Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

De stal mina bilder, vad ska jag ta för dem?

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart skall de betala. Jag tycker dock att du taktiskt börjar med en vänskaplig ton och talar om vad det kostar att agera på det sättet de gjort och säger att du utgår ifrån att det blivit ett misstag i hanteringen.

Har de förståndet i behåll kommer ni att hitta en bra uppgörelse och vara sams när ni skiljs åt, vilket naturligtvis är det bästa för alla parter. Du vill ju inte betala det du eventuellt tjänar på en rättslig process i affekt till en jurist.

Satsa på förlikning men tveka inte att ta i med storsläggan om de krånglar. Kommer ni överens vill du se pengarna inom sju dagar. Många rutinerade rättshaverister förliks för att vinna tid och betalar inte. Det skall du inte acceptera. Om betalningsvillkoren överskrids skall du omgående gå till kronofogden.

Skriftligt på alla överenskommelser eller inspelade samtal gäller om du skall ha framgång hos fogden.

/G

gerhardp skrev:
Självklart skall de betala. Jag tycker dock att du taktiskt börjar med en vänskaplig ton och talar om vad det kostar att agera på det sättet de gjort och säger att du utgår ifrån att det blivit ett misstag i hanteringen.

Redaktören har fått reda på att jag vet om deras bildstöld och det har även ifrågas från köparen av artikeln om bilderna har betalats. Trots att han vet om att jag vet om stölden så har jag inte blivit kontaktad.. Skulle tro att han försöker vänta ut det hela och hoppas att jag inte ska ta till handling. Kommer att skicka en faktura om ca 10 dagar.

www.bildombudsmannen,se står hur du ska göra.

1. Skicka faktura i enlighet med BLFs prislista

2. Dokumentera alla kontakter

3. Får du inte betalt eller inte de bestrider fakturan - kontakta bildombudsmannen. Det lönar sig. Att driva ett ärende i domstol ska man inte göra själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar