Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på beg. makroobjektiv till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Är lite sugen på ett begagnat makroobjektiv med ganska kraftig förstoring till min D70. Det skulle inte göra så mycket om det var ett lite äldre utan autofokus. Är det nån som har nåt tips om nåt sådant som man kan leta efter i bland radannnonserna här på sidan?

Om du skaffar dig ett manuellt objektiv så får du ingen ljusmätning med D70. Det krävs autofokusobjektiv med CPU för att få det.

Då måste du använda separat ljusmätare och korrigera för hur mycket ljussvagare inställd bländare egentligen är pga det utdrag du fått när du fokuserat på nära håll. Korrigeringsvärdena får du ta från någon tabell någonstans.

Alternativt chansa och titta på displayen och korrigera.

Inget av metoderna är smidiga, så vill man göra det enkelt för sig så väljer man autofokusobjektiv, även om nyttan av just autofokusen inte är så stor för närbilder.

Ett nytt Sigma 50mm för 3000kr kan kanske vara något?
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=651

/Erik

recman skrev:
Är lite sugen på ett begagnat makroobjektiv med ganska kraftig förstoring till min D70. Det skulle inte göra så mycket om det var ett lite äldre utan autofokus. Är det nån som har nåt tips om nåt sådant som man kan leta efter i bland radannnonserna här på sidan?

Jag köpte ett begagnat AF 60/2.8D Micro-nikkor till min D70. Fungerar jättebra och går ner till skala 1:1. Skärpan är helt enastående även för mer normal fotografering. Jag har sett många rapporter på att skärpan skulle vara sämre på långa avstånd, men det är inget jag ser med mitt objektiv på D70 (det kanske skulle synas på D2X, vad vet jag). Hur som helst, detta objektiv fungerar bra till blommor, eller annat mer eller mindre stillastående. Jag har ej försökt mig på insekter än, men vad jag har hört är fotograferingsavståndet (dvs avståndet mellan lins och objekt) väl kort för det (man skrämmer insekterna). Vill du fotografera sådant är nog 105:an eller 200:an bättre (men dyrare).

Edit: Som Erik skrev, satsa på ett AF-objektiv med CPU så att ljusmätning fungerar. Dessa makroobjektiv har en effektiv bländare som blir mindre och mindre ju närmare du är (t.ex. är största bländaren på AF60/2.8 mindre än 2.8 när du fotograferar nära). Det är ganska skönt att slippa det bekymret med ljusmätningen då D70 vet vilken effektiv bländare som gäller och ger korrekt exponering ändå.

Senast ändrad:
Har inte mycket erfarenhet av macro, eller digitalt heller (då jag skaffade min D70 igår) .. men jag har bara manuella gluggar, och de funkar utmärkt tillsammans med D70n .. att gissa sig till exponering är enklare än vad man tror ... jag brukar behöva 1-2 testexponeringar, sen är det bara köra... kolla histogrammet ibland för att se efter att inte ljuset förändrats för mycket... det skulle jag för övrigt göra även om jag hade ljusmätning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar