ANNONS
Annons

försättsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
Vill ha försätts filter och söker på nätet men finer inga.. vet någon vart man kan käpa dessa med hållare

Är du ute efter försättslinser (för närbilder) eller filter (för något annat)?

Vad jag vet så heter det försätsfilter..men kanse heter något annat. En ram man sätter på objektivet och där i stucker man plastbitar som är tonade...ex... från transparant och tonar uppåt till orange ( för att sätta färg på ex en solnedgång)...

Det heter avtonat gråfilter. Mycket användbart för övrigt.

Cokin finns hos Scandinavian Photo och Hitech finns hos Dito. Jag skulle köpa Hitech, de har lite bättre rykte.

Du behöver minimum ett filter, en hållare (finns i olika prisklasser) och en adapter för den gänga du har på det objektiv du skall använda det till.

Det finns olika varianter. Misstänker att du ledsnar rätt fort på färgade varianter dock, men det beror ju på hur man är lagd.

Kolla i Ditos katalog.

har kollat på ebay honkong för att finna billiga...vill enbart leka lite så prisrena passar mig..fann ett par men där är de färgade skivorna rektangulära och då fann jag denna är det en sådan man skall ha till de rektanguöära skivorna till mitt objektive på 52mm Nikonobjektiv

http://cgi.ebay.co.uk/52-58-77mm-P-...ryZ30041QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Sedan finns det en rad olika betäckningar på dessa färgade skivor
P-serien = 178 och så ändras numrerna..är det desa man skall använda och vad står nummrenra för?

Graduated Blue Plexiglas Filter For Cokin P = 178
Sunset Color Filter for Cokin P series = 184

exempelvis... är nummret enbart färgen på skina eller?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto