Annons

Förslag på bra svartvita foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaLidén

Aktiv medlem
Har ett litet problem. Går en fotokurs och ska fota svartvitt, frågan är: vad passar svartvitt till? Ibland kan man ju lyckas se en "bild" men det är just färgerna man reagerar på och så fotas det. Då blir det ju inte bra. Eller? Förslag mottages gärna.
//Pernilla
 
När man ser svartvita kort är det oftast kontrasten mellan det ljusa och vita som är intressant samt formerna.

/ Marcus - som inte något är vackert i färg (även om jag råkar glömma ta svartvita kort ibland)
 
Tack

Okej ska försöka mig på något idag :) fint väder ute så jag hoppas det ger bra bilder. Den där bilden var ju kanon bra :D
//Pernilla
 
PernillaLidén skrev:
Har ett litet problem. Går en fotokurs och ska fota svartvitt, frågan är: vad passar svartvitt till?
Svartvitt passar till allt (inte mycket till tipps där inte :)). Därav inte sagt att det är lätt att lyckas med svartvitt för alla motiv.

Jag gillar svartvita bilder med hög kontrast på snö och is. Nils Bergqvist här på fotosidan hade tidigare några riktigt underbara sådana men han har tagit ner dem och ersatt dem med andra bra svartvita bilder. I Strålande solljus kan det vara svårt att få bra svartvita bilder, speciellt senvintertid då det lätt blir väldigt hårda kontraster mellan den gnistrande vita snön och djupa skuggor. Tidigare mornar eller kvällar när solen inte står så högt är lättare för landskapsbilder iallafall. När man fotat svartvitt ett tag lär man sig att bättre bortse från färgen när man letar motiv.

Du vet om att du kan söka på svartvita bilder här på fotosidan för att hitta inspiration? Sortera gärna efter "antal kommentarer fallande" för att få intressantare bilder.

Naturligtvis få du gärna kika på mina bilder också :), rätt stor andel svartvita men kanske inte så jätteintressanta motiv. Jag antar du redan tittat på Marcus och Marias tjusiga bilder redan?
 
PernillaLidén skrev:
Ibland kan man ju lyckas se en "bild" men det är just färgerna man reagerar på och så fotas det.
Det är just det jag tycker om med svartvitt... att man får träna på att se andra saker än färgerna. Jag fotar nästan uteslutande svartvitt så jag skulle säga att det mesta kan göra sig i svartvitt.
 
Porträttbilder är ju alltid bättre i S/V....

Många bilder man har som man kanske inte gillar alls kan få ett väldigt lyft med S/V
/Jonas
 
PernillaLidén skrev:
vad passar svartvitt till?
Det svartvita bygger mer på komposition och framförallt form. ex repetition; tal: 3, 5, 7; nostalgi eller tidlöshet; ...

Det är mer troligt att en driven svartvit fotograf tar bra färgbilder än att en driven färgfotograf tar bra svartvita bilder.

Det är givetvis en grov generalisering och det är också upplagt för var & en att tolka detta alltför strikt, gör inte det utan försök att förstå andemeningen.
 
Frågan är egentligen när är det bra med färg. Jag tycker de flesta bilder funkar bra i svartvitt. Dock inte när man använder kamerans inbyggda blixt. Den slår sönder ljuset som formar motivet.
 
PernillaLidén skrev:
.....Ibland kan man ju lyckas se en "bild" men det är just färgerna man reagerar på och så fotas det.........
Näe vet inte om det beror på mitt synfel, men jag ser inte alls på det sättet.. Ser nog ljuset först och sedan komposition/motiv framför färg.

Undrar om det är en intressegrej hur/vad man ser eller om det handlar om annat?

Iaf tycker även jag att allt passar i s/v och att formen, kontrasten (ljuset,) kompositionen spelar stor roll för resultatet.
Jag tycker det är "lättare" att hitta rena kompositioner i s/v än i färg då inte lika mycket kan störa intrycket, men för det påstår jag inte att s/v är lätt. Det vore en lögn.
 
Allt passar i sv/v, dock är det som folk har sagt kontrasterna mellan ljust och mörkt som man helst ska leka med och inte kontraster mellan olika färger. En röd hatt på en grön gräsmatta kan säkert bli snygg när det gäller färger, men blir förmodligen rätt grådaskig om man inte kör med färgfilter. Bilder med både skugga och direkt solljus kan bli mycket intressanta, liksom släpljus där strukturer kommer fram..
 
Jag håller med någon innan (kommer inte ihåg vem det var) att alla bilder passar i svartvitt. Det känns nästan som en bild först är svartvitt. För att sen lägga på färg, måste färgen isig verkligen betyda något. Jag tycker väldigt sällan om färgbilder för att det just är färgbilder, så för mig är det nog så att färg är mycket svårare att ta. Färg och form har man ju i båda fallen, men för att ta färg, måste färgen ha någon mening, annars kan man lika gärna ta i svartvitt.

/ Marcus
 
Kanske är jag bara skadad av att sett för många nummer av gamla Metallarbetaren (som numera ingår i tidningen Dagens Arbete) men fotografier av arbetande människor tycker jag gör sig bra i svartvitt. Det måste förstås inte vara tunga jobb inom industrin (för de jobben är ju borta i dag), utan jag tror det fungerar bra med alla jobb. Undantaget skulle väl vara folk som jobbar med smink, då.

Precis som sagts i andra inlägg så fungerar svartvitt till allt. Att tänka att det måste vara färg eller svartvitt till vissa typer av bilder är att begränsa sin kreativitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.