Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på bra Nikon kameror!

Produkter
(logga in för att koppla)

Cheesebay

Medlem
Jag är väl egentligen lite av en hobbyfotograf som fotar det mesta men gärna sport.

Jag har en Nikon D610 som funkat superbra men slutaren har pajat.
Har skickat in den till Nikon men dom vill ha 12 000 kr för att fixa den så jag tar nog tillbaka den som den är.

Har kollat runt lite på alla möjliga Nikon-kameror men finns så många olika modeller.

Vill gärna ha förslag på kanske nån liknande kamera som D610 eller nån annan modell som ni tycker är bra.
 
Det som kommer närmast det du har blir väl D750 som du får för ungefär samma pengar som de ville ha för att reparera din gamla D610.
 
D750 känns ju som den självklara ersättaren.

Sen finns ju såklart D780 som är Nikons senaste DSLR, men den kostar ju dock nästan 10k mer än D750.
 
Om du kan tänka dig APS-C är D500 budgetvänlig för sportfoto - gäller väl dock att det passar att ta det steget mtp "längden" på dina favoritgluggar och att filerna räcker till för den efterbehandling du tänkt dig (jämf FX-motsvarighet).
 
Från min synvinkel, dslr - en lätt begagnad D750 eller D810.
Om en spegellös Nikon är intressant, en Z5 eller begagnad Z6.
Om du vill spendera mer, kan en begagnad D850 vara intressant. Eller så kan man lägga de extrapengarna på objektiv i stället.
 
Jag är väl egentligen lite av en hobbyfotograf som fotar det mesta men gärna sport.

Jag har en Nikon D610 som funkat superbra men slutaren har pajat.
Har skickat in den till Nikon men dom vill ha 12 000 kr för att fixa den så jag tar nog tillbaka den som den är.

Har kollat runt lite på alla möjliga Nikon-kameror men finns så många olika modeller.

Vill gärna ha förslag på kanske nån liknande kamera som D610 eller nån annan modell som ni tycker är bra.
Efter en "pajad" Nikon D610 borde det bli D750. En alldeles utmärkt fx-kamera som är en utveckling av din gamla trotjänare. Jag har själv använt mig av D7500, D500, D750, Z6 och Z7 och kan rekommendera vilken som helst av dessa. Z6 och D7500 har jag sålt men de övriga tre bereder mig stor glädje i fotandet och dessa kommer jag att fortsätta med. (På sidan om fuskar jag lite med en Sony A7III, mest för att ha något annat att jämföra med. Då vinner nästan alltid någon av Nikonkamerorna, med en hårsmån.)

Det verkar dock vara lite knepigt att få tag på en ny D750 för närvarande. Min egen köpte jag av Rajala för ett par månader sedan, vilka var dom enda i Norden som för tillfället hade en på lager. Det tycks inte finnas ett enda nytt ex att få tag på i Sverige. Det enda stället man f.n. kan hitta en sådan är på E-infinity (GB). Det är inte omöjligt att kamerahuset är slutsålt för gott då det är faktiskt ca 7 år sedan den lanserades. Ett annat alternativ är att gå över till Dx, eftersom du är intresserad av bl.a. sportfotografering! Då kan jag varmt rekommendera D500, som har en AF i världsklass och dessutom ger viss fördel när det gäller att fånga motiv på längre avstånd, nämligen crop-faktorn 1,5. Båda dessa kameror ligger kostnadsmässigt på samma nivå som din reparationskostnad skulle ha blivit för D610.

Om du absolut vill stanna kvar med DSLR blir nästa steg att titta på D780 eller D850! Dessa ligger förutom i en högre klass även på en högre kostnadsnivå och är modeller jag inte har någon egen erfarenhet av. Men om du vill gå över till spegellöst kan jag varm rekommendera att titta på Z6 eller Z6II. Det börjar dyka upp rätt många begagnade Z6-or lite här och var till rimliga priser. En Z6 (med inte alltför många exponeringar) kan man få för 10-13 tkr inkl. FTZ-adapter. Det kan upplevas som rena drömmen att hantera en Z6 när man kommer från en D610. Du kan också använda alla dina F-gluggar även till denna genom adaptern!

Lycka till med ditt val
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar!
Har kollat lite på en D610 igen förstås men även D750.
Sedan tycker jag D7500 ändå ser rätt intressant ut.
Någon som har nåt att säga om D7500?
Vilken tror ni är bästa av dessa 3 kameror?
 
Tack för alla svar!
Har kollat lite på en D610 igen förstås men även D750.
Sedan tycker jag D7500 ändå ser rätt intressant ut.
Någon som har nåt att säga om D7500?
Vilken tror ni är bästa av dessa 3 kameror?
D750 om du vill ha fullformat!
D7500 om du vill ha aps-c. Denna är modernare och har flera "finesser" och inställningsmöjligheter. Annars är det i princip samma bildsensor och AF.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.