Annons

Förslag på blixt!

Produkter
(logga in för att koppla)

emigus

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle investera på en ny blixt framöver.
Har en Nikon D50 med intern blixt bara.
Vill ha en bra allround blixt med lite bredare och längre ljusfält än den interna. Är nikon SB-600 ett bra alternativ? Sen undrar jag lite generelt om det är stor skillnad på ljusstyrkan på interna och en extern blixt (exempel en SB-600). Har liksom aldrig fotat med extern blixt innan. Är rätt ny på detta.
 
manickel skrev:
Tänkte jag skulle investera på en ny blixt framöver.
Har en Nikon D50 med intern blixt bara.
Vill ha en bra allround blixt med lite bredare och längre ljusfält än den interna. Är nikon SB-600 ett bra alternativ?

Ja!

manickel skrev:
Sen undrar jag lite generelt om det är stor skillnad på ljusstyrkan på interna och en extern blixt (exempel en SB-600).

Ja! Med SB-800 ännu mer, men SB-600 räcker ganska långt och är underbart smidig. Nikons blixtmätsystem är bland det bästa som finns (iTTL):

Det kommer bli en aha-upplevelse för dig och dina blixtbilder kommer lyfta rejält :)

Se till att köpa en diffusor till blixten oxå (tex omnibounce) och kör indirekt blixt så ofta du kan (dvs vinkla blixten mot tak eller ljus vägg)!

mvh / Matti
 
Re: Re: Förslag på blixt!

matti skrev:
Se till att köpa en diffusor till blixten oxå (tex omnibounce) och kör indirekt blixt så ofta du kan (dvs vinkla blixten mot tak eller ljus vägg)!

Skillnaden från att ha använt kamerans inbyggda blixt till SB-600 eller SB-800 är enorm.

En diffusor ingår i paketet med SB-800 men inte med SB-600. Det är faktiskt värt att lägga den extra tusenlappen på SB-800 mot SB-600. SB-800 kan dessutom agera som trådlös "master" ifall du någon gång i framtiden vill skaffa ytterigare blixtar, t ex en SB-600 som slavblixt. D50 kan själv inte styra trådlösa blixtar om jag inte minns fel.


Thomas
 
Re: Re: Re: Förslag på blixt!

Tompa2003 skrev:
Skillnaden från att ha använt kamerans inbyggda blixt till SB-600 eller SB-800 är enorm.

En diffusor ingår i paketet med SB-800 men inte med SB-600. Det är faktiskt värt att lägga den extra tusenlappen på SB-800 mot SB-600. SB-800 kan dessutom agera som trådlös "master" ifall du någon gång i framtiden vill skaffa ytterigare blixtar, t ex en SB-600 som slavblixt. D50 kan själv inte styra trådlösa blixtar om jag inte minns fel.


Thomas
Ja det stämmer att SB-600 inte kan styra andra blixtar i Nikon blixtsystem.
Köp SB-800 det är en bra blixt och iTTL fungerar utmärkt, ska du slå blixten i taket eller väggen bakom dig så har SB-800 högre ledtal och lyser upp större rum.
Har du inte råd att köpa nytt så köp begagnat t.ex. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=43341
Hans
 
Precis köpt en SB800, helnöjd. Kändes som om man fick så mycket mer för pengarna när man köper 800 mot 600.

Daniel
 
Mer info...

Hej. Har en SB-800 och tycker att den är kanontrevlig, hittade denna artikel om jämförelser mellan SB-600 och SB-800 för ett tag sedan. Inte för att jag på något sätt ångrar mitt köp men det hade inte bara handlat om SB-800 om jag sett den innan mitt köp. Kolla in länken och se om du blir "klokare"

http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600vs800.htm

MVH
Frank
 
jag har en 800 och är tok nöjd, var lite förvirrad i början eftersom manualen inte är den bästa.. Säkert skriven på japanska och sen bara översatt i något program, i alla fall känslan jag får..
Du får nog räkna med att leka runt rätt mycket med blixten innan du blir nöjd med dina bilder.
Har ägt blixten i kanske ett halv år, och först nu vet jag exakt hur jag ska använda den för att få det som jag vill det.. Har i och försig inte använt den hela tiden men endå.
Det extra som man får när man köper 800 är värt det.. För hur mycket tjänar man egentligen in man endå ska köpa en omnibouncer och så.. lycka till!
 
sb800

köp en sb-800 och du kommer inte bli besviken!
Jag lovar att du inte kommer bli missnöjd även om du lägger ner en 1000 lapp mer. Dessutom får du difusationsfilter vilket du säkert ändå skulle investerat i senare ändå...


lyckat till!

/D
 
Om du tycker att 800:an är för mkt pengar så kan jag tipsa om Sigma EF-500 DG Super som jag kör till min Canon och är grymt nöjd. Ordentligt tryck för 2300:- (Cyberphoto). Ledtal 50 mot 600:ans 30 (800:an har 56). Funkar bra i kommunikationen mot min kamera, osäker på hur den funkar med Nikon, men det kanske finns någon annan som har erfarenhet av det?!

Du får iof. köpa omnibounce separat för 260:-, men det är en bra investering.
 
J.J. skrev:
Om du tycker att 800:an är för mkt pengar så kan jag tipsa om Sigma EF-500 DG Super som jag kör till min Canon och är grymt nöjd. Ordentligt tryck för 2300:- (Cyberphoto). Ledtal 50 mot 600:ans 30 (800:an har 56).

Inte rättvist jämfört gentemot SB-600:an! Sigman och SB-800:an har ledtal 50 och 56 utzoomat till deras maxbrännvidd (105mm). SB-600 har ledtal 30 vid 35mm men runt 42 vid max utzoomning (85mm). Men den är lite svagare, SB-600:an, det är helt klart ;-)

Ett annat prisvärt och kraftfullt alternativ vars kvalitet på byggnationen är likvärdig med Nikons (Sigma???) är detta: http://www.cyberphoto.se/metz/54mz4.php

mvh / Matti
 
matti skrev:
Inte rättvist jämfört gentemot SB-600:an! Sigman och SB-800:an har ledtal 50 och 56 utzoomat till deras maxbrännvidd (105mm). SB-600 har ledtal 30 vid 35mm men runt 42 vid max utzoomning (85mm). Men den är lite svagare, SB-600:an, det är helt klart ;-)

Ett annat prisvärt och kraftfullt alternativ vars kvalitet på byggnationen är likvärdig med Nikons (Sigma???) är detta: http://www.cyberphoto.se/metz/54mz4.php

mvh / Matti

Så sant, så sant, lite orättvis jämförelse. Dina siffror är en bättre jämförelse! Men det är fortfarande en bra blixt till bra peng. Har även hört positiva saker om Metz:en!
 
Var på väg att köpa sigman, men blev avrådd av flera. Den funkar inte alls bra på nikon säger de som provat..

Jag köpte en sb-600 istället med omnibounce.
Kan inte bli mer nöjd. Skillnaden är helt obeskrivbar. Om man vill så riktar man ljuset "indirekt" och man kan nästintill inte se om man använt blixt eller naturligt ljus.

Kom fram till att de extra finesser som 800 erbjuder inte var intressant.
Jag kör hellre med studioblixtar än riggar flera blixtar trådlöst mm.

/Jonas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.