Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonio83

Aktiv medlem
Hej!
E inte säker på var jag ska skriva min fråga, men chansar..=)

Jag har precis köpt ny kamera o objektiv o lite sånt o så kom jag på att det kanske vore bra att ha en försäkring på utrustningen.

Så jag undrar om ngn har ngt bra tips på hur jag ska gå tillväga?
Om det finns ngn grej/bolag som e bättre än den andra osv.?
Ngt man bör undvika?
Vad det kan kosta?

Tack på förhand!
MVH: Fredrik C

Ett allrisktillägg på hemförsäkringen bör täcka det mesta, kolla med ditt försäkringsbolag.

Jag har ett allrisk tillägg på min hemförsäkran som täcker ALLA former av skador, på ENSKILDA saker upp till 40 000kr tror ja gränsen var..
kostar typ 125kr i kvartalet eller nån sån struntsumma..

det täcker allt från att du river ett hål i din läderjacka till att du "råkar" sparka sönder din tv typ.. hehe

så slå bara en pling till ditt försäkringsbolag, dom har säkerligen nått..

Bland andra så VET jag att Folksam har det..

Notera dock att man oftast skall kunna uppvisa att det är DU som försökringstagare som haft sönder varan. Om barn eller granne eller hund eller någon råkat dra den i backen brukar vissa försäkringsbolag dra öronen åt sig. För det är bara dig själv du försäkrar.

Jag har även varit med om att en kompaktkamera _blåste_ omkull från ett bord ner i ett betonggolv. Försäkringsbolaget i det här fallet hävdade att försäkrningstagaren inte hade "gjort allt han kunnat för att undvika skada", och om jag inte minns helt fel fick han/hon inte ut en krona.

Hemförsäkringar är bra, men överskatta dem inte.

I regel ingår ju familjens medlemmar (de som är folkbokförda på samma adress) i en hem-respektive allriskförsäkring.
Men självrisken kan svida-den brukar ligga omkring 1500:-. Frivilligförsäkring (den du ofta erbjuds vid köp av kapitalvara) har ofta ingen eller väldigt låg (kanske 200:) självrisk.

I regel ingår ju familjens medlemmar (de som är folkbokförda på samma adress) i en hem-respektive allriskförsäkring.
Men självrisken kan svida-den brukar ligga omkring 1500:-. Frivilligförsäkring (den du ofta erbjuds vid köp av kapitalvara) har ofta ingen eller väldigt låg (kanske 200:) självrisk.

Dessutom är det (väl?) så att hemförsäkringen räknar med en värdeminskning över tid på ett annat sätt än frivilligförsäkringen gör.

Sen finns det försäkringsbolag som har undantag (maxbelopp) för stöldbegärligt gods (dit tex en kamerautrustning räknas).

Så blir du tex rånad på din sprillans nya 5DMKII + 24-70/2.8L med batterigrepp för ett värde på över 40.000:-, så får du bara ut 10.000:- av försäkringsbolaget.

Sen kan det skilja mellan olika bolag vad som tex räknas som rån. Var med om att IF inte ville betala något för en fickstöld, eftersom det inte var något hot med tex kniv.

Värt att kontrollera med sitt försäkringsbolag vad som gäller mao.

Vad gäller värdeminskning ska man också komma ihåg att dom flesta bolag inte brukar räkna värdeminskningen på inköpt belopp, utan på vad en likvärdig produkt kostar idag.

Tex:
Inköpt 42" plasma Andersson år 2005 för 25.000:- (billigaste 42" på den tiden)
42":aren lossar från väggen och faller i golvet vilket försäkringen täcker.
Försäkringsbolaget tittar då på vad en likvärdig 42" billigast möjlig kostar idag. 6000:- på Elgiganten.
Sen är det sedvanlig värdeminskning på den summan, säg 40%, vilket blir 0,6 x 6000:- = 3600:-
På den slutsumman får man naturligtvis betala självrisken på 1500:-

Så i exemplet ovan får man ut 2100:- från försäkringsbolaget att köpa ny TV för.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar