Annons

Första blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)
Då styrkan kan varieras efter behov skulle jag satsa på två st så starka som möjligt, då kan man använda bägge från samma plats om man skuylle behöva styrkan. Vilket man definitvt gör om man ljussätter utomhus i solsken, och dessutom har ljusmodifierare som paraply eller softbox eller beauty dish.

För porträtt gör det en väldig skillnad att använda ljusmodifierare så man får kontroll över skugorna.

Blixt med tillbehör

Tack för den länken! Känner till DX men har aldrig testat dem innan, kanske dags nu då. Måste kolla igenom sortimentet också, kanske man kan få med lite tillbehör till dem när man ändå håller på? :)
I paketet utöver blixten låg ett vidvinkel/macro till mobilen för ca 10$ (samma som Photojojo tar ca 20$ för + frakt). ett litet "gorillapod" stativ för utökat användningsområde för blixten och ett litet smidigt vattenpass till blixtskon (inte kuben utan ett platt med en bubbla och en ring, inte riktigt lika bra som kuben eftersom man måste kolla på det uppifrån men bra mycket smidigare att ha sittande i blixtskon hela tiden). Tidigare har jag bl. a. köpt deras "hopfällbara" softbox för typ 4$ och den funkar också bra :)

Johan

I paketet utöver blixten låg ett vidvinkel/macro till mobilen för ca 10$ (samma som Photojojo tar ca 20$ för + frakt). ett litet "gorillapod" stativ för utökat användningsområde för blixten och ett litet smidigt vattenpass till blixtskon (inte kuben utan ett platt med en bubbla och en ring, inte riktigt lika bra som kuben eftersom man måste kolla på det uppifrån men bra mycket smidigare att ha sittande i blixtskon hela tiden). Tidigare har jag bl. a. köpt deras "hopfällbara" softbox för typ 4$ och den funkar också bra :)

Johan

Det låter ju nice, lite added value... Men det står inget om i beskrivningen vad jag kan se, eller har jag fel?

Då styrkan kan varieras efter behov skulle jag satsa på två st så starka som möjligt, då kan man använda bägge från samma plats om man skuylle behöva styrkan. Vilket man definitvt gör om man ljussätter utomhus i solsken, och dessutom har ljusmodifierare som paraply eller softbox eller beauty dish.

För porträtt gör det en väldig skillnad att använda ljusmodifierare så man får kontroll över skugorna.

Lite så jag tänkte och då är nog deras 560 ett bättre alternativ antar jag. Tack för tipset i alla fall, jag skall kolla lite närmare på exakt pris som man får betala för de olika blixtarna. Kommer nog köpa en som ett test och därefter kanske beställa fler om jag för positiva vibbar från dem.

Detta upptäckte jag...

Jag hade som mål att skaffa en billig enkel hemstudio med två-tre blixtar osv. Då började jag leta och summera. Det är inte billigt att köpa stativ, blixtfäste med paraplyfäste och det ena med det tredje. Jag tittade ju iofs på Canon original så jag kunde mäta E-TTL, men när jag ser resonemanget i denna tråden ser jag att det saknas grejor som gör att man inte kommer igång. När jag sedan började titta här och på andra annonssidor för beggad utrustning, såg jag att man med tålamod hitta komplett set hobbystudiogrejor för 2000-3000:-. Jag köpte precis ett sånt och efter att ha blixtrat fett under ett dygn, undrar jag varför det tog mig så länge att fatta vad jag borde köpt för länge sen... Jag tror (nu talar jag endast om mig själv!) att ibland blir jag så prismedveten att jag inte ser dom ekonomiska konsekvenserna av min spariver. För de dryga 2500:- har jag fått en rigg som omfattar stativ, blixtar, paraplyn och troligen aldrig behöver bytas utan möjligen kompletteras med en eller två till för mer avancerad belysning av motiv och bakgrund. Samt, en ljusmätare. Ingen brådska dock, då det går fint testa med kameran. Detta upptänkte jag. Jag abonnerar inte på sanningen, men jag ville berätta att man får många saker med i priset så här, som inte alls blir så billigt löst som när man måste komplettera de lösa kamerablixtarna i efterhand.

Jag hade som mål att skaffa en billig enkel hemstudio med två-tre blixtar osv. Då började jag leta och summera. Det är inte billigt att köpa stativ, blixtfäste med paraplyfäste och det ena med det tredje. Jag tittade ju iofs på Canon original så jag kunde mäta E-TTL, men när jag ser resonemanget i denna tråden ser jag att det saknas grejor som gör att man inte kommer igång. När jag sedan började titta här och på andra annonssidor för beggad utrustning, såg jag att man med tålamod hitta komplett set hobbystudiogrejor för 2000-3000:-. Jag köpte precis ett sånt och efter att ha blixtrat fett under ett dygn, undrar jag varför det tog mig så länge att fatta vad jag borde köpt för länge sen... Jag tror (nu talar jag endast om mig själv!) att ibland blir jag så prismedveten att jag inte ser dom ekonomiska konsekvenserna av min spariver. För de dryga 2500:- har jag fått en rigg som omfattar stativ, blixtar, paraplyn och troligen aldrig behöver bytas utan möjligen kompletteras med en eller två till för mer avancerad belysning av motiv och bakgrund. Samt, en ljusmätare. Ingen brådska dock, då det går fint testa med kameran. Detta upptänkte jag. Jag abonnerar inte på sanningen, men jag ville berätta att man får många saker med i priset så här, som inte alls blir så billigt löst som när man måste komplettera de lösa kamerablixtarna i efterhand.

Tack för att du delade med dig av detta. Mitt främsta motiv med att köpa blixtar är dock inte att sätta upp en studio men det kan ju vara så att det är lika bra och köpa allt på en gång... Jag skall därför kolla lite på focalprice och dealextreme och se vad man kan komma över. De är galet billiga så det är ju ändå värt att chansa o ta hem lite saker som man kan experimentera med osv. Är det skit så är det men då får man ju ändå ett hum om vad man använder, vad man skulle kunna behöva och vad som skulle vara roligt att ha osv.

extra prylar

Det låter ju nice, lite added value... Men det står inget om i beskrivningen vad jag kan se, eller har jag fel?

Du har helt rätt i det. Jag var inte tydlig nog. Grejorna utöver blixten var även de i min beställning, inget som DX skickade med för att de är så himla snälla. Jag nappade bara på din kommentar om att kolla deras utbud för att ev lägga till lite annat förutom blixt (precis som jag tänkte och gjorde).

Lycka till med vad det nu än blir.
/Johan

Nu har jag kollat runt lite och hittat en del intressanta saker både hos dealextreme och focalprice...

Jag tänkte att jag länkar lite av det jag tänkt köpa så kanske man kan få en liten kommentar om huruvida det är smart eller inte. Länkar så få objekt som möjligt för jag vet att det är tråkigt med massa länkar hit och dit.

Blixten som jag tänkt börja med/pröva blir i alla fall den minsta, med andra ord YN-460, jag har även tänkt att köpa ett tält på 50x50x50 samt en 80mm reflektor med 2 överdrag (5 sidor totalt) vilket känns som ett lite måste och för skojs skull.

Till blixten funderar jag på ministativ så som:
http://www.focalprice.com/detail_DT040B.html
eller
http://www.focalprice.com/detail_DT025B.html
Någon som kan kommentera om vilket som borde passa bäst till att stödja upp blixten lite med? Den går ju att rikta men slavfunktionen kanske gör att jag måste ändra blixtens ställning eller om det är trixigt läge så kanske det är bra att ha som ett extra alternativ, vad vet jag? Stativet med ben borde väl gå att vira runt saker som man kan hänga/sätta fast blixten i kanske? Typ träd, stänger osv osv.

Köper även till en trådutlösare, utan en känns det som att skjuta sig själv i foten vid olika typer av foto och ger ju alltid bättre skärpa en handhållet.

Jag undrar sedan om följande är något att fundera på för mig, det är alltså utlösare till blixten, men behöver jag det? Funkar de så pass bra att jag gör rätt som lägger pengar på den? Länk till den produkt jag syftar på är: http://www.focalprice.com/detail_DI810B.html

Till sist undrar jag om ett paket med hållare och paraply är något att köpa in? Måste kanske ha någonting eller räcker det med reflektorn så länge? Följande känns väldigt prisvärt annars: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14409
Dock måste jag ju förmodligen ha ett stativ till det eller? Har ju ett vanligt tripod men jag antar att det inte kommer hjälpa mig här kanske?

Är klämmor eller något liknande smart att inhandla? Har inga länkar till det men verkar vara väldigt användbart? Något annat jag glömt som det är lika bra att passa på att köpa så att man har komplett kit?

Kommentarer och förslag är väldigt välkomna. Fasen va kul det ska bli o börja experimentera lite! :)

Du har helt rätt i det. Jag var inte tydlig nog. Grejorna utöver blixten var även de i min beställning, inget som DX skickade med för att de är så himla snälla. Jag nappade bara på din kommentar om att kolla deras utbud för att ev lägga till lite annat förutom blixt (precis som jag tänkte och gjorde).

Lycka till med vad det nu än blir.
/Johan

Jag förstår, skulle du kunna titta lite på de saker jag nämnt och länkat till för att se om det kan vara + eller - för några av sakerna eller vad jag borde tänka på? Lite extra saker måste ju nästan köpas med bara för att få nöjet att testa och leka lite.

Ok så du tycker jag skall köra på styrka jämfört med funktioner i blixten? Kanske svårt att väga upp funktioner mot ljusstyrka iofs, styrkan kan ju aldrig vara för hög kanske. Det är därför jag lite funderar på att satsa på 2 olika blixtar, antingen vid samma eller separat köp. Just för att få mångfald och kunna använda vid olika tillfällen. Har läst en del om fotografer som använder 2 blixtar med olika ljusstyrka (likadana blixtar med olika inställning) för att få ett ljus de eftersträvar.

Vill jag ha både TTL och en stark blixt så är det ju inget svårt val egentligen men pengarna för en sådan blixt jämfört med att köpa en 560 som är stark och en 4** som har TTL innebär ju rätt stor skillnad. Jag kommer nog, om jag inte hinner ändra mig 75 gånger till, att testa med standardblixten som är 460 om jag inte minns fel, för att se hur pass bra den kan prestera, ananrs får jag helt enkelt beställa fetare och dyrare nästa gång, oavsett hur nöjd ja kommer vara med 460 så känns 300 spänn som en ganska liten och bra investering när jag skall börja använda blixt.

Jag kör själv på kamerablixtar men använder bara en enda funktion, att ställa styrkan på dem. Då jag kör med radiosändare för att trigga dem kan jag använda i princip vilken blixt som helst, oavsett märke eller modell ( några undatag för Nissin tex ). Kan bli många och billiga blixtar.

Jag kör själv på kamerablixtar men använder bara en enda funktion, att ställa styrkan på dem. Då jag kör med radiosändare för att trigga dem kan jag använda i princip vilken blixt som helst, oavsett märke eller modell ( några undatag för Nissin tex ). Kan bli många och billiga blixtar.

Vad kör du med för märke på blixtar och radiosändare? Kan ju bli aktuellt och köpa till några sändare så jag tänkte kolla med dig vilken standard du använder på dem och om du är nöjd med dem.

Jag använder Cactus V4 för att trigga blixtarna. De har fungerat bra för mig.

Har en gammal 430EZ Canon jag hittade för 300:- begagnad. 2 st Vivitar 285 hv och en Sigma 500 Super sm är den starkaste av dem och som jag använder som huvudblixt. Jag kunde gott köra med några Nikonblixtar eller så, då man blir oberoende ( i princip ) av märken. Använder transparenta paraplyer och stativ till detta.

Mina småblixtbilder finns i ett separat galler här ( ganska retuschade men man får en uppfattning i alla fall ). http://www.flickr.com/photos/studiobild2/sets/72157614601283165/

Jag använder Cactus V4 för att trigga blixtarna. De har fungerat bra för mig.

Har en gammal 430EZ Canon jag hittade för 300:- begagnad. 2 st Vivitar 285 hv och en Sigma 500 Super sm är den starkaste av dem och som jag använder som huvudblixt. Jag kunde gott köra med några Nikonblixtar eller så, då man blir oberoende ( i princip ) av märken. Använder transparenta paraplyer och stativ till detta.

Mina småblixtbilder finns i ett separat galler här ( ganska retuschade men man får en uppfattning i alla fall ). http://www.flickr.com/photos/studiobild2/sets/72157614601283165/

Bra pris på Canonblixten även om det är en EZ, är de lätta att hitta för runt 300? Underbart komplement att ha kan jag tänka mig.

Om vi fortsätter prata Yongnuo så finns ju även YN-467 som har TTL för runt 500 har jag sett men det känns som att det är bättre kunskapsmässigt att börja med 460 blixtarna för att börja från brunden om man får säga så, eller vad tycker du? Efterhand skulle man kanske kunna komplettera med 1 eller 2 TTL-blixtar för att underlätta lite om man börjar köra med fler och fler blixtar och ljussättningarna blir mer och mer komplexa.

Har tyvärr galet svårt att bestämma mig! :)

De kostar i regel långt över tusenlappen, radiosändare om de ska ha ttl, och sen ska man ha mottagare också. Optiskt kan du inte köra ttl.
Med en Canonblixt på kameran kan du styra en annan blixt med TTL ( om de är kompatibla ), men det känns ju onödigt att slösa bort en dyr blixt bara för att trigga billiga blixtar.

De kostar i regel långt över tusenlappen, radiosändare om de ska ha ttl, och sen ska man ha mottagare också. Optiskt kan du inte köra ttl.
Med en Canonblixt på kameran kan du styra en annan blixt med TTL ( om de är kompatibla ), men det känns ju onödigt att slösa bort en dyr blixt bara för att trigga billiga blixtar.

Ja det må så vara kanske och då kanske jag väljer de lättare blixtarna faktiskt... Tack för tipset och upplysningarna. Jag har nog verkligen fått bekräftat vad jag trodde från början. Börja längst ner och lära sig från grunden är bäst...

Nu måste jag bara få mitt Paypal att fungera! :)

Yongnuo = lotteri

Jag fick min YN460 med posten idag. Funkade ett tag, men sedan la den av. Vägrar ladda upp fullt, och går inte att utlösa. Har sett fler som beskriver liknande problem i recensioner. Kanske en produkt man ska akta sig för, om man inte vill slänga några hundralappar i sjön.

Jag fick min YN460 med posten idag. Funkade ett tag, men sedan la den av. Vägrar ladda upp fullt, och går inte att utlösa. Har sett fler som beskriver liknande problem i recensioner. Kanske en produkt man ska akta sig för, om man inte vill slänga några hundralappar i sjön.

Då borde det väl gå att returnera dem, om de nu inte funkar bättre? Tänker inte slänga flera tusen på en blixt ändå så det är typ yongnuo eller inget i princip, tyvärr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar