket men har aldrig lidit av det när bilderna tas fram......

Så kör på du bara, njut av känslan av att få plocka upp den blöta rullen !

Härliga minnen, även om jag misslyckades första gången;(
Det var en kompis/elev på skolan som skulle hjälpa till och när jag hade stoppbadat filmen och skulle precis hälla i fixet så sade han: Ta av locket, det spelar ju ingen roll nu,,,, Jag gjorde som han hade sagt vilket såklart resulterade i en ljusskadad film.
Jag har sällan varit sååå ledsen i ett fotolabb ngn gång senare;)
Sådant som man skrattar åt idag,,,

En analog framkallningsprocess är ngt alla fotointresserade borde uppleva..

Mvh Niclas,

Förstår inte vad ni spratar om... Det ställe jag minst skulle vilja vara i är ett mörkrum. Under skoltiden tillbringades alldeles för många timmar med foto vätskor och dyl.

Men Johan, inte kännde du väl så första ggn heller ? Det är ju vad som det talas om här.....efter några besök i mörkret är det måhända inte lika kul längre....men första ggn !

Tack Axel! Jag trode inte att det var ngn fara när jag testade med stumpen men man vet ju inte så mycket som rookey. Det kunde ju ha varit fixet som sabbat allt. men nu kan jag pusta ut och köra på. ;)

Äger man en odelad passion för "Fotografiet" så ligger det i intressets natur att nyfiket upptäcka och utforska mediets olika uttryck, möjligheter och begränsningar! Den som 100% förnekar detta äger nog inte den sanna passionen?,,

/Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar