Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förminska bild i kb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ida-G

Medlem
Hur gör jag för att förminska storleken på bilden i kb men inte i själva storleken?

För jag skulle vilja förminska en bild till 300 kb så den får plats att laddas upp här på fotosidan, men jag vill inte att bilden ska bli mindre än 1024x1024. Förklara gärna hur man gör i Photofiltre/Gimp.

Förlåt för en luddig förklaring.

/Ida

Vet inte om du tänker lite fel.

Men det står ju maxstorlek är 100kB (102400 byte), 400x400 pixels.

Du kan inte ladda upp ngt som är 1024x1024 pixel..

Vill du tex ändra storleken på en bild i kB så kan du minska antal färger på bilden eller spara om den för webben några ggr. Ju fler ggr du sparar om en jpg bild desto mindre blir den. Är den en bild och inte fotografi kan du prova spara den som en gif.

Eller har jag uppfattat din fråga fel?

"Filstorlek
Filen du laddar upp får vara max 300 kB stor.

Bildstorlek
Din bild kommer förminskas om till att passa inom tre format:
150x150 - för förhandsvisning
640x640 - för vanlig visning
1024x1024 - för förstorad visning (originalformat)

Bildbedömning görs oftast då läsaren ser bilden i vanligt läge, dvs max 640x640. För bästa resultat bör du hålla de bilder du laddar upp inom denna gräns, då den automatiska förminskningen inte alltid ger det bästa resultatet.

Om du inte vill begränsa till 640x640 själv bör du ändå hålla de bilder du laddar upp inom 1024x1024, annars kommer även originalformatet bli automatiskt förminskat. "

Ändra bildstorlek till 1024 på längsta sidan, spara som jpg och välj kompression som ger tillräckligt liten fil, kanske kring 70%.

Jag provade med en bild som var 4,6 Mb och 3016x2008 pix.
Den blir 295kb i 70% kompressionsgrad i jpg och 1024 på längsta sidan.
Iofs gjort i PS men storleken borde bli samma i GIMP m fl.

Senast ändrad:
Jag prövade att förminska den sådär, men det blev jättedålig kvalité på den då.

För jag prövade att först spara den i bmp, sen jpeg, sen gif osv osv. Och tillslut blev gif 375 kb o då var den alldeles brusig och konstig.

Hur ska jag göra för att den inte ska bli så?

Såg visst att jag inte gjorde som du sa, men nu gjorde jag det och då gick det. (Jag läste lite för slarvigt)

Tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar