Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Företagsnamn

Produkter
(logga in för att koppla)

JoeCole

Aktiv medlem
Ska starta eget inom kort.

Har verkligen svårt att komma på nåt bra företagsnamn så brainstorma gärna åt mig.

Fotograf Ola Westerberg är väl det som det blir om inget bättre kommer upp, men det känns tråkigt.

Tack på förhand :)
 
Var skall du verka och inom vilka områden skall du vara aktiv? Landskap, arkitektur i Sverige eller Norden m.m.
 
Att skapa sig ett företagsnamn är nog något man ska tänka över ett tag..

Det är trots allt inget man ändrar sedan utan att det kostar massa pengar i marknadsföring mm.

Vad är det du ska jobba med inom foto?
Vet folk hemma i byn vem JoeCole Foto är ?
Är det inte bättre med Westerberg foto?


/Adam
 
Ska vara verksam mest kring Skellefteå, alltså Norra Sverige.
JoeCole Foto kan vi ju stryka direkt :)
Men Ola Westerberg vet nog några vem det är iaf, så det ligger bättre till.

Fotar mest sport, magasin, dokumentärt, porträtt.
 
JoeCole skrev:
Ska starta eget inom kort.

Har verkligen svårt att komma på nåt bra företagsnamn så brainstorma gärna åt mig.

Vi kanske kan brainstorma lite tillsammans?
Personligen tycker jag att det optimala namnet för din del vore att använda sig av initialerna. Det är ju ganska vanligt, så inget originellt grepp där inte. Men, översätt dina initialer till något hyggligt känt fotobegrepp som gäller dig, du kanske har något mer förnamn, och och baka in dem i företagsnamnet.
Kommer tyvärr inte själv på något tillräckligt bra säljande exempel, men World Over Photo, Over World Photo är i alla fall något av modellen jag tänker mig.
 
JoeCole skrev:
Ska vara verksam mest kring Skellefteå, alltså Norra Sverige.
JoeCole Foto kan vi ju stryka direkt :)
Men Ola Westerberg vet nog några vem det är iaf, så det ligger bättre till.

Fotar mest sport, magasin, dokumentärt, porträtt.

Skellefteå, då ska du heta "Schtans fotograf". ;)
 
Kanske nåt i stil med Foto WEST eller WEST-FOTO.. WesterFoto, WB-foto... Det var mina idéer.. Hoppas de hjälpte!
 
Tack för förslagen.

Har rådfrågat lite "vanliga personer" och dom tycker inte att jag ska krångla till det.
Fotograf Ola Westerberg må va ett tråkigt namn, men det är lättare nu när det redan finns ute.
 
Fundera riktigt ordentligt.

Försök att vara nydanande - stick ut.
Vilken målgrupp vänder du dig till?
Hur tänker du nå ut?
Tänk i färger.
En grafisk profilering som genomsyrar allt material från web till tryck.

Vad är unikt med dina tjänster?
Varför skall de välja dig?
Har du ett specialområde.

Inte fel att lägga syftning i namnet.

Tänker du utöka din verksamhet med kringtjänster?
Tänk på att firmaregistreringen ligger till grund för vilka avdrag du kan göra. Tänk noga igenom verksamhetens art.
 
JoeCole skrev:
Tack för förslagen.

Har rådfrågat lite "vanliga personer" och dom tycker inte att jag ska krångla till det.
Fotograf Ola Westerberg må va ett tråkigt namn, men det är lättare nu när det redan finns ute.

Jag håller med de "vanliga personerna".
Det är ändå med ditt namn (Foto: Ola Westerberg) du kommer att synas, i bildbylines i tidningar, etc.

Mitt företagsnamn, Adam Haglund - text&foto, använder jag aldrig, utan kallar mig helt enkelt Adam Haglund, fotograf.

Dessutom är det väl så - men nu är jag på osäker mark - att om företaget bara heter vad man själv heter så behöver man inte betala någon registreringsavgift till PRV.
Någon kan kanske bekräfta/dementera det?

/Adam
 
JoeCole skrev:
Tack för förslagen.

Har rådfrågat lite "vanliga personer" och dom tycker inte att jag ska krångla till det.
Fotograf Ola Westerberg må va ett tråkigt namn, men det är lättare nu när det redan finns ute.

Det är rätt! Alla "cute" namn blir tröttsamma i längden. Dessutom är namnet helt självmarkerande och stenhårt kopplat till vad du gör och vad du heter. Fungerar internationellt också (jag menar inte Skåne).

Kommer du (mot förmodan) på något bättre, så är det med stor sannolikhet upptaget och registrerat. Du har heller troligtvis inga problem att försvara ditt företagsnamn. Finns det redan en Ola Westerberg i branschen kan det vara en annan sak.

Skulle sedan ditt "arbetsnamn" driva i väg mot oanade höjder(?) (typ Fotola, FotoWesten eller något annat, ännu mer ohyggligt) så kan man ändå kalla sig det på marknaden, om man vill.

PS: rega redan nu "Fotograf Ola Westerberg" och en eller två omvända varianter, typ "Ola Westerberg Fotografi". Det är en skitsak i kostnads-sammanhanget, men kan vara bra om du byter företagsform eller utvidgar.

Lycka till, förresten
 
Själv tycker jag att det låter hederligt och tryggt med "namn-efternamn foto".. För mig så borgar egennamnet i företagsnamnet för kvalitet, då det inte finns så stor distans mellan fotografen själv och företaget. Jag tror du förstår vart jag vill komma. Ett sätt att skapa en närhet till fotografen redan då man ser namnet på företaget.
 
adamhaglund skrev:

Dessutom är det väl så - men nu är jag på osäker mark - att om företaget bara heter vad man själv heter så behöver man inte betala någon registreringsavgift till PRV.
Någon kan kanske bekräfta/dementera det?

/Adam

Nja.. registreringsavgiften betalas alltid. Däremot behöver man inte registrera sin firma hos PRV. Det handlar mer om namnskydd. För enskilda firmor så handlar det om namnskydd i länet. Man kan namnskydda i andra län mot en tilläggssumma. Jag fick t.ex. inte heta det jag ville, eftersom det finns en annan firma som hette ungefär samma som mitt tilltänkta (ekvallphoto) så därför blev det för och efternamn följt av photography.
 
Försökte bara vara rolig med förslaget "Fotola". Jag instämmer nog i den förnuftiga kören. Själv är jag också registrerad under mitt förnamn+efternamn samt efteråt ett företagsnamn "photocon" som ju anknyter till just foto.

Det är ju lättast att leva med sitt namn, och viktigt ur marknadsföringssynpunkt. Med ett antal bylines under div pressbilder växer sig namnet starkare in in folks medvetanden: "Jaså, du menar Ola, fotografen" typ.

Mvh/LA
 
adamhaglund skrev:

Dessutom är det väl så - men nu är jag på osäker mark - att om företaget bara heter vad man själv heter så behöver man inte betala någon registreringsavgift till PRV.
Någon kan kanske bekräfta/dementera det?

/Adam


Är själv i startgroparna på en liten firma. Kanske är mitt sätt inte det optimala på lite högre nivåer men funkar dör näringsidkare.

Gick till skatteverket o hämtade en FA-skattesedel. Har nu lämnat tillbaka den o väntar på bekräftelse.
Då har jag rätt att ta betalt osv som ett företag, utan att lägga ut ett öre.

Om jag sen vill regga ett namn, är det bara till att gå till bolagsverket o göra det. Kostar dock en del (1000kr är vad jag hört, osäker källa dock).

Om jag fattat det rätt (hoppas jag...) så behöver man inte ha ngt namn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.