Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försämring av kvalitet ACR->Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

mickebach

Aktiv medlem
Hej!

Som rubriken antyder får jag betydligt sämre kvalitet på mina bilder när jag öppnar dem i Photoshop CC 2014 efter att ha jobbat med dem i Adobe Camera Raw. En bild med "perfekt" skärpa i ACR blir ser inte alls lika fin ut i Photoshop.

Någon som känner igen detta eller har några idéer?

/Micke
 
så enkelt att du har inställning uppskärpning påslagen för visning i Camera Raw, dessa värden följer inte med till PS
 
Är det visningen i PS som är trasig eller ser bilden ut så där om du sparar ut den och visar den i något annat program också?
 
Är det visningen i PS som är trasig eller ser bilden ut så där om du sparar ut den och visar den i något annat program också?

Nej, det verkar inte vara visningen som strular. Bilderna ser likadana ut i andra program. Det verkar hända något på vägen till Photoshop. Jag kan ju ta skärmdumpar i ACR som sedan ser kanon ut i Photoshop. Mycket märkligt.
 
Det är inte exakt samma sak du tittar på i de olika programmen. I ACR tittar du på en realtidsuppdaterad preview baserad på de instruktioner du gett till programmet. I Photoshop tittar på en statisk pixelkonverterad bild.

Om du sparar en 16-bitars TIFF-fil direkt från ACR via 'Save Image' i vänster nederkant, öppnar TIFF-filen i Photoshop och jämför den med att öppna bilden i Photoshop från ACR via 'Open Image', får du samma skillnad då? Min gissning är att de då ser likadana ut.
 
Jahaja, det visar sig att Mikael Risedal var inne på rätt spår, trots allt. Jag hade ändrat mellan ACR-inställningarna "apply sharpening to all images" och "apply sharpening to previews only", men utan resultat. När jag startade om Photoshop mellan ändringarna hände det dock saker...

Tack så mycket för hjälpen, nu tänker jag sätta mig och skämmas en liten stund.

/Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.