Jag äger en Dimage7, och mina känslor för den är blandade.
Bildkvaliten är det bästa jag sett från en digitalkamera om man bortser EOS D30 och Nikons D1
r. Objektivet är suveränt och ger skarpa bilder ända ut i bildkanterna för alla bränvidder. Färgåtergivningen likaså, klara och naturtrogna färger. Upplösningen räcker otroligt långt, men jag har tyvärr inte hunnit testa att beställa bilder på 50*70 cm, men jag tror faktiskt att det kommer att gå. Har sett bilder utskrivna på A4, och även en bild som är klippt med mer än hälften ser utmärkt ut i A4-storlek.
Kameran är lätthanterlig tack vare att de flesta reglage sitter på utsidan. Å andra sidan så kan man diskutera vilka inställningar som fått reglage och vilka som man måste in i menyerna för att ändra. Två som jag gärna sett på reglage är blixtläge och ljusmätning, och hade gärna bytt dem mot t.ex storlek och bildkvalite, vilka man inte ändrar så ofta. (Inte jag i alla fall...)
Sedan har kameran en del klara nackdelar. Den största enligt min mening är autofokusen. Vid 28 till ~100 mm fungerar den relativt bra, ungerfär som vilken annan digitalkamera som helst. (Dvs ungefär en halv sekund för att låsa fokus.) Men vid teleläge är det en helt annan sak. Vid fullt tele, 200 mm, kan det ta upp till tre sekunder att låsa fokus! Definitivt inte en kamera för sportfotografering, om man inte lär sig att fokusera manuellt. (Å andra sidan är det så vitt jag vet ingen digitalkamera på konsumentsidan som passar för sportfotografering, utom möjligen Olympus E-10).
Den andra stora nackdelen är batteritiden. Den fullkomligen äter batterier. Jag kör med två set NiMH 1800mAH batterier, vilka är de bästa jag hittat på marknaden. Dessa räcker knappt till för en intensiv fotodag, så man kan bara tänka sig hur det skulle gå att resa någonstans utan laddare.
Nåväl, jag orkar inte sitta och skriva mer här nu, om jag fortsatte skulle det mycket väl kunna bli en hel artikel. Sammanfattningsvis är det en suverän kamera med många inställningar och fantastisk bildkvalitet, och klarar du av att leva med en långsam autofokus och har mycket batterier, så rekommenderas den starkt. Framförallt får jag säga att den är väldigt prisvärd i förhållande till många andra digitalkameror. Sedan kan jag avsluta med att nämna att jag idag skickade in kameran på service, då min autofokus verkar ha fått sig en släng, och då kameran börjat tjuta likt ljudet från en TV då den är påslagen. Men jag pratade med Minolta Sverige, och de verkade väldigt hjälpsamma och bad mig som sagt skicka in den direkt. Jag får väl återkomma om en vecka om hur det gått...
Tills dess rekommenderar jag starkt Phil Askeys genomgående recension av kameran, som finns på
www.dpreview.com. Läs den, och skumma sedan av stämningarna i forumet. (Forum - Minolta forum). Just nu kanske det inte är läga för långa frågor om D7:an, då stämningen torde vara lite dämpad med tanke på tisdagens händelser. Men läs gärna gamla inlägg, och fråga även där - det brukar komma många rejäla svar.
Lycka till!