Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbjudet att publicera nattbilder tagna på Eiffeltornet...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå.. många byggnader i Frankrike får inte avporträteras/publiceras utan en avgift. Dessutom gäller att om man tar bilder på personer i Frankrike (vem som helst) så kan dessa kräva full ersättning för detta.. Helt sjukt för fotografer i Frankrike...
 
Wow, intressant! vore kul att få veta mer om såna här regler om det finns i andra länder osv... Vad som gäller i Sverige har Mikael Pertmann skrivit en suverän betraktelse över
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1746/
men vad händer om man "ertappas" med kameran i nåt "fotofientligt" land, om såna finns? Ni som är beresta (och pålästa) får gärna tipsa.

Tack för inlägget om Eiffeltornet! Synd att jag inte varit där på natten, då hade jag omgående publicerat bilderna för att se vad som kan hända *s*
 
apropå samtalsämnet. FÅr man fotografera i tunnelbanan i sthlm!? vet att man inte får göra det i ryssland tex
 
Känns som man säger det här för femtielfte gången... i Sverige får man fota precis vad fan som helst förutom militära skyddsobjekt. Dock kan personerna du fotar protestera mot din publiceringsrätt men du får (självklart) ha bilderna i ditt fotoalbum å titta på å skratta åt hur mycket du än vill! Thats it and thats that!
 
Så vitt jag vet så får du inte plåta i tunnelbanan.

Jag blev tillsagd att plocka ihop mina grejer och försvinna därifrån.

Efter lite övertalande var det dock ok. Men egentligen skulle man ansöka om tillstånd någonstans.
 
skelett. Ditt inlägg stämmer ju inte alls. Det finns betydligt fler platser/saker man inte får fotografera än militära skyddsobjekt. Kanske tunnelbanan är en sån. Frågan var väl inte dum? B l a får man inte fotografera hur som helst i tunnelbana, på kyrkogårdar och på många inrättningar.
/Lotta
 
Det finns ett träd i USA som är trademark-skyddat; "Lone Cypress" vid Pebble Beach Golf Course i Kalifornien. Har en bild på den men den vågar jag då inte lägga ut, har haft amerikanska advokater i hälarna förut - inte kul.. :)
 
Kan berätta om egen erfarenhet också, när jag var och fotade på T-centralen :)experimentell triptyk: bla) i förra veckan blev jag också tillsagd.

Den Connex-anställde sa att jag inte fick fota utan skriftligt tillstånd, och att jag skulle ringa kundtjänst. Jag frågade varför, och han kunde inte riktigt säga. Mumlade något om "att vara i vägen".

När jag läste efterföljande diskussion i miperts artikel som refereras ovan (läsvärt!), så står det att man inte får använda stativ/blixt i Stockholms tunnelbana, av säkerhetsskäl. Och stativ använde jag ju...

Men om det inte är därför, utan en tillskärpning "påhittad" av Connex blir jag upprörd. De har ingen rätt att krympa ihop vårt allmänna rum på det viset, det är *min* tunnelbana!

Ska faktiskt ta och ringa dom imorgon, och fråga om det här... (om jag kommer ihåg)

-Christian
 
Enligt lag så är det bara skyddobjekt som inte får fotograferas. PÅ icke offentligt område är det markägaren som bestämmer. Du får fotografera till någon talar, om att det är förbjudet. Eller det finns skyltar.

Står du på offentlig mark får du fota IN på icke offentligt område oberoende vad markägaren tycker.

Sedan hör det till god ton att alltid fråga innan, speciellt om det har kommerciellt syfte.

Kolla Michaels Pertmans artikel. Den är bra.
 
Lotta, har du läst miperts artikel ovan? Mycket förenklat: Allmän plats == får fota, Privat plats == får inte fota om informerad av ägaren att inte tillåtet.

Var har du läst om kyrkogårdar? Varför skulle man inte få det? (Sen kanske man inte vill, men det är ju en annan sak...)
-Christian
 
Man får fota kyrkogårdar fast inte hur som helst. Du får inte fotografera gravstenar så namn syns, inte personer som rör sig om identiteten kan avslöjas o s v. Det har varit uppe i ett annat forum förut.
 
Lotta, du får nog ta och skilja på fotografera och publicera.

Det är ju en viss skillnad på att ta ett kort på en gravsten , mot att sedan använda det i reklamsyfte eller liknande.
 
Lotta, kan du hjälpa mig och peka mig till den tråden, så vore det snällt? (om du kommer ihåg var)

Blir förvånad, satt med på en kant som expert i SOU-utredningen av PUL, och jag har för mig att döda personer *inte* längre anses som "personer", och alltså inte skyddas av personuppgiftslagen... Hmm, måste ta en titt på det.
-Christian
 
Fredrik H skrev:
Lotta, du får nog ta och skilja på fotografera och publicera.

Det är ju en viss skillnad på att ta ett kort på en gravsten , mot att sedan använda det i reklamsyfte eller liknande.

Det gör jag faktiskt också. Kanske det handlar om lite respekt.
 
cwe skrev:
Men om det inte är därför, utan en tillskärpning "påhittad" av Connex blir jag upprörd. De har ingen rätt att krympa ihop vårt allmänna rum på det viset, det är *min* tunnelbana!

Kan ju vara något med att Stockholms tunnebana är världens längsta konstutställning också, det brukar ju inte vara helt Ok att fota konstver (därmed inte sagt att det är förbjudet enligt lag)
 
Lotta: tack för länken! Och visst, det handlar definitivt om respekt för de anhörigas minnen av sina döda kära!

wikman: vet inte, ska kolla med Connex imorgon. Han sa inget om det heller. Anyway.

-Christian
 
Senast ändrad:
Asså som jag har förstått det kan "privata" instutioner endast begränsa ditt fotande genom att stå i vägen, ta kameran ifrån dej eller slå dej på käften... vilket endast resulterar i övergrepp, olaga frihetsberövande och/eller misshandel. Connex eller whatever kan sätta upp hur många "Foto förbjudet"-skyltar som helst... men jag vill sen gärna veta hur de styrker detta lagligt. Tar du en bild på ett skyddsobjekt begår du som sagt ett brott men vilket brott begår du om du fotar hemma hos pelle/på connex perrong/på den privata kyrkans kyrkogård när de säger "nej du får inte"... jo inget!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.