Annons

Förminskning av bild utan att förlora shärpa? Läs här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är i alla fall en av dem som inte visste om att man kunde behålla skärpan när man förminskar bilder. Mina bilder blev alltid lite oskarpa efter förminskning och tyckte detta var mycket irriterande. Kör som sagt med CS2 men man kanske inte behöver göra som hon på hemsidan gör för att behålla skärpan?

Alla är ju inte duktiga på Photoshop och bildbehandling =)

För att få lite mer kontroll på uppskärpningen är det bättre att använda sig av de skärpningsfilter som finns, t ex "Unsharp mask" eller "Smart sharpen" som introducerades i CS2.

Min skratt-smiley var självklart riktad till Photoshop-presidenten Jennifer. Hoppas att ingen annan tog åt sig...

Om man vill ha samma effekt som att zooma ut så går det bra att använda bilinear istället för vanlig bicubic när man skalar om.

Nu är jag fövirrad :(

Ska jag välja binear sharper när jag föminskar och sedan unsharp mask? Ska förminskningen ske i två steg för att bevara kvaliten?

Unsharp mask var föresten mycket bra!

Bicubic och bilinear är bara olika metoder för att interpolera pixlar då bildens storlek ändras.

Bicubic är bättre än bilinear som är bättre än nearest neighbour... Således använder jag alltid bicubic - utan sharper eller smoother. Skärpning tycker jag är bättre att göra separat.

Är det bara jag som inte fattar poängen? Jag är en gammal hedenhös som kör PS 7 och kan inte hitta något sätt att förminska en bild som inte ger möjlighet att avnända någon interpoleringsteknik (ex bikubisk).

Asså det är stor skillnad på att använda bicubic resizen i CS2 och att köra USM på bilden efteråt, det är inte alls samma sak. Det blir bra mycket renare resultat med bicubic sharper resize. Bicubic Sharper skärper inte bilden, den behåller skärpan.

Erik:
i CS finns det det bicupic sharper istället för bara bicubic som ger en mycket renare och skarpare bild.

Nu vet jag inte hur bicubic sharpen fungerar, men jag antar att det involverar någon form av skärpningsalgoritm.
Jag tycker att resultatet blir bättre om man själv får bestämma hur mycket skärpning man vill ha.

Jag kollade upp det ordentligt nu och skärpning är en del av algoritmen. Skillnaden är att det sker under tiden bilden förminskas istället för bara lägga på skärpa rakt av efteråt.
Jag rekommenderar det dock före att att använda usm på en redan förminskad bild då resultatet blir betydligt sämre. (All bildmanipulation ska ske i originalformatet för att bibehålla kvalite imo). Kör man dock med lite mer avancerade metoder för skärpa kan det bli bättre med enbart bicubic resize och sen applicering.

Om nu inte skärpningen sker mha en modifierad viktmatris gentemot den ordinarie bikubiska matrisen, så måste ju självklart skärpningen ske *efter* storleksändringen.

Du säger att all bearbetning ska ske på originalet, men om man gör fler saker så måste de ju logiskt sett ske efter varandra, eller?

Dessutom så gäller ju denna diskussionen hur man skärper upp en bild som minskats i storlek. Eftersom storleksändringen på bilden naturligt resulterar i en mindre skarp bild, så måste ju skärpningen ske efter förminskningen...

Som jag har förstått det är skärpningen en del av algoritmen, alltså något som tas i beräkning under tiden man plockar bort pixlar. Att först förminska och sen skärpa skulle effektivt ta bort all anledning att använda olika algoritmer. Du kan ju själv testa att använda Bicubic Sharper på en bild och USM på en annan, USM kommer ge mycket onödigt brus just för att det har så lite information att jobba med. Det bästa hade varit om Adobe lagt in Lanczos algoritmer då de är överlägsna.

Originalet i detta sammanhanget är storleken på bilden, lite dåligt ordval av mig men är sen gamla tider på andra platser :)

I slutändan är det upp till var och en att jämföra och se vad de tycker ger dem bäst resultat, tråden har iaf säkert uppmärksammat vissa på att det är skillnad på att förminska en bild och att förminska en bild ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar