Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förminska bilder - och behålla skärpan?

Produkter
(logga in för att koppla)

byCina

Avslutat medlemskap
Jag har bilder som jag vill förminska rejält eftersom jag vill sätta ihop flera stycken till en bild. Nu har jag provat med den första bilden men den blir alldeles pixlig. Testade då att förminska 10% åt gången, som man gör när man förstorar men det funkade inte heller. Visst måste det väl finnas ett sätt att förminska bilder utan att de tappar i skärpa?
 
Jag har bilder som jag vill förminska rejält eftersom jag vill sätta ihop flera stycken till en bild. Nu har jag provat med den första bilden men den blir alldeles pixlig. Testade då att förminska 10% åt gången, som man gör när man förstorar men det funkade inte heller. Visst måste det väl finnas ett sätt att förminska bilder utan att de tappar i skärpa?

Det låter märkligt. Jag (och alla andra här) förminskar bilder hela tiden för att lägga ut på FS eller andra ställen och jag förstår inte hur de kan bli pixliga? Hur gör du?

Har du väl minskat ner en bild till, låt oss säga, 800 pixlar, och visar den i 100% så skall den inte vara pixlig men om du sedan visar den i helskärm blir det förstås pixligt.

/Frode
 
Har tittat på några av dina bilder och de verkar litet överskärpta vilket ger ett "pixligt" intryck. /Frode
 
Jag förminskar (omsamplar/nedsamplar) bilder med två program, Photoshop CS3 eller 4 samt Faststone Image Viewer och i alla tre programmen brukar det gå bra att göra det i ett steg från, i mitt fall, vanligen dygt 2000 x 3000 pixlar, ner till Fotosidans 400 pixlar i trådarna med gott resultat.

En viss efterskärpning är alltid nödvändig vid omsampling. Utgångspunkt med verktyget Oskarp mask kan vara i ovanstående exempel: Mängd/Amount 75 - 150%, Radie/Radius 0,3 -0,6 pixlar, Tröskel/Threshold 2- 6. Men det är individuellt för varje bild.

Här på Fotosidan har Stefan Ohlson (Stefohl) ett par utmärkta artiklar om just skärpning som ger bra ledning. Bland annat beskriver han ett sätt att undvika att en bild blir sönderskärpt i högdagrarna och att brus i lågdagrarna hålls tillbaka. Där beskrivs också andra sätt att skärpa med gott resultat.

Något motsägelsefullt låter det kanske när jag säger att det är egentligen bara i grunden skarpa bilder som går att skärpa med bra resultat.
 
Testade då att förminska 10% åt gången, som man gör när man förstorar

Varför arbetar du så? Det var ( i mitt tycke ) en herrans massa år sen Photoshop gav bättre resultat när man arbetade på det sättet. Dessutom borde man inte på "den tiden" heller arbeta med "10%" utan hålla sig till steg som baseras på √ 2.

I övrigt säger jag som de andra. Att förminska skall inte ge några sådana problem som du beskriver. Det känns som om du gjort någon felinställning.
 
Tack för era svar! Jag skulle förminska bilden riktigt rejält, typ som en tumnagel och ha i ett pdf-dokument. När jag säger pixlig menar jag i princip mosaik. Men det löste sig av sig självt när jag kom på att man givetvis inte kan klicka på Fit on screen efter att man har förminskat den så mycket, haha!

Men nästa problem var att skärpan var som bortblåst när jag infogade bilden i mitt pdf-dokument. Word - helt ok. Pdf - kasst. Jag provade med oskarp mask i olika varianter men det blev nästan värre.

What to do?
 
....

Men nästa problem var att skärpan var som bortblåst när jag infogade bilden i mitt pdf-dokument. Word - helt ok. Pdf - kasst. Jag provade med oskarp mask i olika varianter men det blev nästan värre.

What to do?

Se över inställninmgarna hur Acrobat (eller vad du har för pdf-generator) hanterar upplösning mm vad gäller bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.