Annons

Förbjud fotografering av små barn.

Produkter
(logga in för att koppla)
FRÅN BÖRJAN VAR DET EN SERIÖS FRÅGESTÄLLNING I DEN HÄR TRÅDEN!!! Är det inte dags att komma tillbaka dit eller stänga tråden???

Sedan ansvarar föräldrar (som jag själv) för sina barn. Oavsett om det gäller fotografering eller stenkastning!!!

Den som fotograferade mitt barn på ett otillbörligt sätt skulle få veta det. Om mitt barn kastade sten på något/något, skulle barnet få veta det.

MEN DET FÖRUTSÄTTER JU ATT VI VUXNA INTE BETER OSS SOM BARN!!!
 
Olsin skrev:
På Stockholm Marathon så ropade de ut i högtalarena att de hade tappat bort Sebastian 7 år och jag började fundera. Om jag skulle hitta igen lille Sebbe storgråtandes, skulle jag kunna hjälpa honom? En gubbe i 40-års åldern med en kamera? Kamera och man i 40-års åldern är väl urtypen för en pedofil numera.

Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag skulle hjälpa lille Sebbe. För 10 år sedan hade jag inte tvekat att prata med lille Sebbe och han hade nog fått hjälpa till och bära min tunga kamera till informationen och mamma för att sedan få ta en bild på mamma. Men som sagt var, idag är jag faktiskt tveksam till om jag skulle våga hjälpa lille Sebbe.

På 80-talet såg vi ubåtar överallt och numera så är det pedofiler överallt.
Nej riktigt så illa upplever jag inte att allmänparanoian blivit. Om den nu skulle ha kommit så långt vore det inget jag i en sån situation skulle ta hänsyn till. Tror väl att även du Tage skulle hjälpa den lille grabben, men jag tror jag förstår vart du vill komma med ditt resonemang. Istället för tacksamhet skulle man kunna bli bemött av misstänksamhet och ifrågasättande.
 
Peter-L skrev:
FRÅN BÖRJAN VAR DET EN SERIÖS FRÅGESTÄLLNING I DEN HÄR TRÅDEN!!! Är det inte dags att komma tillbaka dit eller stänga tråden???

Sedan ansvarar föräldrar (som jag själv) för sina barn. Oavsett om det gäller fotografering eller stenkastning!!!

Den som fotograferade mitt barn på ett otillbörligt sätt skulle få veta det. Om mitt barn kastade sten på något/något, skulle barnet få veta det.

MEN DET FÖRUTSÄTTER JU ATT VI VUXNA INTE BETER OSS SOM BARN!!!
 

Bilagor

  • caps-lock.jpg
    caps-lock.jpg
    48.9 KB · Visningar: 136
Ja, till exempel om någon främmande skulle gå fram och be om en viss pose....... Det frågar man inte barnet, utan föräldern...... Men det är bara ett exempel. Sunt förnuft och respekt kommer man långt med!!

PMD skrev:
Kan du ge ett exempel på otillbörligt fotograferande av ditt barn?
 
Peter-L skrev:
Ja, till exempel om någon främmande skulle gå fram och be om en viss pose....... Det frågar man inte barnet, utan föräldern...... Men det är bara ett exempel. Sunt förnuft och respekt kommer man långt med!!

Å andra sidan så är det inte artigt mot barnet att "prata över huvudet" på henne/honom (givetvis beroende på hur gammalt barnet är). Skulle jag tex, av någon anledning, vilja fråga en ung flicka om hon vill bli fotograferad av mig, skulle jag inte gå fram och prata över huvdet med hennes föräldrar så hon hör. Troligtvis skulle jag prata med föräldrarna när hon inte var närvarande, annars skulle jag prata direkt med henne i föräldrarnas närvaro och med föräldrarna på samma gång. Jag minns själv hur det var när man var 9-10 år, och folk pratade över huvudet om mig..jag fann det oerhört olustigt och irriterande, och jag tror inte att jag är ensam om det.
 
laan skrev:
Det finns barn, och så finns det barn..

Våra grannars barn är till exempel HELT oupfostrade.. deras föräldrar har ett helvette för att de inte vet hur man tar hand om barn, och tyvärr drabbar det ju även alla inom hörhåll med.

Det är ju å andra sidan aldrig *ungjävelns* fel, utan snarare föräldrarna..

Så är det JA,föräldrarnas fel men att uttala sig så om barn är fel ändå tycker jag.har aldrig sett en ungjävel endast dåliga föräldrar!!
 
Olsin skrev:
På Stockholm Marathon så ropade de ut i högtalarena att de hade tappat bort Sebastian 7 år och jag började fundera. Om jag skulle hitta igen lille Sebbe storgråtandes, skulle jag kunna hjälpa honom? En gubbe i 40-års åldern med en kamera? Kamera och man i 40-års åldern är väl urtypen för en pedofil numera.

Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag skulle hjälpa lille Sebbe. För 10 år sedan hade jag inte tvekat att prata med lille Sebbe och han hade nog fått hjälpa till och bära min tunga kamera till informationen och mamma för att sedan få ta en bild på mamma. Men som sagt var, idag är jag faktiskt tveksam till om jag skulle våga hjälpa lille Sebbe.

På 80-talet såg vi ubåtar överallt och numera så är det pedofiler överallt.

Pedofilnojan hade nog sin kulmen för ungefär 15 år sedan. Värst var det i norge där det blev rena rama häxprocessen med mängder av barn som kunde berätta om satanistiska sekter som begick orgievåldtäkter på dagis eller något i den stilen. Jan Guillous bok "Häxornas försvarare" handlar om det (och om de riktiga häxprocesserna förr i världen). Mycket läsvärd.

Skönt att det inte är lika nojigt nu men det är klart att det fortfarande dyker upp sådana här rop om förbud med jämna mellanrum. Det är självklart viktigt att hålla ämnet aktuellt eftersom det begås övergrepp mot barn varje dag men det är också viktigt att bibehålla proportionerna så att inte alla män blir misstänkliggjorda.
 
Peter-L skrev:
FRÅN BÖRJAN VAR DET EN SERIÖS FRÅGESTÄLLNING I DEN HÄR TRÅDEN!!! Är det inte dags att komma tillbaka dit eller stänga tråden???

Sedan ansvarar föräldrar (som jag själv) för sina barn. Oavsett om det gäller fotografering eller stenkastning!!!

Den som fotograferade mitt barn på ett otillbörligt sätt skulle få veta det. Om mitt barn kastade sten på något/något, skulle barnet få veta det.

MEN DET FÖRUTSÄTTER JU ATT VI VUXNA INTE BETER OSS SOM BARN!!!

Bra åsikt Peter,den liknar min:)
 
Att tala med föräldern/föräldrarna, är i mina ögon det enda alternativet i den åldern.



Walle skrev:
Å andra sidan så är det inte artigt mot barnet att "prata över huvudet" på henne/honom (givetvis beroende på hur gammalt barnet är). Skulle jag tex, av någon anledning, vilja fråga en ung flicka om hon vill bli fotograferad av mig, skulle jag inte gå fram och prata över huvdet med hennes föräldrar så hon hör. Troligtvis skulle jag prata med föräldrarna när hon inte var närvarande, annars skulle jag prata direkt med henne i föräldrarnas närvaro och med föräldrarna på samma gång. Jag minns själv hur det var när man var 9-10 år, och folk pratade över huvudet om mig..jag fann det oerhört olustigt och irriterande, och jag tror inte att jag är ensam om det.
 
Finns det överhuvudtaget någon här som har varit med om att någon främmande med kamera kommit fram till deras barn och bett dom inta en otillbörlig pose? Har någon främmande överhuvudtaget någonsin tagit en bild av era barn?

Hur nojiga ska vi egentligen vara över saker som aldrig kommer att hända oss?
 
låt oss inse att det inte finns några givna mallar för hur gatufotografering med eller utan barn skall gå till. Det känns väldigt situationsbundet och helt beroende på fotografen sätt att bete sig i relation till hur de levande motiven uppför sig. Föräldrarnas närvaro eller frånvaro. Är inte föräldrarna närvarande vilket är troligt om vi pratar barn i 9-10 års-åldern så innebär det väl inte ett direkt förbud mot fotografering, eller? Fotar man människor och kan hantera bilderna som blir är det väl egentligen inget problem. Problemet ligger lika mycket i allmänhetens misstänksamhet som hos de som missbrukar den något diffusa rätten/möjligheten att fotografera människor och barn på allmän plats. Jag personligen ser ingen direkt kränkning i att någon fotograferar mitt barn. Men allt beror på hur det görs och hur mina barn som individer upplever situationen.
 
Tråden bygger på ett Case..... en verklig händelse. Det är Den, vi diskuterar.... Och blir engagerade utav. Det handlar inte om att vara "nojig". Utan om att behålla en moral, en syn på vad som är rätt eller fel.
Att stoppa huvudet i sanden och säga "det händer aldrig mig", det priset är för högt anser jag.
Som förälder.

Säkert har, och säkert kommer mitt barn att spontant hamna på bilder, och det är okej. Men.... det är en helt annan sak.


Anders Östberg skrev:
Finns det överhuvudtaget någon här som har varit med om att någon främmande med kamera kommit fram till deras barn och bett dom inta en otillbörlig pose? Har någon främmande överhuvudtaget någonsin tagit en bild av era barn?

Hur nojiga ska vi egentligen vara över saker som aldrig kommer att hända oss?
 
Vill inte vara en tråkmåns men har ni läst den osammanhängande debattartikeln av den här usla smörsångaren ordentligt? Jag trodde jag gjort det men när jag nu läste om den framstår den som ännu mer häpnadsväckande.

Han, Don Bennechi alltså, uppmanar praktiskt taget folk att spöa upp de som fotograferar barn i preventivt syfte så de inte får för sig att slå ihjäl barnen sedan. Och kallar det civilkurage.

"Jag tänker då för mig själv, om detta hänt Anders Eklund, om han hade hamnat i handgemäng en vecka innan Engla försvann, kanske hade då Engla levt i dag?"
 
Peter-L skrev:
Tråden bygger på ett Case..... en verklig händelse. Det är Den, vi diskuterar.... Och blir engagerade utav. Det handlar inte om att vara "nojig". Utan om att behålla en moral, en syn på vad som är rätt eller fel.

Tråden bygger på en debattartikel av en förälder som är anmäld för misshandel av en fotograf.
Den "händelse" du tänker på är förälderns misstanke om att fotografen skulle ha fotograferat barnet på ett sätt som föräldern ogillar.
Men bara för att händelsen utspelat sig i förälderns huvud innebär det inte att "händelsen" verkligen har inträffat.
Man kan också säga att tråden handlar om hur man presenterar sig som fotograf.
 
tormig skrev:
Vill inte vara en tråkmåns men har ni läst den osammanhängande debattartikeln av den här usla smörsångaren ordentligt? Jag trodde jag gjort det men när jag nu läste om den framstår den som ännu mer häpnadsväckande.

Han, Don Bennechi alltså, uppmanar praktiskt taget folk att spöa upp de som fotograferar barn i preventivt syfte så de inte får för sig att slå ihjäl barnen sedan. Och kallar det civilkurage.

"Jag tänker då för mig själv, om detta hänt Anders Eklund, om han hade hamnat i handgemäng en vecka innan Engla försvann, kanske hade då Engla levt i dag?"
Nu skall vi inte blanda ihop begreppen allt för mycket. Att klå upp en svårt störd person som Anders Eklund hade måhända ändrat på de slumpartade händelser som ledde fram till Englas död. Men hans sjuka ideer och fantasier som i långa loppet får hans drifter att styra honom försvinner inte pga att man klår upp honom. Tyvärr hade det nog bara inneburit att han vid ett annat slumpartat eller planerat tillfälle gjort ungefär samma sak. Herr Eklund tror jag går under seriemördarprofilen som inte slutar innan han dör eller hamnar i fängelse. Tack och lov är han där han skal vara just nu, bakom lås och bom. Han skall sitta inne på obestämd tid, helst till han dör eller är så svårt fysiskt medtagen att liknande brott vore fysiskt omöjligt för honom att utföra. min övertygelse är att de människor med goda intentioner om än klumpiga i sitt fotografiska utövande, är de som skulle svara bäst på att få stryk. Men mot de som man är räddast för hjälper det tyvärr inte.
 
Definitivt nojigt.

Jag gillar inte trenden att en vanlig person med kamera i handen ska behöva misstänkas för att vara terrorist, pedofil, våldtäktsman, m.m., något som folk börjar tro är vanligt förekommande på öppen gata en vanlig dag i Sverige. I själva verket är det otroligt sällsynt, och det är noja som bl.a. media blåser upp för att sälja lösnummer.

Däremd naturligtvis inget försvar för dom sjuka människor som trots allt finns, men med normal vaksamhet från föräldrar så... förmodligen är det betydligt mer farligt för barnen med hundar, bilar, EU-moppar, spisar, tändare m.m. men det är väl ingen som tänker förbjuda dom eller spöa upp varje bilist i förebyggande syfte?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.