Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Försäljning av bild med ensamrätt
- Trådstartare redrosie
- Start datum
RolandM
Aktiv medlem
redrosie skrev:
Har sökt i all hast bland forumtrådarna men fann ingen i detta ämne i brådrasket...
Vad ska man fundera på för pris när man säljer en bild med ensamrätt?
Om det med ensamrätt menas att kunden för tid och evighet är den som ska få dra nytta av bilden, så är det enklast att sätta ett högt pris i t ex i trakterna av 30 000:-.
Eftersom du avsäger den rätten att sälja bilden till andra under bildens skyddstid som är 50 år från fotografringe, såvida den inte har verkshöjd och då är skyddstiden 70 år från fotograens död. Antag att bilden årligen kan säljas för 1000:- så ger det första fallet en intäktsmöjlighet på 50 000:- som går förlorad och i den andra 70 år plus vad fotografen har kvar att leva. Därför ska priset sättas högt.
Det finns många varianter på detta:
Bildleverantörernas förening rekommenderar vad de kallar "delad nyttjanderätt". Det vill säga att köparen köper rätt att fritt nyttja bilden men du får fortfarande använda bilden och sälja den. De rekommenderar tredubbelt pris för detta.
De flesta uppdragsgivare idag tar för givet att de fritt får använda de bilder de köpt. Men så är det ju inte egentligen, men ack så svårt att hävda. Att ta ta tredubbla hela uppdragskonstnaden för detta är helt omöjligt. Jag brukar ta några tusen extra per uppdrag när det går.
När det gäller nyhetsbilder köper ofta en tidning ensamrätt för ett dygn så att de ska vara först. Sedan släpps bilden fri för försäljning. Endast i extrema undantag köper en tidning fullständig ensamrätt - och i så fall är det av marknadsföringsskäl.
När stureplansmördarna greps hade Aftonbladet ett helt stim av fotografer och frilansare ute och följde jakten. De bilderna såldes inte vidare eftersom de alltid skulle förknippas med Aftonbladet.
Det kristna paret som i slutet av 90-talet blev kidnappade i en rysk republik gav den kristna dagstidningen Nya Dagen ensamrätt på sitt frisläppande. Aftonbladet blev tokiga och försökte med väldigt höga summor köpa exklusiviteten.
Bildleverantörernas förening rekommenderar vad de kallar "delad nyttjanderätt". Det vill säga att köparen köper rätt att fritt nyttja bilden men du får fortfarande använda bilden och sälja den. De rekommenderar tredubbelt pris för detta.
De flesta uppdragsgivare idag tar för givet att de fritt får använda de bilder de köpt. Men så är det ju inte egentligen, men ack så svårt att hävda. Att ta ta tredubbla hela uppdragskonstnaden för detta är helt omöjligt. Jag brukar ta några tusen extra per uppdrag när det går.
När det gäller nyhetsbilder köper ofta en tidning ensamrätt för ett dygn så att de ska vara först. Sedan släpps bilden fri för försäljning. Endast i extrema undantag köper en tidning fullständig ensamrätt - och i så fall är det av marknadsföringsskäl.
När stureplansmördarna greps hade Aftonbladet ett helt stim av fotografer och frilansare ute och följde jakten. De bilderna såldes inte vidare eftersom de alltid skulle förknippas med Aftonbladet.
Det kristna paret som i slutet av 90-talet blev kidnappade i en rysk republik gav den kristna dagstidningen Nya Dagen ensamrätt på sitt frisläppande. Aftonbladet blev tokiga och försökte med väldigt höga summor köpa exklusiviteten.
redrosie skrev:
Det är klart att det är speciellt med bilder av den digniteten. Detta gäller ju en annan typ av bild dock. Får bli en förhandlingssak.
Detta som jag skrev är ändå kanske av nytta:
"Bildleverantörernas förening rekommenderar vad de kallar "delad nyttjanderätt". Det vill säga att köparen köper rätt att fritt nyttja bilden men du får fortfarande använda bilden och sälja den. De rekommenderar tredubbelt pris för detta."
Detta gäller ju bilder av lägre dignitet.
carl_swahn
Aktiv medlem
Om det är en reklambild (jag har köpt flera bilder för reklam) vill kunden oftast gardera sig mot att bilden dyker upp i något annat sammanhang under en pågående kampanj (ofta även en tid efter kampanjen).
Jag antar att även ensamrätt av nyhetsbilder är mest värdefullt en viss tidsperiod.
Du kanske kan hitta en lösning där kunden får ensamrätt till bilden under en tidsperiod som passar deras avsikter, vilket kan vara allt ifrån en dag till 70 år.
Jag antar att även ensamrätt av nyhetsbilder är mest värdefullt en viss tidsperiod.
Du kanske kan hitta en lösning där kunden får ensamrätt till bilden under en tidsperiod som passar deras avsikter, vilket kan vara allt ifrån en dag till 70 år.
Similar threads
- Svar
- 43
- Visningar
- 5 K
- Svar
- 11
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 21
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 33
- Visningar
- 3 K