Annons

Förminska och komprimera bilder enkelt?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneG

Medlem
När jag ska mejla bilder förminskar jag dem till 600x800 för att dom lätt ska ses i e-postprogram samt komprimerar för att få ner filstorleken. Jag använder Photoshop men får då ta en bild i taget och spara, Finns det inget enkelt program där jag kan markera ett stort antal bilder, ange storlek och komprimering och med ett musklick så sparas allt i en angiven mapp.
 
Photoshop är bra till det.

Här finns en artikel som beskriver hur du gör. Har du senaste Photoshop har dessutom funktionen "Image processor" tillkommit som gör det ännu enklare.
 
Det låter ju precis vad jag behöver! Nu har jag photoshop 6 engelsk version. Vad heter funktionsmakron på engelska? Jag letar i programmet just nu... Eller man kanske skulle skaffa svensk limited version av programmet, finns funktionen med där?
 
Det finns även ett trevligt gratisprogram som kan göra detta. Det heter EasyThumbnails och fungerar mycket bra. Det är bara att låta programmet knalla på i bakgrunden och konvertera dina jpg-filer. Programmet rör inte dina original. Det skapar kopior i samma mapp alternativt i vilken mapp du vill.

Kör det ibland på jobbet också där jag inte har tillgång till Photoshop. T.ex en bild skall ut i en diskussion 400x400 px 80% kvalitet. Smärtfritt.

/AnWi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.