Annons

Först skippade de sökaren - nu försvinner displayen också! (QX10 och QX100)

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-qx10-and-qx100-manual-leaks/

Jag tycker idén är rätt kul, men frågan är hur bra det kommer att fungera i praktiken, och om det blir en massa trist fördröjning och så. I vissa situationer kan det nog vara klart användbart att ha en display som inte sitter fast i kameran ...

Dessa ska väl användas med en smart telefon, S4, iphone motsvarande. Det känns som en panikåtgärd för att kunna sälja kameror. Man använder sin mobilkamera för att slippa en extra pryl(kameran) och nu ska man bygga ihop något och tillkrånglat som en mobiltelefonsystemkamera?! blev livet enklare eller krångligare!?

Samsungs kamera som är en smartphone eller den här är bara första stegen. Jag vet inte vilken väg det kommer att gå men det känns väl rimligt att utnyttja tekniken i mobila enheter som redan har alla uppkopplingsmöjligheter och en mycket bra skärm.

Dessa ska väl användas med en smart telefon, S4, iphone motsvarande. Det känns som en panikåtgärd för att kunna sälja kameror. Man använder sin mobilkamera för att slippa en extra pryl(kameran) och nu ska man bygga ihop något och tillkrånglat som en mobiltelefonsystemkamera?! blev livet enklare eller krångligare!?

Poängen är väl att med någon av de där kan man åstadkomma en bildkvalitet som vida överstiger mobilkamerornas kapacitet, och ändå utnyttja de funktioner som finns i mobilen. De är för övrigt inte systemkameror.

Tvivlar på att de gör livet lättare, men det gör väl i så fall inte någon annan kamera heller.

Poängen är väl att med någon av de där kan man åstadkomma en bildkvalitet som vida överstiger mobilkamerornas kapacitet, och ändå utnyttja de funktioner som finns i mobilen. De är för övrigt inte systemkameror.

Tvivlar på att de gör livet lättare, men det gör väl i så fall inte någon annan kamera heller.

Jag vet att de inte är systemkameror men skillnaden mellan ett litet kamerahus och en mobiltelefon är väldigt liten om man bara ser till att det är ett stycke elektronisk utrustning. Om man sedan ska montera ett objektiv på kamerans baksida kan man väl lika gärna använda en spegellös kamera med NFC eller åtminstone Wifi så kommer det bli fullt användbart, tillverkarna famlar efter halmstrån för att hitta en nisch man kan leva på och jag tror inte detta kommer göda många ingenjörer i Japan eftersom man inte lyckats döda spegelreflexkameran ännu som står sig mkt stark på en otroligt vikande marknad. Jag tror vi alla har drabbats av "last camera syndrome"....alltså....."den gamla kameran är tillräckligt bra för inte motivera uppgradering" och detta känns i tillverkarnas plånböcker.

Jag tror inte heller att det här kommer bli någon storsäljare, men tycker ändå den har sina poänger. En del vill ha tjockkameror - andra vill ha något mindre :)

Varför så negativa? Man får ju det bästa av två världar typ. En mycket större sensor än vad som vanligtvis finns i en mobil, men med mobilens alla redigerings och uppladdnings-möjligheter. O så har man ju mobilen med sig hela tiden ändå, så det enda extra man tar med är en pryl som tar mycket mindre plats än ett mindre systemobjektiv.
Så man både sparar plats o får alla mobilens fördelar, asbra ju!

Jag tror inte heller att det här kommer bli någon storsäljare, men tycker ändå den har sina poänger. En del vill ha tjockkameror - andra vill ha något mindre :)

Självklart har apparaten sina poänger, det ser jag med, men ska jag betala kanske 4000kr för nåt sånt kan man börja fundera på vad jag får för pengarna annars. Det börjar likna hårklyverier map utrustningen numer anser jag.

Varför så negativa? Man får ju det bästa av två världar typ. En mycket större sensor än vad som vanligtvis finns i en mobil, men med mobilens alla redigerings och uppladdnings-möjligheter. O så har man ju mobilen med sig hela tiden ändå, så det enda extra man tar med är en pryl som tar mycket mindre plats än ett mindre systemobjektiv.
Så man både sparar plats o får alla mobilens fördelar, asbra ju!

Ja, jag vet, men vad ska man annars "negga" när man bor i ett "ärke I-land" som Sverige. Sanning o säga så var jag likadan INNAN jag blev med en Samsung NX, då var helt övertygad att spegellöst var det sämsta av två världar, klumpigheten från DSLR och långsamheten från kompakterna, men det är klart jag nöter nog mest med NX än D300 numera, om nu inte det ska till att fotas med makron, telen, trådlösa blixtuppsättningar och annat. Om man ska vara lite öppen för idéer så skulle det sitta fint med ett magnetiskt "objektivbakstycke" att sätta på mitt NX 30/2, som är NFC kopplat till en iPhone, man kan ju tänka sig en variant på Sigmas USB-docka.

Se där inget negativt här inte, det finns sätt att lura cashen av mig med, om tillverkarna bjuder till lite...;-)

Go' kväll!

Jag konstaterade nyss att min D3 blivit liggande så länge att batteriet laddat ur helt, och inte verkar gå att få fart på igen (det håller någon timme efter uppladdning) - min spegellösa kamera har dödat D3:an ;)

Men åter igen - i vissa situationer är det nästan omöjligt att göra lika bra bilder med min NEX som med D3:an (när den lever). Alla kameror passar inte för allt.

---
Om man ska vara lite öppen för idéer så skulle det sitta fint med ett magnetiskt "objektivbakstycke" att sätta på mitt NX 30/2, som är NFC kopplat till en iPhone, man kan ju tänka sig en variant på Sigmas USB-docka.
---
Det förefaller som att du har missat att QX10 och QX100-kamerorna klarar just detta?

Det ska gå att slänga på dessa kameror på baksidan av vilken Android eller iOS-pryl som helst (magnetfärste). Då ser det ut ungefär som en vanlig zoomkompaktkamera.

Eller också kan man be kompisen gå runt med det "lilla lösa objektivet" med ett bakre linslock, och mycket oskyldigt rikta det mot lämpliga objekt, medan man själv sitter i caféstolen och kollar, och fotar när något lämpligt dyker upp.

"Om man ska vara lite öppen för idéer..." :)
.

Det förefaller som att du har missat att QX10 och QX100-kamerorna klarar just detta?

Det ska gå att slänga på dessa kameror på baksidan av vilken Android eller iOS-pryl som helst (magnetfärste). Då ser det ut ungefär som en vanlig zoomkompaktkamera.

Eller också kan man be kompisen gå runt med det "lilla lösa objektivet" med ett bakre linslock, och mycket oskyldigt rikta det mot lämpliga objekt, medan man själv sitter i caféstolen och kollar, och fotar när något lämpligt dyker upp.

"Om man ska vara lite öppen för idéer..." :)
.

Jo tack jag vet ganska precis vad dom där prylarna kan, och det är irriterande när "fel" tillverkare är först. Om nu ändå Samsung varit först hade det varit en jättebra idé för mig som har just Samsung och att dom gör smarta telefoner men man kan alltid vara lite "not invented here" när man ska säga surt om rönnbären...men som dem är nu är det lite onödigt, men alla vill ju som sagt ha olika saker

Haha! Ja är det inte? :)

Men din tankegång är inte riktigt klar för mig här. Sonys "linskameror" kan ju användas på smarta telefoner även från "fel" tillverkare, som t.ex.Samsung... :)
.

Jag förstår att du inte förstår min tankegång riktigt, och det beror på mig tror jag, jag får förtydliga mig lite.

Jag har en iPhone men använder en NX systemkamera, det jag vill ha är inte Sonys nya påhitt utan en variant på temat som grovt förklarat skulle vara ett magnetiskt objektivbakstycke som skulle göra mina fina Samsung pannkaksobjektiv användbara precis som Sonys nya smarttelefonobjektiv till just iPhone/htc/galaxy, alltså som ett bakre objektivlock men med fotofunktionalitet.

OK, då förstår jag. Du vill inte köpa något objektiv från Sony, utan du vill kunna använda de Samsung-objektiv du redan har.

Eller med andra ord - det ska inte vara något "Sony påhitt", utan ett "Samsung påhitt". :)

Är dock rädd att jag måste grusa ditt hopp här, tyvärr. Inte för att Samsung skulle dra sig för patentstöld och plankning av andras idéer (det ägnar de sig ju som bekant åt i stor skala...), utan pga tekniska skäl. Samsungs NX-system har som bekant den allra längsta registerdistansen (avståndet mellan objektivfläns och sensor) inom denna kategori. Det gör att ett "bakstycke" till Samsungs NX-objektiv skulle behöva bli en klump med över 40 mm längd. Kombinationen skulle inte bli kortare än om objektivet satt på din NX-kamera, och sedan behöver du lägga till en smart phone också, och jag tvivlar på att vare sig Samsung eller någon annan skulle se någon vits i detta.

Objektiven i de båda "linskamerorna" från Sony är från början konstruerade för mycket kortare registerdistanser än Samsungs 25,5 mm eller deras egna NEX-kameror med 18 mm.

Om det skulle komma något "Samsung-påhitt" så skulle det därför bergis bli en plankning av Sonys "linskameror", och då kommer du att bli tvungen att köpa en ny objektiv-sensorkombination i alla fall...

Ledsen för att jag är en sådan partaj-dödare, men det är ju faktiskt bland de optiska lagarna som den egentliga skurken är att finna...
.

Total längd/djup för Sonys "linskameror":
DSC-QX100: 55,5 mm (med 1" sensor)
DSC-QX10: 33 mm (med kompaktkamerasensor)

Således mycket mindre än vad som skulle vara möjligt med ditt förslag till "Samsung-påhitt".
.

Hur är det meningen att man ska använda de här grunkorna? Telefonen i en hand och objektivkameran i den andra? Verkar lite småbökigt i så fall.

Eller ska man montera objektivkameran på telefonen på något sätt? I så fall tror jag inte att man vill ha objektivkameran monterad hela tiden. Det blir för klumpigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar