Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Före- och efter-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Synvillan

Aktiv medlem
Sitter ofta och beundrar många av medlemmarnas bilder här på fotosidan men samtidigt undrar hur bilden såg ut från början innan den snickrades färdigt i photoshop eller i något annat editprogram. Eller om det kanske rent ut sagt är originalbilden men betraktar i just det ögonblick fast i tron om något annat.

Med detta ville jag jag kolla om det finns fler medlemmar än jag själv med dessa funderingar och om det finns intresse av att dela med sig lite i denna tråd. Visa gärna bilder som ni redan har upplagda här på FS.

Jag kan börja med ett bidrag.
oscariparkenlitengungar11111.jpg


P.s. Hittade ingen annan tråd som liknade denna. Så om det skulle finnas någon så ber jag ödmjukast om ursäkt.
 

Bilagor

  • oscariparkenlitengungar11.jpg
    oscariparkenlitengungar11.jpg
    81.7 KB · Visningar: 582
Senast ändrad:
Sitter ofta och beundrar många av medlemmarnas bilder här på fotosidan men samtidigt undrar hur bilden såg ut från början innan den snickrades färdigt i photoshop eller i något annat editprogram. Eller om det kanske rent ut sagt är originalbilden men betraktar i just det ögonblick fast i tron om något annat.

Med detta ville jag jag kolla om det finns fler medlemmar än jag själv med dessa funderingar och om det finns intresse av att dela med sig lite i denna tråd. Visa gärna bilder som ni redan har upplagda här på FS.

Jag kan börja med ett bidrag.
oscariparkenlitengungar11111.jpg


P.s. Hittade ingen annan tråd som liknade denna. Så om det skulle finnas någon så ber jag ödmjukast om ursäkt.

Det beror väl på om man fotar i JPG direkt eller i RAW ?
I RAW måste man snickra färdigt i datorn, Photoshop, Lightroom, DPP eller nåt annat. RAW är ju att föredra eftersom man kan justera vitbalans och nivåer till att efterlikna som det såg ut för att kompensera eventuella brister från kamera eller fotograf.

Sen finns det ju väldigt photoshoppade bilder där man enligt min mening gått från fotografi till bildkonst.
Det är ju upp till var och en var den tröskeln går. Och dessutom så vinner många bilder på konstnärlig redigering.
Och hur mycket man än redigerar så är det fortfarande originalbilden såvida det inte är klipp och klistra med i det.
 
Visar 2 st olika.
Första motivet är bra i sig, men ville bara tröjan i färg samt lite andra justeringar i hud, ögon, kontrast etc.

Andra bilden är knivigare eftersom den tillhörde en av mina mindre bra bilder teknik/exponeringsmässigt, men eftersom föräldrarna gillade just den biden så fick jag "rädda" den.

/Stefan
 

Bilagor

  • 20091116-IMG_9169.jpg
    20091116-IMG_9169.jpg
    67.8 KB · Visningar: 476
  • 20091116-IMG_9169-Edit-2.jpg
    20091116-IMG_9169-Edit-2.jpg
    65.6 KB · Visningar: 484
  • 20090815-_MG_6638.jpg
    20090815-_MG_6638.jpg
    33.9 KB · Visningar: 482
  • 20090815-_MG_6638-Edit-2.jpg
    20090815-_MG_6638-Edit-2.jpg
    56.4 KB · Visningar: 495
Senast ändrad:
Före bilden blev lite mörk, satt och snickra lite i CS4 och fick till detta
 

Bilagor

  • DSC_0027.jpg
    DSC_0027.jpg
    11.7 KB · Visningar: 386
  • DSC_00027.jpg
    DSC_00027.jpg
    13.2 KB · Visningar: 384
Visar 2 st olika.
Första motivet är bra i sig, men ville bara tröjan i färg samt lite andra justeringar i hud, ögon, kontrast etc.

Andra bilden är knivigare eftersom den tillhörde en av mina mindre bra bilder teknik/exponeringsmässigt, men eftersom föräldrarna gillade just den biden så fick jag "rädda" den.

/Stefan

Snyggt tyckte om ungen som kryper :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.