Annons

Förbättra bildens skärpa i efterhand!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!


Känner ni till några bra lättanvända plugins till Photoshop (eller går det att göra i PS också?) eller fristående mjukvaror för att göra en oskarp bild mer skarp i efterhand så att säga? (Oavsett om det är gratis eller inte)

Jag tänker t.ex. på det här programmet som ett exempel:
http://www.topazlabs.com/infocus

Känner ni till några fler eller bättre mjukvaror än Topaz Infocus?


---
Ser jag på länken från Topaz Infocus så ser det i teorin i alla fall relativt enkelt ut att göra någonting br av något dåligt.

Då tänkte jag som ett exempel att det borde gå bra att göra något bra av denna bilden också! :)

Länk:
https://imageshack.com/a/img924/8525/fnElDT.jpg
(Bild tagen från ett utkikstorn en bit bort, använde Nikon D850 och Nikon 70-200mm. Bussen var i rörelse och stod aldrig helt still.)

---
Tack så mycket på förhand för er hjälp! :)
MVH at1981 !!
 
Hejsan!


Känner ni till några bra lättanvända plugins till Photoshop (eller går det att göra i PS också?) eller fristående mjukvaror för att göra en oskarp bild mer skarp i efterhand så att säga? (Oavsett om det är gratis eller inte)

Jag tänker t.ex. på det här programmet som ett exempel:
http://www.topazlabs.com/infocus

Känner ni till några fler eller bättre mjukvaror än Topaz Infocus?


---
Ser jag på länken från Topaz Infocus så ser det i teorin i alla fall relativt enkelt ut att göra någonting br av något dåligt.

Då tänkte jag som ett exempel att det borde gå bra att göra något bra av denna bilden också! :)

Länk:
https://imageshack.com/a/img924/8525/fnElDT.jpg
(Bild tagen från ett utkikstorn en bit bort, använde Nikon D850 och Nikon 70-200mm. Bussen var i rörelse och stod aldrig helt still.)

---
Tack så mycket på förhand för er hjälp! :)
MVH at1981 !!

Hej !

Det finns en hel hög med funktioner inbyggda i ps för just detta,
bla ta bort rörelseoskärpa.

Ex: https://moderskeppet.se/resurs/reducera-skakningsoskarpa-med-photoshop-cc/


Sen, ta och installera nik, är nu under Dxo´s armar : https://nikcollection.dxo.com/
( Kvällen räddad )



tänk på att Google är din bästa vän.

//MW
 
Jag antar att du provat uppskärpning i PS eller Lightroom eller liknande? Om inte, gör detta först. Man kan leka med skärpeverktyget, kontrast och clarity. Själv gör jag en viss uppskärpning i LR med skärpeverktyget men då jag personligen avskyr överskärpta bilder (blir halos runt konturer då) så dkärper jag försiktigt. Clarity ökar mikrokontrast och ger mer synliga detaljer på liten skala som t ex bark i träd. Försök detta först innan du köper plugins om du inte gör detta idag.
 
Använder Topaz DeNoise för brusreducering sedan flera år tillbaka men för skärpa PS.
Läser man användar-omdömen så verkar långt från alla vara lyriska.

/Stephan
 
Du har väldigt konstiga kamerainställningar för att fotografera rörliga motiv.
i PS finns skärpning vid skakoskörpa. Jag antar du har bildstabilisering på objektivet. Men nästa gång så tänk på att ha snabbare slutartid.


/Stefan
 

Bilagor

  • fnElDT2.jpg
    fnElDT2.jpg
    242.5 KB · Visningar: 328
Hejsan!

Hejsan!

Jag hade inte hunnit sätta mig in till fullo hur kameran fungerade (Nikon D850) när jag
väl tog bilden! Sedan var det lite molnigt den dagen och inte så jättebra väder men det ska
ju kunna bli bra skärpa ändå!

Jag får prova ta om bilden vid tillfälle och hoppas på bättre resultat nästa gång så att säga! :)

MVH at1981 !!
 
Hejsan!

Jag hade inte hunnit sätta mig in till fullo hur kameran fungerade (Nikon D850) när jag
väl tog bilden! Sedan var det lite molnigt den dagen och inte så jättebra väder men det ska
ju kunna bli bra skärpa ändå!

Jag får prova ta om bilden vid tillfälle och hoppas på bättre resultat nästa gång så att säga! :)

MVH at1981 !!

Ett tips är att använda högre ISO-tal. Du har en fin kamera så det går att gå betydligt högre än ISO 125. När du skall fota rörelse så är en variant att sätta kameran på AUTO ISO, välj sedan S-läget och ställ in den slutartid som du vill ha. I det här fallet kanske 1/500 eller 1/1000 hade funkat.

Ett alternativ är att använda panorering. Då kan du prova med t ex 1/125 och så följer du bussen med kameran samtidigt som du trycker av en serie bilder. Men lite övnings så kommer du få en del bilder där bussen blir skarp och bakgrunden blir suddig - skapar fartkänsla.
 
Jag brukar inte ens försöka skärpa till en bild som är suddig pga. skakoskärpa, mer svära åt mig själv som inte upptäckte vilken slutartid jag använt mig av. Skärper dock upp vissa bilder som av någon anledning hamnat ur fokus. Det märks inte lika tydligt om bilden sedan får en lägre upplösning.
 
Ni som föreslår Photoshop och Lightroom, vet ni om dessa program använder avfaltning (dekonvolution) som Topaz Infocus gör? Avfaltning gör lite mer än vanlig s.k. uppskärpning även om det inte kan ske några underverk.
 
TS har fått tips om mjukvara för speciella ändåmål och det är ju fantastiskt att det finns så kunniga personer här som känner till och använder sådana program - FS är ju en bra kunskapskälla!

Jag tolkade frågan som mer generell kring uppskärpning och inte bara den bilden. Jag instämmer i det som sagts kring kamerainställningar. Ingen mjukvara kan göra mirakel och det är bäst om man kan få till rätt inställning från början.

Ibland är det bråttom men man kan ju spara kamerainställningar till olika shooting banks och där kan man ju spara en auto-ISO som prioriterar högre slutartid och större bländare mm så det bara är att hämta detta customläge då det blir bråttom. Man kan spara olika profiler för olika situationer. Vi amatörer har oftare lite mer tid att hitta en inställning än en proffsfotograf vars levebröd kan vara att få till en bild oavsett hur plötsligt det händer och sedan måste försöka rädda den i efterbehandlingen. En amatör kan ju välj att inte ta bilden utan rätt inställning i många fall.
 
Eller bara dra upp ISO talet ganska rejält som standardinställning.

Jag fotar sällan lägre än ISO400 med en kamera som med moderna mått mätt är rätt kass på höga ISO-tal. Fotar jag med ett längre tele (på en annan kamera) åker ISO högt upp för att få korta slutartider.

En inte helt dum tumregel är att längsta slutartiden för handhållet är 1/brännvidden. Dvs 1/60 för 50 mm, 1/125 för 100 mm osv. För längre brännvidder kan det vara lite i underkant men moderna kameror och objektiv har å andra sidan en del tekniska finesser för att hjälpa till.
 
Hejsan!


Känner ni till några bra lättanvända plugins till Photoshop (eller går det att göra i PS också?) eller fristående mjukvaror för att göra en oskarp bild mer skarp i efterhand så att säga? (Oavsett om det är gratis eller inte)

Jag tänker t.ex. på det här programmet som ett exempel:
http://www.topazlabs.com/infocus

Känner ni till några fler eller bättre mjukvaror än Topaz Infocus?


---
Ser jag på länken från Topaz Infocus så ser det i teorin i alla fall relativt enkelt ut att göra någonting br av något dåligt.

Då tänkte jag som ett exempel att det borde gå bra att göra något bra av denna bilden också! :)

Länk:
https://imageshack.com/a/img924/8525/fnElDT.jpg
(Bild tagen från ett utkikstorn en bit bort, använde Nikon D850 och Nikon 70-200mm. Bussen var i rörelse och stod aldrig helt still.)

---
Tack så mycket på förhand för er hjälp! :)
MVH at1981 !!

Sök på youtube!
Jag brukar använda layer masks i PS och High Pass-filter (tex. 3,0)/soft light, och sedan måla skarpan på, där den behövs. Lite svårt att förklara här men väldigt enkel i praktiken.
 
Eller bara dra upp ISO talet ganska rejält som standardinställning.

Jag fotar sällan lägre än ISO400 med en kamera som med moderna mått mätt är rätt kass på höga ISO-tal. Fotar jag med ett längre tele (på en annan kamera) åker ISO högt upp för att få korta slutartider.

En inte helt dum tumregel är att längsta slutartiden för handhållet är 1/brännvidden. Dvs 1/60 för 50 mm, 1/125 för 100 mm osv. För längre brännvidder kan det vara lite i underkant men moderna kameror och objektiv har å andra sidan en del tekniska finesser för att hjälpa till.

Tumregeln fungerade bättre förr. Högupplösande kameror som Nikon D850 är väldigt bra på att avslöja skakningsoskärpa. Så jag skulle nog halvera tiderna från tumregeln om man ska kunna utnyttja alla pixlarna man betalt dyra pengar för.
 
Tumregeln fungerade bättre förr. Högupplösande kameror som Nikon D850 är väldigt bra på att avslöja skakningsoskärpa. Så jag skulle nog halvera tiderna från tumregeln om man ska kunna utnyttja alla pixlarna man betalt dyra pengar för.

Ja det har du nog rätt i. Utgående från bilden som visas ovanför så står det 1/60 vid 200 mm så det skulle nog trots allt göra en hel del skillnad :)
 
Ja det har du nog rätt i. Utgående från bilden som visas ovanför så står det 1/60 vid 200 mm så det skulle nog trots allt göra en hel del skillnad :)

Ja, med en så högupplöst kamera så bör man se upp med skakningsoskärpa trots bildstab. Men dessutom måste man beakta rörelseoskärpa beroende på hur snabbt motivet rör sig.
 
gjorde tvärsom

Vill helst ta bilderna mitt i skalan runt 100 ISO. Har haft flera monopod´s men till sist köpte jag ett rktigt bra. Lätt och med tilt-huvud. Det använder jag näst intill 100% till mina kameror.

Har numer sällan, kanske tom mycket sällan problem med skakningsoskärpan.

Vidare tycker jag det är ännu mera perfekt för mitt 200-500 tele. Där är antalet skarpa betydligt fler nu än när jag tog djupa andetag och höll andan....
 
Ni som föreslår Photoshop och Lightroom, vet ni om dessa program använder avfaltning (dekonvolution) som Topaz Infocus gör? Avfaltning gör lite mer än vanlig s.k. uppskärpning även om det inte kan ske några underverk.

Smart skärpa gör det och det har ju ett särskilt läge för skakningsoskärpa där den kan ställa in riktning och längd på oskärpecirkeln.. Men jag föredrar Focus Magic. Mer manuell kontroll.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar