Annons

förstärka färg ex ögonfärg

Produkter
(logga in för att koppla)

Sataya

Medlem
ja jag minns inte hur man förstärker en färg tex den egna ögonfärgen eller så mascaran blir svartare osv.
vet att jag använde pensel till det med det är över 4år sedan jag höll på.

har för tillfället cs5 portable.

Starkare färg fixar du väl enklast med färgmättnad/saturation

Svartare svart kan man göra på många sätt.... kontrast, minskad exponering, nivåer/levels, kurvor...

Det mesta borde kunna göras som justeringslager där du målar dit effekten.

fast som jag minns det så gjorde jag bara något med en pensel och drog över tex ögonfransarna för att göra de mörkare samt irisen för att göra den färgen mer markant...
har aldrig använt mig av mättnad/nyans osv då...
men jag kommer inte på hur jag gjorde och jag har sökt men inte hittat något på internet med.

Låter som burn tool, dodge tool och sponge tool.

nu har jag testat alla de där...

burn tool funkade dock så blir allt svart den jag minns blev bara det som var svart svartare inte även huden runt.

dodge gjorde bara allt ljusare inte tex mina grön/gula ögon mer gröna och gula..

sponge tool blev allt bara grått... :)

nu har jag testat alla de där...

burn tool funkade dock så blir allt svart den jag minns blev bara det som var svart svartare inte även huden runt.

dodge gjorde bara allt ljusare inte tex mina grön/gula ögon mer gröna och gula..

sponge tool blev allt bara grått... :)

Vad som händer och i vilken omfattning beror på hur du ställer in verktygen.

Det låter som om du kan ha använt lagermasker? Duplicera bilden till två lager, justera färgmättnaden på det undre lagret så att ögonen får den mättnad du vill ha (du kan även justera färgerna på många andra vis så du får ögonen som du vill ha dem). Bry dig inte om att resten av ansiktet blir helt kajko i färgerna. Växla nu till det övre lagret och måla med hjälp av lagermasker och vit/svart pensel fram det undre lagrets ögonfärg genom det övre genom att bara måla i själva ögat.

Här är en tutorial, istället för två olika ansikten får du tänka dig ett normalt ansikte och ett ansikte som färgförändrats tills ögonen har den färg du vill ha: http://www.moderskeppet.se/photoshop/partytrick/trick3.php

Det låter som om du kan ha använt lagermasker? Duplicera bilden till två lager, justera färgmättnaden på det undre lagret så att ögonen får den mättnad du vill ha (du kan även justera färgerna på många andra vis så du får ögonen som du vill ha dem). Bry dig inte om att resten av ansiktet blir helt kajko i färgerna. Växla nu till det övre lagret och måla med hjälp av lagermasker och vit/svart pensel fram det undre lagrets ögonfärg genom det övre genom att bara måla i själva ögat.

Här är en tutorial, istället för två olika ansikten får du tänka dig ett normalt ansikte och ett ansikte som färgförändrats tills ögonen har den färg du vill ha: http://www.moderskeppet.se/photoshop/partytrick/trick3.php

ah ska testa det då:)

får till burn men inte hur jag får fram mer av den egna färgen i ögonen..

Sponge tool med saturate (med eller utan vibrance beroende på vad du vill). Välj lämpligt flöde.

I princip gör det samma sak som beskrivs med lagermetoden ovan, fast på ett annat sätt. Fördelen med att jobba i lager på det sättet är att det ger en större flexibilietet i hur man kan ändra och återställa.

Sponge tool med saturate (med eller utan vibrance beroende på vad du vill). Välj lämpligt flöde.

I princip gör det samma sak som beskrivs med lagermetoden ovan, fast på ett annat sätt. Fördelen med att jobba i lager på det sättet är att det ger en större flexibilietet i hur man kan ändra och återställa.

tack nu fick jag till det med den där:)
problemet var att mina gröna ögon blev bruna så jag trodde det var fel men tydligen så har jag brunt i med som slår igenom...

Min humla är att om man tillför mer färgmättnad i en bild så blir den sällan bättre. Färgerna plattas till, och blöder. Däremot tycker jag man upplever färgerna lite klarare då vitpunkten i historgrammet flyttas in. Ibland blir det till och med lite för bra så man får sänka mättnaden en smula (eller om ni har ett bättre förslag?).
Om historgrammet har bra med fritt utrymme till höger kan nedanstående bli ganska lyckat:

Just för ögon tycker jag man får rätt bra resultat om man gör ett justeringslager för levels, flyttar in ändläget till höger till histogrammets slut (experimentera gärna med att flytta in för mycket eller för lite). Klicka OK och invertera lagermasken. Måla med pensel i ögat med en pensel som har spray satt till 5-10%. Arbeta fram transparansen i masken försiktigt. Ögat ljusnar i samma takt som färgen klarnar. Platta ner lagret.

Med dodge (den som gör ljusare, jag blandar ofta namnen på detta verktyg) satt till hightlights, och spray till 5% kan man förstärka blänken i ögonen något. Går det inte bra, får man fuska med vanlig vit pense med låg spray, men tusan så sparsamt.

Vän av ordning kanske undrar varför jag inte flyttar in vitpunkten konsekvent på alla bilder? Mjae, jag tycker släntrianmässig inflyttning inte gör bättre bilder bara för att det stått så i en tidning utan man måste titta hur bilden ser ut. Samma visa med slentrianmässigt ökande av kontrast. Det sistnämna tror jag är symtom på att bilden saknar svärta och det fixar man hellre genom att flytta in svartpunkten.

Tycker jag, skall jag för säkerhets skull tillägga.

jag vill förstärka vissa färger för att få en övernaturlig look :)
inget med bilden är för att det ska se naturligt ut utan bara lek och kul..

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto