ANNONS
Annons

Förslag på svart pulver

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Jag behöver förslag på olika svarta pulver. Så billigt som möjligt eftersom jag antagligen behöver minst ett eller ett par kilo. Jag ska bara ha det som pigment, torrt alltså, i vitt eller grått pulver för att göra det hela lite mörkare.

Kimrök - dvs. vanligt finkorningt kolpulver för att göra gummiblandningar svarta. Kolla med Ulinco Vulctech i Sisjön om Du kan få köpa, eller om de vet var. Daniel ??? är en tjänstvillig herre som löst problem åt mig.

Tack Lennart. Jag läste om kolpulver, men det nämndes bara att det används till krut, så jag antog att det var restriktioner. Ska kolla upp kolpulver igen.

skrivartoner, et par kilo är iofs mycket, men oftast ligger det kvar i kasseterna mer än vad man tror , och det kan man nog få gratis om man samlar hos företag, jag vet ett där du kan hämta "tom" kasseter i göteborg, dom har ganska mycket.

Kimrök som nämns ovan är i alla fall det vanligaste ämnet för att färga plast svart. Ca 2-3 procent är ofta tillräckligt för att göra plasten kolsvart (jag jobbar på ett företag som tillverkar svarta plaströr).

Det finns flera typer av kimrök, men det är då troligen partikelstorleken och -fördelningen som är skillnaden. Googla på producenter av kimrök och kolla om apoteket säljer något.

Svarta färgpatroner innehåller troligtvis kimrök, så en rikemansvariant skulle väl vara att tömma några sådana... :)

Vet du några ställen där man kan köpa lite över disk? Kanske ställen som säljer cement kan ha. Jag ska kolla en färgaffär här runt knuten också, de kanske har svart färg i pulverform.

Får man fråga vad du ska ha det till?

En bekant till mig använder en kaffekvarn från obh nordica för att mala vanligt grillkol till ett mycket fint pulver som gör allt jättesvart. Det har nog gått ett par kilo genom den kvarnen så den håller för dina mängder. Se bara till att krossa bitarna till liknande storlek som kaffebönor.

Jag hittade svart färgpigment på Inex. Det var 250g för 108kr. 250g är mer än nog märkte jag. Enligt hon i affären så är det här med svart pulver en stor bristvara inom konst :)

Jag har använt det vid ett pågående projekt där jag byggt upp små kulisser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar