ANNONS
Annons

Förfrågan om Minolta Dimage 7

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Skulle bara vilja få en uppfattning om någon har testat Minolta Dimage 7, tänker köpa den men vill gärna ha svar från er som vet något om den.

Dimage7

Jag har en Dimage7.
Är ganska färsk på det här med Foto dock. Om du vill se mina första stapplande försök kan du kolla mina album på http://www.photopoint.com

Välj visit a friends album, och ange min mail-adress [email protected]

Har du några specifika frågor så ska jag försöka besvara dom.

Jag kan redan nu säga att jag är väldigt nöjd med kameran. Efter mer än en månad finns det fortfarande massor nytt att upptäcka...

mvh

Bo Eriksson

Jag äger en Dimage7, och mina känslor för den är blandade.

Bildkvaliten är det bästa jag sett från en digitalkamera om man bortser EOS D30 och Nikons D1:eek:r. Objektivet är suveränt och ger skarpa bilder ända ut i bildkanterna för alla bränvidder. Färgåtergivningen likaså, klara och naturtrogna färger. Upplösningen räcker otroligt långt, men jag har tyvärr inte hunnit testa att beställa bilder på 50*70 cm, men jag tror faktiskt att det kommer att gå. Har sett bilder utskrivna på A4, och även en bild som är klippt med mer än hälften ser utmärkt ut i A4-storlek.

Kameran är lätthanterlig tack vare att de flesta reglage sitter på utsidan. Å andra sidan så kan man diskutera vilka inställningar som fått reglage och vilka som man måste in i menyerna för att ändra. Två som jag gärna sett på reglage är blixtläge och ljusmätning, och hade gärna bytt dem mot t.ex storlek och bildkvalite, vilka man inte ändrar så ofta. (Inte jag i alla fall...)

Sedan har kameran en del klara nackdelar. Den största enligt min mening är autofokusen. Vid 28 till ~100 mm fungerar den relativt bra, ungerfär som vilken annan digitalkamera som helst. (Dvs ungefär en halv sekund för att låsa fokus.) Men vid teleläge är det en helt annan sak. Vid fullt tele, 200 mm, kan det ta upp till tre sekunder att låsa fokus! Definitivt inte en kamera för sportfotografering, om man inte lär sig att fokusera manuellt. (Å andra sidan är det så vitt jag vet ingen digitalkamera på konsumentsidan som passar för sportfotografering, utom möjligen Olympus E-10).
Den andra stora nackdelen är batteritiden. Den fullkomligen äter batterier. Jag kör med två set NiMH 1800mAH batterier, vilka är de bästa jag hittat på marknaden. Dessa räcker knappt till för en intensiv fotodag, så man kan bara tänka sig hur det skulle gå att resa någonstans utan laddare.

Nåväl, jag orkar inte sitta och skriva mer här nu, om jag fortsatte skulle det mycket väl kunna bli en hel artikel. Sammanfattningsvis är det en suverän kamera med många inställningar och fantastisk bildkvalitet, och klarar du av att leva med en långsam autofokus och har mycket batterier, så rekommenderas den starkt. Framförallt får jag säga att den är väldigt prisvärd i förhållande till många andra digitalkameror. Sedan kan jag avsluta med att nämna att jag idag skickade in kameran på service, då min autofokus verkar ha fått sig en släng, och då kameran börjat tjuta likt ljudet från en TV då den är påslagen. Men jag pratade med Minolta Sverige, och de verkade väldigt hjälpsamma och bad mig som sagt skicka in den direkt. Jag får väl återkomma om en vecka om hur det gått...

Tills dess rekommenderar jag starkt Phil Askeys genomgående recension av kameran, som finns på www.dpreview.com. Läs den, och skumma sedan av stämningarna i forumet. (Forum - Minolta forum). Just nu kanske det inte är läga för långa frågor om D7:an, då stämningen torde vara lite dämpad med tanke på tisdagens händelser. Men läs gärna gamla inlägg, och fråga även där - det brukar komma många rejäla svar.

Lycka till!

Tänk på färghanteringen!

Om du köper en Dimage 7:a så bör du tänka på att konvertera bilderna till Srgb med det medföljande programmet "DiMAGE Image Viewer Utility". Om du inte gör det så ger kameran en färbild som inte helt stämmer med verkligheten. Testade själv genom att ta en bild på ett färgrikt motiv. I Srgb så såg bilden neutral ut men i okonverterat läge så styr främst röda och gröna nyanser över.
Kameran är i övrigt ett utmärkt köp och ger bra valuta för pengarna.

Fokus på D7

Hmm, med flex-focus läget får jag i 95% av alla fall en kanon-snabb focus i tele-läge...

mvh

Bo Eriksson

Bo, är du allvarlig? Min autofokus är riktigt långsam, och de verkar de flesta andras vara också, om jag förstått saken och recensionerna korrekt. Å andra sidan så vet vi ju att min kamera var defekt, så vi får se vad jag säger nästa vecka... :)

Hursomhaver så är ändå en snabb autofokusen på en digitalkamera riktigt långsam jämfört med en systemkamera, så jag står fast vid mitt uttalande att den ej passar för sportfotografi. Det skall dock nämnas att jag tycker det är tämligen lätt att bestämma fokusering manuellt på den alldeles utmärka EVF som kameran är utrustad med, och jag har lyckats alldeles utmärkt att ta några "action-kort" själv.

Och om man skall börja med fotografi så måste jag verkligen rekommendera att börja digitalt, och då ligger Dimage 7 som mitt första val. (Om man inte är snorigt rik, då jag säkert köpt en D30 eller D1) Men det kanske inte var det diskussionen handlade om...

kritiken har mest varit att autofocus är långsam i Tele och dålig belysning (antingen eller eller båda). Det beror på många faktorer dock. Focus-låsningen är nämligen inte bara beroende på focus självt. Vill du ha riktigt långsam respons tar du multi-metering mode (ljusmätningen) Tele och "wide"-focus. Då kommer du troligen inte få focus alls i hälften av fallen. Men on du har spot-metering och flex-focus kommer det att bli mycket bättre resultat.

Nu beror det ju mycket på vad det är du fotograferar. Jag har själv inte testat alla typer av fotografering. Jag har hittills mer eller mindre uttömt Solnedgångs-grejen, jag har fotat dragsters och en del allmän natur och har börjat med en del macro-experiment, så jag har inte gjort jättemycket avstånds-foto med full tele, men det jag gjort har blivit bra utan problem med fokusering(Flygplan, fallskärmshoppare, Ballonger, springande harar och rådjur m.m.).

Dock vill jag påpeka att de första experimenten med focus var nedstämmande för mig också. Men efter att ha läst problemen var det det första jag testade olika inställningar med, och jag kom fort fram till när det var lämpligt med flex-focus (för det mesta) och olika ljusmätnings-lägen. Så jag eliminerade en hel del huvudbry där när jag väl var ute och fotograferade.

mvh

Bo Eriksson

Aha!

Tack för tipset Bo, jag hade ingen aning om att ljusmätningen hade något med saken att göra. Jag kör nästan alltid med flex-focus, men även nästan alltid med multisegmentmätning. Skall testa att köra spotmätning när jag får tillbaka kameran.

Jag har bara fingrat lite på D7:an. Mitt intryck är att den ger schyssta bilder tekniskt sett, men sökaren gillade jag inte. Det var främst den som gjorde att jag valde bort Minoltan direkt. Vad tycker ni om den? Går det att fokusera manuellt? Finns det nån fördel med Minoltas sökare mot en vanlig?

Minoltas sökare var jag tveksam över själv i början, men nu kan jag inte vara utan den! Först och främst får du ju alltid en 100% korrekt bild av scenen, De flesta andra EVF'er ger inte det synfältet och inte ens de flesta optiska sökare ger det. Sedan så är det det med ljus-svaga situationer. Minoltas EVF är rent magisk i mörker. När den går över i svart-vitt mode kan man se i nästan becksvart mörker med den... helt suveränt.

Fokus kan vara lite trixigt. för att få en bra ide om exakt fokus måste man använda fokus-zoomen. Den funkar bra men metoden är inte så snabb som med en optisk sökare. Och man får ett annat beteende efter ett tag för att anpassa sig till hur sökaren fungerar. Men faktum är att fördelarna med Minoltas EVF är klart övervägande...

mvh

Bo Eriksson

E10 alternativ till Minoltan!?

Olympus släpper nu E20, resterande E10 borde gå hitta till överkomligt pris. E10 är en mycket bra kamera med överlägsen byggkvalitet jmf med Minoltan. Känn på de båda så råder ingen tvekan om den saken. Minoltan är säkert bra men jag rekommenderar E10 istället. Fuji S1Pro är också ett bra alternativ dock dyrare men accepterar Nikon gluggar och ger bilder som är bättre än de båda ovan nämnt trots lägre upplösning. Jag har ägt en E10, var mycket nöjd men mitt fotograferande kräver större flexibilitet så nu letar jag en beg D1 alt en S1Pro som komplement till min F100.
/Johan

Nu pratar ni om olika saker...

Olympus E-20 finns ännu inte, och är definitivt inte samma sak som en Olympus 2040, vilken jag antar att det är du menar.

För att återgå till Dimage 7. Min nya har kommit nu, och autofokus är fortfarande fruktansvärt långsam. Men jag antar att jag får leva med det. Själv har jag inga problem med EVF:en, även om jag självklart skulle föredra en optisk sökare. Jag tycker att jag lyckas hyfsat att fokusera manuellt, men jag håller med om att för att lyckas perfekt måste man använda magnifieringsknappen. Angående batteriåtgången så verkar min nya kamera betydligt bättre än min förra, men det är för tidigt att säga ännu.

Sammanfattningsvis kan man säga att Dimage 7 inte är min sista kamera, - jag kommer antagligen att byta till nästa generation - men den är enligt min åsikt den mest prisvärda kameran på marknaden. Den går ej att jämföra kvalitetsmässigt med en E-10, men har å andra sidan ett betydligt mer användbart zoom-omfång och en mängd trevliga finesser. Dessutom är den ungefär 6.000 kronor billigare, och jag är övertygad om att vilken du än väljer så kommer du köpa en ny inom i alla fall två år, och då kan man spara de 6.000 kronorna till dess. Dimage 7 är en mycket kompetent kamera om du ej skall fota sport, men då är å andra sidan en E-10 det minsta du satsa på.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar