ANNONS
Annons

Förslag till nästa objektiv hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Leone

Medlem
Skulle behöva lite hjälp med att komma på vilket nästa objektiv
som jag bör satsa på. Har en Canon EOS 400D

Dessa tre objektiv har jag redan:
* Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM

* Canon EF 28-105 3,5-4,5 macro Ultrasonic

* Canon EF 50mm f/1.8 II

Vad är det som "fattas" så att säga i min kameraväska i objektiv väg, med tanke på dessa tre jag redan har?

Nu pratar vi inte om "expert" objektiv osv, utan till en amatör fotografs behov med mindre plånbok till sådana här typer av utlägg.
 
Beror ju på vad du vill foto, men
* Rejält vidvinkel
* Rejält tele (300 mm eller mer) eller telezoom (70-200 eller 100-400)
* Riktigt Macro
* Fisheye
* TS-optik

"fattas" ju. De två senare antar jag inte är det hetaste valen för dig, men återigen - vad vill du ta för bilder?
 
Känns som att du skulle satsa på en ordentlig vidvinkel.
20mm f2:8 http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1556565
Ett fast objektiv som är skarpare än de objektiv som du redan har och som kommer att fungera som ditt "normalobjektiv" då du har en förlängning på 1,6 på din kamera gissningsvis. Säkert möjligt att köpa ett sådant begagnat om du tycker att det är i dyraste laget.

/ Andreas Hillergren
 
Låter som ett hyggligt vidvinkelobjektiv skulle stå på önskelistan då. Vill du experimentera mera så kan kanske ett begagnat arax 35 TS vara roligt - dock är det ett bökigt objektiv att använda.
 
Börja med ett fast 20mm och om du vill köpa fler objektiv satsa på ett 70-200 f 4:0 eller 300mm f4:0 då har du några objektiv som funkar bra med din kamera och inte kostar skjortan. Fasta objektiv är oftast skarpare än de zoomar som finns att tillgå. Dessutom får du bättre ljusstyrka på dessa objektiv till rimlig peng. När du är uppdaterad på dessa objektiv är det dags att byta upp kameran. Kom dock ihåg att pengar du satsar på objektiv får du igen medans de du satsar på kameror går rakt ner i sjön.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.