Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Hej Fotosidan!

Jag är så väldigt sugen på att införskaffa lite blixtar för att utöka mitt sortiment. Jag har en väldigt begränsad ekonomi och har sett att det på tradera går att få blixtar av märket Yongnuo för 350-600 kr ungefär. Nu förstår jag att detta är blixtarnas motsats tills Rolls royce kanske (dock inte nödvändigtvis), men vad klarar de att hantera? Upplättningsblixt kanske? Hade tänkt köpa 2 stycken blixtar med olika styrka osv, för att kunna använda tillsammans eller var för sig, ute för att få mer tryck och kunna få ljuset från det håll jag vill samt inne vid porträttfoto osv. Behöver jag mycket tillbehör om de har optisk slavfunktion?

Reflektorskärm kommer också köpas inom kort som jag väldigt provisoriskt kommer använda för att studsa ljuset mot osv. då jag känner att jag inte direkt har behov för stativ med tält osv just nu.

Diskussion om Yongnuo är något att ha och jämförelser med andra blixtar är jag väldigt tacksam över samt tips om vad jag istället kan köpa begagnat i samma prisklass som är bättre.

Tack på förhand!

Tackar! Ganska användbar då jag läste comments och det verkar som att 460-II är en blixt att räkna med, verkar finnas på tradera för runt 600, frågan är om man skulle försöka få tag i 2 st av dem då kanske? 1000-1500 för 2 blixtar är ju inte mycket men man vet ju aldrig, de är "nya" på marknaden och verkar inte ha total kontroll över vad som skeppas ut, kan bli jobbigt med eventuella garantiärenden osv.

Blev verkligen inte klok på om jag kommer behöva tillbehör som utlösare, kablar osv för att kunna använda dessa blixtar, så please enlighten me!

Blev verkligen inte klok på om jag kommer behöva tillbehör som utlösare, kablar osv för att kunna använda dessa blixtar, så please enlighten me!

Nej, den verkar fungera som Nissin, dvs triggas av den interna blixten från kameran. Vill du slippa använda den så får du köpa radioutlösare. Kostar ca 500 kr för en sändare och 2 mottgare om du köper via internet.
.... Fungerar dock med kablar också .....

/Stefan

Nu vet jag inte vad du har för kamera, men det kan vara värt att titta på vilka "piratblixtar" som funkar med TTL-mätning ihop med ditt kamerahus.

Nej, den verkar fungera som Nissin, dvs triggas av den interna blixten från kameran. Vill du slippa använda den så får du köpa radioutlösare. Kostar ca 500 kr för en sändare och 2 mottgare om du köper via internet.
.... Fungerar dock med kablar också .....

/Stefan

Tack, men om jag köper 2, 1 på kameran och en vid sidan om, triggar inte den på kameran då istället? Köper jag bara 2 så lär jag ju iofs använda dem vid sidan av båda 2 många gånger.

Går ju köra manuellt annars kanske men jag måste ju fortfarande kunna lösa ut dem när jag tar min bild vilket jag antar att jag kan då om de har optiska slavenheter eller?

Nu vet jag inte vad du har för kamera, men det kan vara värt att titta på vilka "piratblixtar" som funkar med TTL-mätning ihop med ditt kamerahus.

450D har jag, finns en YN-468 tror jag som skall finnas TTL på, då går priset upp i ca 1000 kr dock så då kanske det är bättre att köpa finare begagnad blixt?

Du får gärna ge tips och förslag på vad som skulle kunna funka annars.

450D har jag, finns en YN-468 tror jag som skall finnas TTL på, då går priset upp i ca 1000 kr dock så då kanske det är bättre att köpa finare begagnad blixt?

Du får gärna ge tips och förslag på vad som skulle kunna funka annars.

Det handlar ju om olika sätt att använda blixtar. Jag ser nu att du snackar längre upp i tråden om att ha flera blixtar som styrs av kameran - i det läget kör man ju ändå mer manuellt så då funkar det alldeles utmärkt utan för mycket automatik. Det är väl snarare en fördel att inte ha för mycket automatik, så vet man vad man gör. (rekommenderad läsning: boken "Minimalist Lighting" av Kirk Tuck är bra). Jag har själv funderat på att komplettera min utrustning med ett par YN-460 för det ändamålet. :)

Däremot om du sätter blixten på kameran (kanske med en diffuser på) och t.ex. går omkring på en fest, så är det ju smidigt om kamerans ljusmätning kan styra blixten - man lär få fler rätt exponerade kort. Helt annat sätt att jobba. Se t.ex. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=87869 en bit ner för erfarenheter under rubriken "Några nyttiga tips..." Den inbyggda blixten funkar förmodligen hyggligt till detta, bortsett från att man inte kan studsa den i taket.

Det handlar ju om olika sätt att använda blixtar. Jag ser nu att du snackar längre upp i tråden om att ha flera blixtar som styrs av kameran - i det läget kör man ju ändå mer manuellt så då funkar det alldeles utmärkt utan för mycket automatik. Det är väl snarare en fördel att inte ha för mycket automatik, så vet man vad man gör. (rekommenderad läsning: boken "Minimalist Lighting" av Kirk Tuck är bra). Jag har själv funderat på att komplettera min utrustning med ett par YN-460 för det ändamålet. :)

Däremot om du sätter blixten på kameran (kanske med en diffuser på) och t.ex. går omkring på en fest, så är det ju smidigt om kamerans ljusmätning kan styra blixten - man lär få fler rätt exponerade kort. Helt annat sätt att jobba. Se t.ex. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=87869 en bit ner för erfarenheter under rubriken "Några nyttiga tips..." Den inbyggda blixten funkar förmodligen hyggligt till detta, bortsett från att man inte kan studsa den i taket.

Tack för insikten. På fest fotar jag nog med inbyggd så länge jag itne har någon blixt med TTL, det är så pass random foton där så där måste man kunna lita på att kameran gör rätt exponering utan att behöva hålla på o klabba med blixtinställningar.

Angående studio eller lägen där man har tid så är det nyttig info för där känns det med dina ögon sett som jag skulle klara mig på de blixtarna utan problem vilket är glädjande. Det är väl också bättre att lära sig manuellt så att man sen kan ta del av härliga autoinställnignar men fortfarande har en bred kunskap när det gäller att göra mindre ändringar.

Tack för alla tips och de får gärna fortsätta komma, väldigt matnyttigt för en som mig som inte är proffs inom ämnet.

Härligt med alla länkar som gav nyttig info, tack för det.

Med andra ord så klarar jag mig på 2 blixtar från Yongnuo till att börja med eller vad tror ni?

Funderar på en starkare och en svagare för att kunna få power och kunna använda efter behov men det har jag inte riktigt bestämt än.

Funderar också på att beställa från USA på Ebay, någon som kan rekka det? Kan ju bli galet krångligt med reklamationer kan jag tänka mig och det verkar som att långt ifrån alla blixtar är klockrena när de kommer i kartong.

Usch vad enkelt men ändå så svårt. :)

Vidare expertis och tips inom ämnet är väldigt välkommet!

Jag skulle nöja mig med två 460. Du kommer ju troligen vilja lägga pengar på stativ, paraplyer och liknande när du börjar med sånt här och det kostar också pengar. :)

Själv har jag inte tvekat beställa sånt här från Kina via ebay, $41 inklusive frakt är ju bara 300 spänn. Version två kostar visserligen $5 mer men, det kanske det kan vara värt.

Härligt med alla länkar som gav nyttig info, tack för det.

Med andra ord så klarar jag mig på 2 blixtar från Yongnuo till att börja med eller vad tror ni?

Funderar på en starkare och en svagare för att kunna få power och kunna använda efter behov men det har jag inte riktigt bestämt än.

Funderar också på att beställa från USA på Ebay, någon som kan rekka det? Kan ju bli galet krångligt med reklamationer kan jag tänka mig och det verkar som att långt ifrån alla blixtar är klockrena när de kommer i kartong.

Usch vad enkelt men ändå så svårt. :)

Vidare expertis och tips inom ämnet är väldigt välkommet!

Om dina varor skickas från USA och länder utanför EU så tillkommer tullavgift och moms. Om du har otur så kan paketet bli liggande flera veckor hos svenska tullen för koll av innehåll. Men det är inte alltid tullen kollar paketen, men det är en annan historia.

Om dina varor skickas från USA och länder utanför EU så tillkommer tullavgift och moms. Om du har otur så kan paketet bli liggande flera veckor hos svenska tullen för koll av innehåll. Men det är inte alltid tullen kollar paketen, men det är en annan historia.

Är inte det oftast om det är något innehåll som verkar misstänksamt osv?

Jag skulle nöja mig med två 460. Du kommer ju troligen vilja lägga pengar på stativ, paraplyer och liknande när du börjar med sånt här och det kostar också pengar. :)

Själv har jag inte tvekat beställa sånt här från Kina via ebay, $41 inklusive frakt är ju bara 300 spänn. Version två kostar visserligen $5 mer men, det kanske det kan vara värt.

Det är ingenting nej, v2 tror jag skall vara bättre och värd de extra 5 dollar om de nu inte kostar mer, annars har jag sett att det finns en blixt som heter 468 som har TTL osv, skall nog allt leta efter lite priser och info om dem också...

Men tack för tipset om att beställa via ebay, mycket billigare än tradera.

YongNuo 460

Jag hämtade ut ett paket från posten igår som innehöll bl.a. en YongNuo 460. Positivt överaskad av byggkvaliteten och allting verkar fungera precis som utlovat. Ingen TTL på den här modellen men inbyggd slavtändare till skillnad från 462 och 465 (som har TTL mätning). Betalade 40$ inkl frakt och har handlat från dessa tidigare och det har fungerat bra med leveranser och passage genom tull utan otrevliga överraskningar (läs momspåslag) mig veterligt är det inte tullpliktigt med blixtar till skillnad från objektiv.
länk till produktsidan http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32981
Lycka till.

Johan

Jag hämtade ut ett paket från posten igår som innehöll bl.a. en YongNuo 460. Positivt överaskad av byggkvaliteten och allting verkar fungera precis som utlovat. Ingen TTL på den här modellen men inbyggd slavtändare till skillnad från 462 och 465 (som har TTL mätning). Betalade 40$ inkl frakt och har handlat från dessa tidigare och det har fungerat bra med leveranser och passage genom tull utan otrevliga överraskningar (läs momspåslag) mig veterligt är det inte tullpliktigt med blixtar till skillnad från objektiv.
länk till produktsidan http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32981
Lycka till.

Johan

Tack för den länken! Känner till DX men har aldrig testat dem innan, kanske dags nu då. Måste kolla igenom sortimentet också, kanske man kan få med lite tillbehör till dem när man ändå håller på? :)

Lite fundersam på vilka blixtar jag skall välja fortfarande dock, 460 II verkar lite vassare än 460, 468 har TTL och 560 skall vara klart starkare. Funderar på att ta olika så att jag kan hantera flera situationer när jag behöver.

Är det bättre och köra samma så man lär sig en blixt eller är det bättre att köra olika och ha lite mer varition och kunna täcka flera scenarion?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar