Annons

Föreslå en bildbyrå...

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
...för en nybörjare i "sälja bilder-branchen"...

Motiv förmodligen mest natur och fågel, med inslag av form- och idébilder. På sikt också bilder av typen produktfoto när jag hunnit lära mig lite mer om ljussättning och studiofoto. Jag vet inte om så många av mina bilder har tillräcklig kvalitet ännu men det vore kul att prova med några av dom bättre i alla fall.
 
Photo.se

Hej!

Läste i "Digitalfoto för alla" om att det fanns en bildbyrå för amatörfotografer som ville försöka sälja bilder.

www.photo.se

Vet inte så mycket om den, men du kan ju själv kolla upp vad det är.

Sara
 
Tack för länken Sara!

Det kan vara intressant, men jag gillar inte riktigt upplägget.

Det liknar Picturo här på fotosidan, fast utan kostnaden. Det är ju då ingen bildbyrå utan endast en förmedling. Min åsikt är att det inte är ett fungerande sätt att sälja eftersom man då själv måste utreda och ta ansvar för alla frågor som prissättning, leverans, kvalitet etc, samt att köparen och fotografen måste förhandla med varandra personligen för varje bildköp. Picturo eller liknande konstruktioner kommer därför aldrig att bli någon succé som jag ser det. Jag tror inte att en bildköpare vill diskutera med fotografen, och jag vill heller inte förhandla med köpare. Fast pris, opersonligt och automatiserat är enda rimliga modellen för "vanliga" men bra bilder. OK, det blir kanske mindre inkomst men för mig skulle det vara värt det priset.
 
Jag la upp ett par bilder på Photo.se för några
veckor sen och lyckades faktiskt sälja en bild
ganska på direkten. Ingen jätteaffär, men jag
fick åtminstone betalt enligt BLF:s prislista.
Den affären var inte särskilt krånglig, antagligen
tack vare att köparen (ett "veckomagasin") hade
ganska så bra koll på hur bildköp brukar gå till.
 
En kollega till mig håller på att starta upp en bildbyrå och söker seriösa fotografer.Skall vara allt från mode till natur. Just nu är det bara några av mina och hans bilder där, för att testa systemet. Premiär den 1:e Maj 2005
Siten är under uppbygnad:

www.modelhit.com

Har för mig det blir 50/50 i delning.
Mer info på den sidan inom kort. Sjysst kille som har den i alla fall !!!! Ärlig till tusen !!!

NIklas
www.niklaswibom.com
 
Re: Photo.se

Sara Karlsson skrev:
Hej!

Läste i "Digitalfoto för alla" om att det fanns en bildbyrå för amatörfotografer som ville försöka sälja bilder.

www.photo.se

Vet inte så mycket om den, men du kan ju själv kolla upp vad det är.

Sara

Nu har jag lagt upp några bilder... Men jag funderar lite på hur webbplatsen finansieras. Någon som vet?
 
Jag tror man måste skala upp bilderna (med Genuine Fractal eller liknande) för att få den storleken, eller scanna dia/negativ i hög upplösning. Jag tycker det verkar lite stirrigt att kräva så stora filer, det kan inte vara många som verkligen har behov av den storleken. Och i sådana fall kan väl dom skala upp själva. (?)
 
"Skåningen" skrev:
En kollega till mig håller på att starta upp en bildbyrå och söker seriösa fotografer.Skall vara allt från mode till natur. Just nu är det bara några av mina och hans bilder där, för att testa systemet. Premiär den 1:e Maj 2005
Siten är under uppbygnad:

www.modelhit.com

Har för mig det blir 50/50 i delning.
Mer info på den sidan inom kort. Sjysst kille som har den i alla fall !!!! Ärlig till tusen !!!

NIklas
www.niklaswibom.com

LOL

Det är inte så att du eller din kollega "Daniel Dafoe" ligger bakom siten som du rekommenderar?

Den verkar hänga på ett 56-modem i alla fall - Med den hastigheten blir det nog bara sålt en bild vartannat år ;-)
 
testa lite (vet ej om jag gjorde rätt dock...) en D70 raw fil "interpolerad" fr 3008*2000 till 5524*3673 ökar filstorleken 35mb=>119mb.

som sagt vet ej om gorde rätt men resultatet såg väll inte så tokigt ut....! Kollade på PH CS "print size" och såg OK till mig! är det såhär man gör???

--J--
 
Uppskalning?

Stopp:
Menar ni att ni verkligen skalar upp bilderna för att platsa hos bildbyråerna?
Det låter nästan som bedrägeri. Bilden får inte bättre kvalite för att man skalat den från 3000x2000 till 5524x3673.
 
Re: Uppskalning?

Nome Nescio skrev:
Stopp:
Menar ni att ni verkligen skalar upp bilderna för att platsa hos bildbyråerna?
Det låter nästan som bedrägeri. Bilden får inte bättre kvalite för att man skalat den från 3000x2000 till 5524x3673.
Jag tycker också det är suspekt, men det är vad t.ex. bildbyrån Alamy själva kräver.
 
Man får inte "interpolera" bilderna till Alamy. Bilderna och scanningen ska hålla en sån hög kvalitet att filerna blir minst 48 Mb helt utan behandling. De går i regel inte igenom kvalitetskontrollen annars.

Det funkar utmärkt för mej, men jag använder enbart dia och en Minolta Dimage Scan Elite. Alltså inte ens speciellt dyr scanner, men med tillräckligt hög "upplösningskapacitet".
 
smurfen skrev:
Man får inte "interpolera" bilderna till Alamy. Bilderna och scanningen ska hålla en sån hög kvalitet att filerna blir minst 48 Mb helt utan behandling. De går i regel inte igenom kvalitetskontrollen annars.

Det funkar utmärkt för mej, men jag använder enbart dia och en Minolta Dimage Scan Elite. Alltså inte ens speciellt dyr scanner, men med tillräckligt hög "upplösningskapacitet".

Jaså?

(Nedanstående funnet under "Images from a digital camera / file size" på http://www.alamy.com/stock-photography-guide.asp)

48 MB minimum. We strongly recommend that digital camera images are captured on a digital camera capable of producing files of 17MB and upwards. Please then interpolate the images to a minimum of 48MB using professional upsizing software. We recommend Genuine Fractals (http://www.lizardtech.com) for the best results.
 
Får man förmoda att deras 48MB gräns kommer att sjunka vartefter film fasas ut? Jag kan inte tänka mig att de kommer att ha tillräckligt antal fotografer anslutna med tillräcklig utrustning i längden.

Vem behöver för övrigt en 48MB bild för tryck? Bilder för annonspelare?
 
En bildfil på 48 MB motsvarar ungefär ett högupplöst uppslag i en dagstidning, vilket inte är ett alltför orimligt krav.
 
Jag talar om dia+scanner. Jag har sett att man tydligen måste interpolera digitalbilder för att de ska komma upp i rätt storlek. Det framgår ju också att de har mkt höga krav på digitalbilder för att godkänna dem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.