Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördröjd utlösning

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej på er, nu pratar jag kamera, inget annat ;-)

Min 40D kan ibland vara lite sen med att ta bilden.
Efter att fokus hittats och kameran piper till trycker jag ned
avtryckaren för att ta bilden.
Normalt sett tar den bilden direkt, men då och då kan en fördröjning på
uppemot 1 sekund förekomma innan bilden tas.
Detta speciellt om det är lite mörkt.
Men jag har låst autofokusen och då borde den bara ta bilden, eller?
Någpn som upplevt liknande?

MVH Mikael.

Menar du att inget händer eller hörs när du trycker ned avtryckaren.

Om det är mörkt och slutartiden blir upp emot en sekund ska det koma ett ljus när slutaren öppnar sig och ett ljud en sekund senare när slutaren stänger sig.

Kör du på automatik? Vet du vad du har för slutartid när detta händer?

Det kan hända vid alla ISO och slutartider.
Kör för det mesta med AV prioritering.
Sist hade jag väl 1/250 med ISO 800 eller så.

Det händer ingenting ibland.
Kameran piper till och låser fokus.
Har halva avtryckaren nedtryckt.
Trycker ned den helt när jag vill ta bilden.
Det är nu som det ibland inte händer någonting.
Håller kvar knappen nedtryck, och efter upp till en sekund tar kameran bilden, ibland inte alls.
Då får jag släppa avtryckaren och börja om, och då utan problem.
Funderar på om det är någon inställning som gör att kameran inte
tillåter att kortet tas.

Händer inte ofta men då och då vilket kan vara rätt irriterande.
Utomhus på dagen har jag aldrig upplevt detta.
Då kan man undra om fokus har hittats, men i och med att pipet kommer (satte på det för detta) så talar ju kameran om att den är klar att ta kortet.

Har senaste Firmware i kameran, var likdant med gamla Firmware.

MVH Mikael.

Nu är jag nikontinist, men på min D80 hade jag möjlighet till fördröjd spegeluppfällning för att minimera vibrationer. Något sådant på Canon också? Då får man just dessa symptom.

Jag har 40D med 10k bilder på den och har aldrig varit med om det du säger. Oki, missar AF så vägrar kameran att ta bilden, men det är väl inte det du menar?

Låter snarare som en sjuk kamera tycker jag. Eller möjligen att du missat att den inte tänt AF-lampan. Ingen grön lampa, ingen bild. Ärligt talat vet jag inte vad som händer om blåhåller avtryckaren i nedersta läget om AF misslyckades.

Jag har läst på utrikiska forum att det har förekommit exemplar med felaktig avtryckare. Denna har då haft glappkontakt, med sporadisk funktion som resultat.
Om du har vertikalgrepp kan du testa om det avtrycket fungerar som det ska.

Hej på er, nu pratar jag kamera, inget annat ;-)

Min 40D kan ibland vara lite sen med att ta bilden.
Efter att fokus hittats och kameran piper till trycker jag ned
avtryckaren för att ta bilden.
Normalt sett tar den bilden direkt, men då och då kan en fördröjning på
uppemot 1 sekund förekomma innan bilden tas.
Detta speciellt om det är lite mörkt.
Men jag har låst autofokusen och då borde den bara ta bilden, eller?
Någpn som upplevt liknande?

MVH Mikael.

Jag har också en 40D och har märkt samma sak! Händer inte ofta men det händer. Otroligt irriterande. Den enda teorin jag har (och jag tror inte riktigt på den) är bufferten är full ...

Jag har läst på utrikiska forum att det har förekommit exemplar med felaktig avtryckare. Denna har då haft glappkontakt, med sporadisk funktion som resultat.
Om du har vertikalgrepp kan du testa om det avtrycket fungerar som det ska.

Har vertikalgrepp och det blir samma sak med den så jag tror inte att det är avtryckaren.

Själv har jag bara märkt en "andhämtningspaus" vid vissa tillfällen av sekvenstagningar på rörliga mål med Servo AF, så jag har tillskrivit detta de omständigheter som då rådde. Med min 40D, alltså.

Jag har också en 40D och har märkt samma sak! Händer inte ofta men det händer. Otroligt irriterande. Den enda teorin jag har (och jag tror inte riktigt på den) är bufferten är full ...

Har du upplevt detta även i bra ljus mitt på dagen?
Det har inte jag, däremot när det är lite svårare ljusförhållanden.
Verkar som om kameran missar att den har hittat focus och låst den.
Kan vara nåt i menyn, men jag har gått igenom det utan att kunna hitta vad det kan vara i så fall.

Inte i bra ljus, det är som du säger, det är när det är sämre ljus. Det som är konstigt är att autofokusen redan har hittat fokus så det borde inte ha betydelse tycker jag ... men det har det uppenbarligen.

Det hände senast förra helgen när jag fotade kampsport och missade "knock-out" bilder på grund av detta. Det var inomhus, körde med f2.8 och ISO 1600 på grund av dåligt ljus. Hände då ett par gånger.

Jag tror att om det inte var i situationer där jag tar mycket bilder skulle jag kanske inte märka av det men jag tar ofta bilder på snabba sporter som kampsport och motorsport då jag tar många bilder och det är i ett specifikt ögonblick bilden måste tas.

Inte i bra ljus, det är som du säger, det är när det är sämre ljus. Det som är konstigt är att autofokusen redan har hittat fokus så det borde inte ha betydelse tycker jag ... men det har det uppenbarligen.

Det hände senast förra helgen när jag fotade kampsport och missade "knock-out" bilder på grund av detta. Det var inomhus, körde med f2.8 och ISO 1600 på grund av dåligt ljus. Hände då ett par gånger.

Jag tror att om det inte var i situationer där jag tar mycket bilder skulle jag kanske inte märka av det men jag tar ofta bilder på snabba sporter som kampsport och motorsport då jag tar många bilder och det är i ett specifikt ögonblick bilden måste tas.

Ja, det verkar bara vara du och jag som har dessa konstigheter.
Vi får slå ihop oss och lösa problemet ;-)

Kommer vi på något kan vi väl höra av oss?
Det är ju inte roligt att missa pangbilden pga av att kamera inte tar bilden.
Har också batterigreppet men inte testat om det är likadant där.
Har du sökt efter info på nätet?

MVH Mikael.

Nej, jag har inte kollat något. Ska experimentera lite för att se om jag kan återskapa problemet ...

Jag hör absolut av mig om jag kommer på något!

Kanon. Vi får hjälpa varandra.
Ska forska jag också så hörs vi.
Även ni andra om ni har någon lösning får GÄRNA höra av er.

MVH Mikael Julin.

Kollat lite på nätet.

Har nu läst att det är en del som har liknande problem på sina både 30D och 40D. Vissa av dem har skickat in sina kameror för att få avtryckarknappen utbytt, och därefter har det varit ok.
Läste också på om sk "piratbatterier".
Så här står det:

Det har nyligen bekräftats att piratkopior av litiumjonbatterier och laddare till Canons digitalkameror och digitala videokameror har kommit i omlopp. Det har dessutom rapporterats fall där dessa piratkopior sägs vara orsak till att utrustningen gått sönder.

Eftersom piratkopiorna ofta inte är utrustade med skyddande enheter som gör att angiven kvalitetsstandard uppfylls, kan de vid användning eller laddning orsaka:

* att produkten inte fungerar som den ska
* att onormal hetta eller läckage uppstår
* gnistbildning
* avbrott och liknande

Skrämselpropaganda eller inte, det vet jag inte.

Jag plåtar under ungefär samma förhållanden som du, och min 40D har också missat vissa "fantastiska" ögonblick. Oftast på grund av att jag plåtat med High-speed Continous och att buffertminnet helt enkelt blivit fullt.

Canon EOS 40D klarar upp till 16 exponeringar med 6,5 bilder per sekund i en följd tills buffertminnet är fullt, och det börjar gå långsammare mellan exponeringarna. Ibland upplever jag det som att kameran inte funkar.

Om du ställer in kameran på att reducera bruset vid höga ISO-tal [C.Fn II-1], så klarar bufferten endast att hålla 6 bilder i buffertminnet, varefter kamerans DIGIC III-processor behöver tid på sig att behandla bilderna direkt i kameran innan du kan ta fler exponeringar.

Buffertminnets kapacitet har du tack och lov alltid tillgänglig i synfältet längst ner till höger i sökaren, så du kan hela tiden följa hur många exponeringar du kan ta i en snabb följd vid varje givet tillfälle. Och där ser du följaktligen när minnet är fullt - för då står det "0".

Jag hoppas att detta lilla tips hjälper dig och att det inte är något allvarligt fel på din kamera. Min funkar klockrent!

Bifogar en skärmdump från DPReview:

Bilagor

• C.FnII-1.jpg
    C.FnII-1.jpg
    51.2 KB · Visningar: 442
Tack för ditt tips och engagemang.

Men detta händer tyvärr även när jag kör One Shot och ska ta först bilden. Man kan ju tro att det ska vara knappen, men då det aldrig händer i klart dagsljus utomhus börjar man bli lite skeptiskt.
Men det kan ju vara slumpen också.
Ska ringa Canon nästa vecka och höra, verkar ju vara en del som har eller har haft samma fenomen som jag, både på 30D och 40D.

Kan höra av mig med vad Svenska Canon säger.

MVH Mikael.

Haft samma problem

När jag lånade en 40D i somras så kunde samma sak hända mig även i dagsljus, den hade låst fokus men den ville inte ta någon bild kan inte svara på varför men jag hade samma problem med den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar