Valet är fritt men aldrig att jag skulle jobba med ett företag som "startat samarbetet" genom att sno en av mina bilder. De har ju redan från början visat att de är opålitliga, arbetar på ett olagligt sätt och inte vill göra rätt för sig. Det kan bara komma elände ur en sådan affärsrelation. Är som att inte anmäla en snattare med argumentet att snattaren även är en potentiell kund som kanske kommer tillbaka en annan dag och då förhoppningsvis betalar för varorna.
Sannolikheten att man vill arbeta med ett företag som på ett så nonchalant sätt hanterar fotografers rättigheter är nog rätt liten. Åtminstone för den som vill arbeta med seriösa uppdragsgivare.
Jag tycker nog ni har en lite fyrkantig och svartvit syn på tillvaron. Som jag upplever det så beror olovlig bildanvändning minst lika ofta på slarv och okunnighet som på en medveten ovilja att betala. Jag hade i flera år en bra kund jag granskade och korrade texter åt där vår affärsrelation började med att jag fakturerade honom för en text han hade återpublicerat utan tillstånd. En mycket bra, om än administrativt slarvig, kund
Flera av våra stora dagstidningar är tämligen slarviga med sitt bildanvändande, men protesterar i gengäld aldrig när de blir fakturerade. Jag har fakturerat både en av våra stora kvällstidningar och två lokaltidningar ute i landet för olovlig bildanvändning och i alla tre fallen var det ganska uppenbart slarv.
Exemplet med snattare tycker jag är en ganska tramsig jämförelse. Ingen stjäl saker av misstag.