ANNONS
Annons

Förslag på kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Henoch skrev:
"Jag har redan kollat runt lite, dock untan att hitta någon liknande tråd. Hata mig inte om jag postar fel, är första posten nu :p

Jag undrar om det finns jobb för fotografer inom filmbranschen. Är en amatörfotograf som håller på att utbilda mig. Går samhäll/media inriktning foto. Satsar på att läsa vidare foto nånstans efter gymnasiet.
Har ett väldigt stort filmintresse samtidigt som foto nog är det jag vill jobba med. Därför skulle jag gärna vilja sammanföra dessa intressen.

Mvh
Jonas"

Här är alltså posten som låg i den andra tråden.
Ta kort på film säger du.
Om jag får citera mig själv:

"Jag undrar om det finns jobb för fotografer INOM(!) filmbranschen."

Du kanske har noterat de sju mil långa eftertexterna efter filmer, där det står VÄLDIGT många olika arbeten. Detta var alltså en fråga, inte ett påstående om att jag ska smyga in på biografer, ta kort på filmer och sedan sälja dessa.

Jag hoppas att jag har gjort mig förstådd. Om inte får du gärna fråga mer.
Pusshej.

Varför ska man ta kort på en film?
Filmkamerorna har väl rätt så bra upplösning, då borde man ju kunna ta screenshots.

@ Martin

Om vi då struntar i vad jag ska ha kameran till. Och mina eventuella framtidsplaner.

Jag ska köpa en kamera, är osäker på vilken. Vet inte riktigt vad jag vill ha. Men jag vill ha några tips i prisklassen 8-9 tusen som dyrast som jag kan kolla upp.

Robin Gyllander skrev:
Varför ska man ta kort på en film?
Filmkamerorna har väl rätt så bra upplösning, då borde man ju kunna ta screenshots.

Just det, därför kan man dra slutsatsen att det inte finns något jobb där man tar kort på film. Eller?

Det som det kan finnas, som Martin nämde tidigare är att kanske göra affischer och dylikt. Finns väldigt mycket som ska fixas runt omkring en film.

Dessutom är inte detta vad jag frågade om i DENNA tråden så jag tänkte att vi kunde släppa det och hålla oss till topic.

Räcke rdet att börja med en 18-?? glugg eller vill du ha ett tele också?
Om du vill ha råd med ett tele får du gå ner till consumer klassen.

Robin Gyllander skrev:
Räcke rdet att börja med en 18-?? glugg eller vill du ha ett tele också?
Om du vill ha råd med ett tele får du gå ner till consumer klassen.

Jag använder väldigt sällan tele så det funkar nog fint. Vad hade du tänkt? upp till vadå ungefär?

Jag bara undrade om du nöje rdig me datt börj ame dett 18-55.
Då är 30d+18-55 ett väldigt bra kit.

Henoch skrev:
Jag använder väldigt sällan tele så det funkar nog fint. Vad hade du tänkt? upp till vadå ungefär?

jag har redan svarat på denna fråga.

"Pentax K10D.

Den har vunnit mängder med priser, är vädertätad, har inbyggd anti-skak, billigare objektiv än konkurrenter och är helt underbar.

Den absolut mest prisvärda DSLR du kan köpa idag."

Vill du ha mest för pengarna väljer du Pentax. Pentax har idag ett brett utbud och fler är påväg. Objektiven håller hög kvalité men är ändå inte fruktansvärt dyra. Pentax 18-55mm kit optik är väldigt bra till skillnad mot Canons som har det erkänt sämsta kit-objektivet av alla tillverkare.

Robin Gyllander skrev:
Jag bara undrade om du nöje rdig me datt börj ame dett 18-55.
Då är 30d+18-55 ett väldigt bra kit.

Hmm, egentligen skulle jag vilja ha lite mer än 55. Jag tror att jag såg ett 18-70 eller liknande nånstans. Men 30D ska jag absolut kolla upp.

Hej hej Jag köpte en ny kamera innan sommaren för mig då är nog samma för dig nu. Det är skit svårt att veta vad som blir det bästa köpet. Jag gillade 400d redan från början när jag letade kamera. Det många sa till mig var att den var så himla liten i handen och att den var väldigt plastig. Jag var väldigt orolig att jag skulle börja tycka det även om jag inte tyckte det när jag kände på den i affären. Jag beställde kameran och tog ett extra batterigrepp och jag har inte ångrat mig en enda gång efter det älskar min kamera. Så det jag kan rekomenderar dig är att gå ner och känna på lite olika kameror för att sen avgöra villken eller villka som ligger bäst i handen på dig. Efter det så kan vi nog hjälpa dig mer för då har vi en bra grund att stå på.
Lycka till

Martin-B skrev:
jag har redan svarat på denna fråga.

"Pentax K10D.

Den har vunnit mängder med priser, är vädertätad, har inbyggd anti-skak, billigare objektiv än konkurrenter och är helt underbar.

Den absolut mest prisvärda DSLR du kan köpa idag."

Vill du ha mest för pengarna väljer du Pentax. Pentax har idag ett brett utbud och fler är påväg. Objektiven håller hög kvalité men är ändå inte fruktansvärt dyra. Pentax 18-55mm kit optik är väldigt bra till skillnad mot Canons som har det erkänt sämsta kit-objektivet av alla tillverkare.

Jo visst Pentax's framtid måste man ju söka förstärkning till någonstans.

Jo jag menar faktiskt det jag skrev.

Det finns inget så glasklart svar som Martin ställer upp här. Pentax K10D är ett bra å prisvärt kamerahus som har bildstabilisering, men Pentax är ett väldigt smalt märke.

Jonas du får se över vad du vill ha, tänker du punga ut med 9000 kr på ett tag, eller tänker du bygga vidare på ditt system d närmaste åren?

Om du tänker köpa ett kamerahus med kitobjektiv då är det vilket som, D80:in är också en skön kamera.

Nikon gör bäst kamerahus o Canon gör klart bäst objektiv, för att göra det enkelt.

Allemyr skrev:
Jo jag menar faktiskt det jag skrev.

Det finns inget så glasklart svar som Martin ställer upp här. Pentax K10D är ett bra å prisvärt kamerahus som har bildstabilisering, men Pentax är ett väldigt smalt märke.

Jonas du får se över vad du vill ha, tänker du punga ut med 9000 kr på ett tag, eller tänker du bygga vidare på ditt system d närmaste åren?

Om du tänker köpa ett kamerahus med kitobjektiv då är det vilket som, D80:in är också en skön kamera.

Nikon gör bäst kamerahus o Canon gör klart bäst objektiv, för att göra det enkelt.

Jo här duggar ju sanningarna tätt. OBS skrivet med ironi!!

1 Det finns inga dåliga systemkameratillverkare i dag.
2 Skaffa alla märkens kataloger.
3 Titta på objektivutbuden från varje märke
4 Titta på blixtlösningar.
5 Känn på kamerorna i handen i butik.

Nu har du nog en ganska vettig bild om vad du VILL ha. Jämför den med vad du KAN köpa i dag och vad du TROR att du äger om 5 år.

Men så farligt var det väl inte. Visst allting är ju relativt, å för mig så tycker jag att så är fallet med Nikon's kamerahus o Canon's gluggar med det är jag d.

Vi byter ut ordet tänker mot VILL och KAN.

Att gå till väga så som Erik skriver är nog rätt bra.

Men Erik så felaktigt är det väl inte d jag skrev tidigare. Om det jag skrev angående Pentax är fel helt och hållet så peka gärna på det, personligen så tycker jag att Pentax har ett mindre utbud än Canon o Nikon.

Tycker att det jag skrev påminner lite om det du drar upp. T ex "Om du tänker köpa ett kamerahus med kitobjektiv då är det vilket som, D80:in är också en skön kamera."="1 Det finns inga dåliga systemkameratillverkare i dag."

Det kan ju vara bra Jonas om du har ett hum om vad du vill fota, för det berättar inte katalogerna, skriv gärna några rader här, eller om du nu redan vet d är d väl bara gå på d fem punkterna för att sedan slå till.

Ciao

Allemyr skrev:
Men Erik så felaktigt är det väl inte d jag skrev tidigare. Om det jag skrev angående Pentax är fel helt och hållet så peka gärna på det, personligen så tycker jag att Pentax har ett mindre utbud än Canon o Nikon.
Om man bara skall köpa nytt spelar det ingen roll vilket märke du väljer utan det är bättre att titta på nypris & prestanda.

Skall man bara ha ljussvaga kitobjektiv (billigt) så är Skakningsreducering i huset guld värt.

Skall leta efter extrema telen på begagnatmarknaden så är det nog bara Nikon & Canon kvar.

Så allt beror på vilken målsättning du har i det långa loppet.

OCH BILLIGAST är ALLTID att LÅNA av kompisen, då kan man bara välja vad kompisen har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar