hbengtsson skrev:
Jag kan bara tolka det som att yrkes/frilansfotografer i sportsammanhang inte önskar konkurrens från läktarna. Om folk på läktarna kan ta bra bilder med en hyffsat ljustark glugg på konsumentnivå och sälja till bildbyråer för halva priset så...ja, utvecklingen är ju ett faktum.
Den risken är nog liten eftersom:
- Bildbyråer gärna köper av "kända" fotografer, enl gamla rutiner.
- Om man inte är längst ned på läktaren så blir ofta vinkeln till motivet tråkigt.
- Arrangören byr väl sig inte om vem som tog den bra bilden. Bara det blir en bra bild.
Jag kan dock tänka mig en några andra anledningar till varför man inför ett fotograferingsförbud:
- Vill inte störa Artister/tävlande med blixljus
- Hänsyn till övriga publiken som inte riktigt förstår varför någon klättrar runt på läktaren för att få bättre vinkel
Observera att fotoförbudet gäller alla sorters kamoro, mobil som system med gigantiska telen. Fast det är svårare för vakterna att upptäcka mobilen vid inträdet, systemaren är mindre diskret.
Om man nu verkligen vill trotsa förbudet så får man väl vara lite diskret. Packa ned kamera och objektiv i en väska, väl på plats tror jag inte att väktarna kommer att jaga dig.