Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För ljusa partier i HDR bild

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Tjena!

Jag skulle vilja ha lite tips på en av mina första HDR bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1910523.htm?set=lp

Jag har skrivit lite info under bilden och är själv nöjd med bilden förutom att det blir så väldigt ljust vid lamporna.
Hur fixar man detta på bästa sätt? Kan man lägga på ett lager och bara mörka ner dessa områden eller fixa till det med något annat verktyg?
Jag har jobbat med det en del men får inte till det bra.

Tacksam för tips!

/mvh Johan
 
Intressant tråd.
Först en spontan kommentar till exponeringarna. Alla kameror tycks vilja exponera så att dag tycks råder dygnet runt (exponeringsautomatiken räddar skuggorna från underexponering men på natten är mycket dolt i mörker). För att locka fram natt i bilderna får man därför underexponera en del. Kanske hade en exponering på -2 till -3 räddat en del av högdagerpartierna. Tror jag...
Har prövat HDR i PS några gånger men tycker programmet har en tendens att skapa för ljusa och utfrätta partier. Blir inte så mycket HDR när bara skuggpartierna lättas upp. Har hört att photomatix ska göra ett bättre jobb, men har bara prövat basicsversionen vid något enstaka tillfälle. Har istället för automatik börjat pröva att med lager och lagermasker få fram HDR vilket fungerar bättre men tar tid.
Vore precis lika glad som du för tips.
 
Jag gissar också att din mörkaste inställning -0,8 var för ljus, men det borde synas på histogrammet. Har du kollat det?
 
Det är väl så enkelt som att du inte har gafflat tillräckligt brett för att täcka in motivets kontrastområde. Ett sånt här motiv kräver nog betydligt större exponeringslatitud än -0.8 till 0.7. -2 till 2 hade nog varit lämpligare. Hur mycket täckning har du i det ljusaste under lamporna i din mörkaste bild? Har du teckning där går det att rädda, men är det utfrätt i den så är det "god natt" (utan lite mer avancerad bildbehandling med kloning, men då handlar det inte om "räddning" utan "rekonstruering").

Att bara "mörka ner" det ljusa om det inte finns någon täckning blir inte snyggt alls, då blir det bara grått.
 
Jag skulle provat att exponera betydligt snålare för att behålla "nattkänslan". I stället för 0, +0,7 och -0,8 kanske -2, -1 och 0 Kanske mer underexp ändå...

Den här bilden är sammansatt av 3 exp med -3,67, -1,67 och +0,33
 
PS är i dagsläget inte speciellt bra på HDR. Eller, igentligen är den helt OK på HDR, men för "ton mappningen" för den slutliga JPG bilden, har man inte mycket hjälp i PS. och det är där diverse insticksmoduler, eller separata program kommer till hjälp.

Jag brukar slänga in exponeringarna i PS (CS4) och skapa HDR bilden där. (32 bit) och sedan spara den som "Radiance" (fil-ändelsen blir då ".hdr")
PS är smidigt att få alla exponeringarna åvanpå varandra.

Sedan öppnar jag HDR bilden i Photomatix för "tonemapping". Sparar resultatet som okimprimerad TIFF-fil, (16-bit)

för att slutligen öppna TIFF-filen i PS för finjustering och uppskärpning, för att få ett slut resultat i form av en JPG.

Två av mina HDR på www.flickr.com
http://www.flickr.com/photos/vanadin/3429070268/sizes/o/in/set-72157615116793594/
http://www.flickr.com/photos/vanadin/4009369700/sizes/o/in/set-72157615116793594/
 
Tack för era tips!
Har lite svårt att komma åt internet över helgen därför sent svar.

Jar tror oxå felet är att jag helt enkelt tagit till för lite på exponeringarna.
Kommer använda mig av gafflingen vid nästa tillfälle så det blir exakt ex -2/+2.
Då hade man nog fått till lamporna bättre.

Har för mig att även den mörkaste av de 3 bilderna var ganska ljusa vid lamporna så därför blev det alldeles för ljust/utfrätt när man slog ihop 3 bilder.

Alltid lär man sig något! =)

God Jul!
/Johan
 
Har för mig att även den mörkaste av de 3 bilderna var ganska ljusa vid lamporna så därför blev det alldeles för ljust/utfrätt när man slog ihop 3 bilder.

Alltid lär man sig något! =)

God Jul!
/Johan

God jul på er alla! :)

När man slår ihop flera exponeringar och gör dessa till en 32 bitars bild (Flyttals bild / Floating point image) så räknas varje punkts färg/ljushet ut efter en skala som sätts av de punkter de hade i grund bilderna.

Detta ilustreras ganska enkelt i PS, då du har en 32 bit bild öppen.
Istället för bit info och filstorlek, har du istället en regel nere till vänster.
Detta medger att man kan sätta ljusheten på en bestämd pixel, både ljusare och mörkare än den ljusaste, respektive mörkaste av samma pixel i grundbilderna. (Efter som den beräknas utifrån en kurva/linje, lite som i ett diagram.)
Begränsningen i PS är att denna enda regel påverkar allt i bilden. I tex. Photomatix, finns dussintals reglar som alla påverkar pixlarna olika.

Problemet med ljusen i din bild, är att de var utfrätta även på den mörkaste av dina original exponeringar. Dvs de pixlarna har samma värde i alla tre bilderna.
Så helt riktigt bör man ha lite större mellanrum mellan exponeringarna.
Idealet är att alla motsvarande pixlar i bilderna skall ha olika värden, så att programmet kan skapa en kurva att beräkna varje enskild pixel efter.
Detta är givetvis nästan omöjligt att åstadkomma. Om man lyckas med de ljusaste delarna, då har man antagligen mörka partier med helt svarta pixlar i alla exponeringarna istället.
Detta kan man lösa genom att kanske ta fem exponeringar istället. "-2, -1, +/-0, +1, +2". Där de två, eller tre mörkaste exponeringarna kan ge programmet info om de ljusaste delarna, och de ljusare exponeringarna kan ge info om de mörka partierna.

Gå nu inte och gör HDR av 20 olika exponeringar, det är för det mesta bortkastade resurser och tid.
3-5 exponeringar räcker i 99,99% av fallen.

Till sist. Det hjälper att få till snygga HDR bilder om man lärt sig se vilka motiv som lämpar sig för det.
 
PS är i dagsläget inte speciellt bra på HDR. Eller, igentligen är den helt OK på HDR, men för "ton mappningen" för den slutliga JPG bilden, har man inte mycket hjälp i PS. och det är där diverse insticksmoduler, eller separata program kommer till hjälp.

Jag brukar slänga in exponeringarna i PS (CS4) och skapa HDR bilden där. (32 bit) och sedan spara den som "Radiance" (fil-ändelsen blir då ".hdr")
PS är smidigt att få alla exponeringarna åvanpå varandra.

Sedan öppnar jag HDR bilden i Photomatix för "tonemapping". Sparar resultatet som okimprimerad TIFF-fil, (16-bit)

för att slutligen öppna TIFF-filen i PS för finjustering och uppskärpning, för att få ett slut resultat i form av en JPG.

Två av mina HDR på www.flickr.com
http://www.flickr.com/photos/vanadin/3429070268/sizes/o/in/set-72157615116793594/
http://www.flickr.com/photos/vanadin/4009369700/sizes/o/in/set-72157615116793594/

Väldigt fina bilder. Ska försöka följa dina råd. Duger basversionen av Photmatix?
 
...Väldigt fina bilder. Ska försöka följa dina råd. Duger basversionen av Photmatix?
Tack!
Vet faktiskt inte. Jag kör med en beta version på "pro" varianten.
Vid nattfoto tycker jag inte att HDR ger märkvärd effekt.

större version

http://digitaliz.se/lek/IMG_2270-2.jpg

/Stefan
Med HDR kan man skruva ljuset som man vill.
Så det ser naturligt ut. = Inte så mycket effekt.
Eller maxat, tex i bilden du länkar till, kunde man med HDR effekten lagt dragit upp ljuset i förgrunden, så det vart ljust som på dagen.
Men det skulle givetvis se väldigt onaturligt ut.

Om du tittar på den första av de två bilderna jag länkar till, http://www.flickr.com/photos/vanadin/3429070268/sizes/o/in/set-72157615116793594/ så ser du en försänkning av kajen ner till höger i bild. Utan HDR skulle hela det hörnet av bilden varit helt dolt. Med HDR får man fram detaljerna.
För mig är det jätte positivt om någon säger att HDR effekten inte märks i min HDR-bild. Det är just vad jag strävar efter. Mera detaljer i fotot, utan att manipulationen syns.

Men det är mest en smaksak
 
Innan du ställer inte +/-1 eller vad du vill ha så går det ju att på plats ta tex en underexponerad bild för att se om det ljusa då blir tillräckligt mörkt (och tvärtom). På så vis kan du ju optimera spannet på plats. Inspektera på skärmen på de misstänksamma områdena alltså fullförstorat. Eller titta på histogrammet, den underexponerade bilden i detta fallet skulle ha en väldigt peek till höger och indikera att det finns (för) ljusa partier. Såg att du har Nikon (jag = Canon) men det måste vara lika enkelt på en sån.
 
Trådskaparen "johanpehrson" har en D80.
Den har en gafflings funktion, en helt egen knapp "BKT" (=Braketing), sitter till vänster om objektivet på framsidan om jag minns rätt.
D80an är begränsad till serier om tre bilder. Vilket är fullt tillräkligt! (Jag hade en D80 tidigare.)

Gå in i instälningar och ställ "gafflingen" i ordningen "- 0 +" Så kameran tar den under exponerade bilden först, sedan neutral och till sist en över exponerad.

Detta av den enkla anledningen att speciellt i mörker, blir den över exponerade bilden så "lång" att kamerans brusreducering går igång. Då är det trevligt om man fått tagit hela serien, då kan kameran hålla på att brusreducera utan att man behöver vänta.. Man kan komponera nästa bild, eller stoppa undan kameran.

Ställ "BKT" på -/+2.
Endast i extrema fall behöver detta ändras.
Nästan ALLTID om en bild (Av de tre.) blir helt utfrätt, eller alldeles mörk, är det bätre att styra upp gafflingen med exponerings kompensation. Då flyttar man alla tre exponeringarna på en gång. Och får då tre bilder för HDR...

Alltså, om man har BKT på -/+2 (-2EV, +-0EV, +2EV.) och bild "plus" Som ju är över exponerad med två steg blir helt utbränd, har man två val.

1. Man kan ändra BKT från -/+2, till tex -/+1. Och får då ett omfång av totalt tre exponerings steg. (-1EV, +-0EV, +1EV.)

2. Man kan kompensera den utfrätta "plus bilden" med exponeringskompensation på -1 och "flyttar" då ner alla tre exponeringarna med -1EV och kan behålla omfånget på fem exponerings steg. (Man får med -1 i exp-komp en serie med -3EV, -1EV och +1EV.

Alternativ två, ger ett större "Dynamiskt omfång" (HDR) det man är ute efter, att arbeta med.

Sammanfattning.
Kör BKT på -/+2 (minus först) och blir någon av bilderna för ljus/mörk, kompensera detta med exponerings kompensation.

Detta arbetssätt är snabbt också. Efter serien, kolla bilderna, är de fel exponerade, håll inne exp-komp-knappen (Sitter brevid ON/OFF-knappen, uppe till höger.) och scrolla med tum-hjulet till önskat värde och skjut igen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.