Annons

Förbjudet att fota från läktare

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Fick precis höra att det är förbjudet att fota med systemkamera från läktarna på Ullevi och Scandinavium. Däremot går det bra med kompaktkameror.

Någon som vet anledningen? Är det för att yrkesfotograferna vill ha ensamrätt på bilder av högre kvalité?

Vidare så undrar jag om detta förbud är rikstäckande...hur är det exempelvis i Globen?

M v h
Henrik

Verkar väldigt konstigt.

Vet att under EM i somras på Ullevi var det en hel del som satt med stora gluggar och systemkamera på läktarplats och fotade.

Nicke77 skrev:
Verkar väldigt konstigt.

Vet att under EM i somras på Ullevi var det en hel del som satt med stora gluggar och systemkamera på läktarplats och fotade.

Du brukar sitta med din lilla 300'a under jackan på frölundas matcher eller? ;)

Känner igen det här med att systemkameror är förbjudna. Eller i alla fall så reagerar fler vakter mm på just dem och inte små digitalkompakter. Underligt.

Det var en försäljare på ticnet som berättade det när jag frågade var man satt bäst om man ville fota. Tydligen står det även på baksidan av biljetterna...

Många använder dock systemkameror (inkl. mig själv) på läktarna och försäljaren menade väl lite halvt inofficiellt att det skall krävas en grinig vakt för att bli tillsagd. Men som sagt...det är förbjudet.

hbengtsson skrev:
Det var en försäljare på ticnet som berättade det när jag frågade var man satt bäst om man ville fota. Tydligen står det även på baksidan av biljetterna...

Många använder dock systemkameror (inkl. mig själv) på läktarna och försäljaren menade väl lite halvt inofficiellt att det skall krävas en grinig vakt för att bli tillsagd. Men som sagt...det är förbjudet.

Jag tror att det är mer känsligt på konserter.. Om det är fotboll är det nog inte lika farligt.

Det är väl inte arenan som bestämmer det utan arrangemanget.
Om man köper biljett och det står att det är förbjudet att fotografera på biljetten så är det väl det som gäller.
Men det är lite lustigt i dagens läge med kameror i allt från små telefoner osv. För att inte tala om att kunna filma och spela in ljud med telefoner, kompaktkameror och mp3-spelare. Och de lär knappast tvinga folk att lämna ifrån sig dessa grejor innan de går in på konserten.

johan

När vi var på Råsunda och såg EM-kvalet mellan Sverige och Bulgarien.. (minns dock inte när det var.. var det förra hösten, tro? ).. då stod
vakterna vid entrén och stoppade dom som hade sina systemkameror med stora gluggar på axeln.

En av vakterna sa att det var bara pressfotograferna som fick använda dylika kameror.

Jag var himla sugen på att fråga varför jag inte får ta fina och bra bilder till min blog eller till ungarna för att ha i fotoalbumet, men jag hejdade mig..

ulricahdesign skrev:
När vi var på Råsunda och såg EM-kvalet mellan Sverige och Bulgarien.. (minns dock inte när det var.. var det förra hösten, tro? ).. då stod
vakterna vid entrén och stoppade dom som hade sina systemkameror med stora gluggar på axeln.

En av vakterna sa att det var bara pressfotograferna som fick använda dylika kameror.

Jag var himla sugen på att fråga varför jag inte får ta fina och bra bilder till min blog eller till ungarna för att ha i fotoalbumet, men jag hejdade mig..

Då ska man slänga upp ett leg och säga frilands fotograf och gå vidare.. Jag tror inte de har tid att kolla vidare. Vem tusan skulle orka kolla och ta reda på du är frilands eller inte. Gäller pressleg är det värre.. Jag funderar på att göra ett som säger att jag är frilandsfotograf och är ett äkta leg för det. Vet någon hur man gör ett sådant eller vart man vänder sig??

Rogerber skrev:
Då ska man slänga upp ett leg och säga frilands fotograf och gå vidare.. Jag tror inte de har tid att kolla vidare. Vem tusan skulle orka kolla och ta reda på du är frilands eller inte. Gäller pressleg är det värre.. Jag funderar på att göra ett som säger att jag är frilandsfotograf och är ett äkta leg för det. Vet någon hur man gör ett sådant eller vart man vänder sig??

Om det nu är förbjudet att fota ifrån läktare i exempelvis fotbollslandskamper hur svårt är det att då i stället att få en akreditering till matchen som press-volontär?

Bättre att vända om och kolla på matchen hemma i soffan! Fotboll är lika dåligt i verkligheten som på TV. Enklare att gå på toa eller hämta fika. Bättre överblick och repris på (alla) målen.

Vakterna här uppe på Olympia i Helsingborg brukar stoppa en om man vill komma in med en stor systemkamera med stora objektiv. Har upplevt samma på Roskilde, man fick inte ta in systemkameror med stora objektiv in på koncertområdet de senare åren, tillskillnad mot förritiden (typ i början av 90-talet!).

Jag har dock aldrig haft problem med att ta in en Leica M, eller min digitlakamera med zoom 28-90! Ibland undrar jag om det verkligen är en fråga om bilderna man kan ta, eller om det är en säkerhetsfråga! Det kan ju vara så att stora systemkameror kan upplevas som vapen, som tegelstenar att kasta på motståndarlag, domare eller uppträdande artister! Bara en tanke, har inga som helst belägg för detta! :)

Rogerber skrev:
Då ska man slänga upp ett leg och säga frilands fotograf och gå vidare..

Då finns det en risk att de frågar ut dig vilket fritt land du kommer ifrån. Du måste alltid rätta dig efter lagarna i det specifika landet du befinner dig.

Om du istället säger frilansfotograf så uppfattas du nog seriösare :)

Sorry.. är lite på det humöret idag..

Jag kan bara tolka det som att yrkes/frilansfotografer i sportsammanhang inte önskar konkurrens från läktarna. Om folk på läktarna kan ta bra bilder med en hyffsat ljustark glugg på konsumentnivå och sälja till bildbyråer för halva priset så...ja, utvecklingen är ju ett faktum.

hbengtsson skrev:
Jag kan bara tolka det som att yrkes/frilansfotografer i sportsammanhang inte önskar konkurrens från läktarna. Om folk på läktarna kan ta bra bilder med en hyffsat ljustark glugg på konsumentnivå och sälja till bildbyråer för halva priset så...ja, utvecklingen är ju ett faktum.

Försök att sälja bilder tagna från läktaren med amatörprylar till en bildbyrå får du ser hur det går.
Jag tror att det handlar om att arrangören inte vill ha in en massa otympliga attiraljer på läktaren.
Jag vet att fotograferna fullständigt skiter i det.

hbengtsson skrev:

Den risken är nog liten eftersom:
- Bildbyråer gärna köper av "kända" fotografer, enl gamla rutiner.
- Om man inte är längst ned på läktaren så blir ofta vinkeln till motivet tråkigt.
- Arrangören byr väl sig inte om vem som tog den bra bilden. Bara det blir en bra bild.

Jag kan dock tänka mig en några andra anledningar till varför man inför ett fotograferingsförbud:
- Vill inte störa Artister/tävlande med blixljus
- Hänsyn till övriga publiken som inte riktigt förstår varför någon klättrar runt på läktaren för att få bättre vinkel

Observera att fotoförbudet gäller alla sorters kamoro, mobil som system med gigantiska telen. Fast det är svårare för vakterna att upptäcka mobilen vid inträdet, systemaren är mindre diskret.

Om man nu verkligen vill trotsa förbudet så får man väl vara lite diskret. Packa ned kamera och objektiv i en väska, väl på plats tror jag inte att väktarna kommer att jaga dig.

BugEyes skrev:
Försök att sälja bilder tagna från läktaren med amatörprylar till en bildbyrå får du ser hur det går.

Well, jag tycker kvalitén på bilderna i tidningar har droppat rejeält på sistone. Många använder sunkiga läsarbilder tagna av kameramobiler för att "slippa" skicka ut fotografer. Jag säger inte att det är utvecklingen inom sportfoto, men risken finns kanske?

Och som sagt, förbudet gäller endast systemare. Per, du nämner blixt som en anledning vilket snarare torde tala emot kompakter som ju ofta fyrar av blixten vid dåligt ljus - trots att den är meningslös på en läktare.

Förbudet gäller alla kamror, det är dock bara systemare som fastnar i kontrollen.

Det är även en skillnad på blixten av min sambos kompakt mot min externblixt med ledtal 50.

Att bilderna är dåliga i vissa tidningar är inte mitt problem. Skall jag trycka en bild så skall den vara bra på tekniskt och bildmässigt, om inte så skall det vara en välsigt intressant händelse som ingen annan dokumenterat.

Jag tror inte heller att yrkesfotograferna bryr sig eller känner sig hotade. Däremot blir det jobbigt när Kalle ska leka Gud med sin 20D och 70-200/2.8. Han kommer givetvis springa och klättra runt på läktaren som värsta chimpansen, bara för att få "bra" bider ur "coola" vinklar. Det beteendet kan förstöra hela arangemanget för andra som vill se och minnas.

Kalle förstår däremot att blixt gör ingen nytta på 20m avstånd, så hans 550EX ligger kvar därhemma. Ja, till skillnad från alla amatörer som kör sina ixus på den gröna rutan = blixt.

Däremot har Nisse tagit med sin D70s och 4st SB-800 som är ställda på full effekt och placerade nära plan. Varje gång han tar en bild tror alla att blixten har slagit ner. Maffigt för oss fotonördar? jaaaa. Kul för andra åskådare? nääää...

Jag har nu pratat med Scandinavium, Ullevi, Ticnet och GotEvent. Kompaktkameror är tillåtna men inte systemkameror. Det är därför jag funderar över anledningen.

Vad jag menar med dåliga bilder i dagens tidningar är ett tänkbart scenario:

Billiga bildbyråer växer fram, amatörfotgrafer fotar med sina telen på de nedre delarna av läkaren, slipar till i PS. Säljer för en billig peng till bildbyrån som i sin tur kör aggressiv markandsföring hos tidningar.

Jag skall försöka ringa igen och få reda på den egentliga anledningen...nu är man riktigt nyfiken

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar