Annons

För ljusa bilder, vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

kalf

Medlem
Hej i somras köpte jag en canon 350D. Jag har tagit en del bra bilder, men majoriteten av de bilder jag tar är inte speciellt bra när jag försöker ta seriösa natur bilder etc. Bilderna blir för ljusa.
Jag ha försökt att kompensera detta med att ändra exponeringsnivån. Men detta är svårt för ifall det ser bra ut på LCD'n så blir det fortfarande för ljust. Exempel nedan:


Men det värsta är när man tar med lång slutartid. Då så går det knappt att få någon bra bild. Idag när jag var ute så blev den bästa denna:


Slutartid 1sek och bländare 22
 
Same here

men jag kom pa att det var min datormonitor som inte var kalibrerad. Det gjorde underverk.
 
Vilket läge har du programratten i? Har du satt den i "gröna rutan" eller P? Om du har det och det blir alldeles felexponerat har du fel på kameran. (Om du inte har råkat komma åt exponeringskompensationen förstås)

Annars kan jag rekommendera Olle Bjernulfs artiklar här på Fotosidan om grunderna i exponering osv:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm
 
Har du någon bildfil uppladdad någonstans, tagen obehandlad direkt ur kameran (och med EXIF-infon kvar), som vi kan titta på?
 
På den första bilden du länkade tycker jag framförallt att kontrasten är väldigt låg. Prova att öka den i något bildbehandlingsprogram eller direkt i kameran om du fotar i jpg.

Om du väljer en för lång slutartid kan det vara så att kameran inte kan blända ned tillräckligt (brukar stå "Hi" eller så i sökaren). Då måste du använda lägre ISO eller gråfilter. Dessutom så brukar jag undvika de absolut minsta (högst f nummer) bländarna eftersom de flesta (alla?) objektiv inte presterar så bra då.

Mvh Tobias
 
Man måste lära sig förhållandet mellan bländare och slutare. Man bara måste lära sig det. Även om man kör auto, TV eller AV så måste man lära sig det för att förstå hursaker påverkas.

Du kan se exponeringen som en ekvation.

Slutaren+Bländare=Exponering.

Exponeringen = 10
Slutaren = 5
Bländaren = 5

Det blir 5+5=10

Om du nu ändrar slutaren till 6 vad händer då?

du får 6 + x = 10
x=4

Nu är siffrorna enbart påhittade och har inget med bilden att göra egentligen, men påvisar att ändrar du i slutartiden så MÅSTE bländaren också ändras för att få samma resultat.

I första bilden så har du en ekvation som har för lång tid och för stor bländare.

Vill du ha längre tid så måste du ha mindre bländare.

Vill du ha kortrre tid så måste du ha större bländare!

Lär dig förhållandet mellan ljus/slutartid/bländare så komemr bilderna bli betydligt bättre.

Ibland räcker inte heller slutaren eller bländaren till och då får man lösa det på andra sätt. Köpa gråfilter, ändra ISO, fotografera när det är mörkare, ljusare osv osv.
 
Jepp, det är ungefär så det är beskrivet i Olle Bjernulfs artiklar.

Att tänka i "hinkar" är rätt pedagogiskt också. Om man tänker sig bildsensorn som ett kärl som ska fyllas med ljus. Det gäller att kärlet inte blir överfyllt (överexponering).
 
Jag använder P(för vanliga kort) eller TV.(för långa slutartider) Tycker ni att ifall jag skall ta foton liknande den första att jag har kameran i AV istället och inte pillar på exponerings kompensation och ställer in bländaren istället?

Här är en orginalfil med lång slutartid(jag tror att EXIF skall finnas kvar, vet inte vad som händer då jag laddar upp bilden.):
http://www.laddaupp.nu/bilder/bildalspark_053.jpg

Här är en där jag var ute och fotade när mina kompisar körde lite cross, samma tilfälle som min första bild.
http://www.laddaupp.nu/bilder/crossbanan 141.jpg

kalf
 
För bövelen Karl-Fredrik: du har ju satt exponeringskompensationen på + 1,3 på crossbilden. Det är inte undra på att den blir överexponerad. Det är inget konstigt motiv så programautomatiken hade gjort en perfekt exponering om du inte hade varit och pillat ;-)
Kameran gör det där mycket bättre själv.

På vattenfallet har du exponerat i en sekund i dagsljus och försökt kompensera med minus två bländarsteg i exponeringskompensation. Men det går inte att göra så i dagsljus. Det kommer för mycket ljus till sensorn. Sådant kan du göra i svagare ljus. Akta dig dessutom för partiell ljusmätning som du använt där. Bättre att använda matrixmätning om man inte riktigt vet vad man sysslar med...

Nä, du får ta och sätta dig och läsa på lite grunder tror jag. Börja med artiklarna här på Fotosidan eller låna en bok på biblioteket.

Ta inte illa upp - det där har vi alla tvingats göra. De tekniska grundkunskaperna är själva fundamentet. Nu med det digitala verkar många tro att man inte behöver grunderna tyvärr.

Lycka till så kommer det att bli jättebra!!
 
Senast ändrad:
huh?

Av= bländarförval.
Tv= Slutartidsförval

Om du ska ha lång slutartid, vad har det med AV att göra?

Som jag sa innan så se till o lär dig grundläggande fotografering. skolor har du här på fotosidan.

Enkelt exempel.

Du sticker ut med kompisarna en solig och fin dag. Din polare kör Cross och du vill plåta med lång tid för att få med fartkänslan i bilden.

Du sätter Tv på 2 sekunder. Bländaren ställer in sig automatiskt på minsta bländaren. Varför för den det? och om bilden som i ditt fall blir överexponerad, varför blir den det?

Om du inte vet detta så spelar det ju ingen roll om du kör TV eller AV. Du måste måste måste måste måste lära dig förstå baskunskaperna.

Enligt mig är Tv Av P bara idioti. När man kan kamean då kan man dra nytta av dessa program, men inte innan.
 
ajg har inte ens tittat på bildens EXIF.. ja är det +1,3 blir det ju lite fel, ävendet ett bevis på att man måste lära sig förstå kameran :)

Försöker ine vara elak, men livet hade varit lite enklare om folk lärde sig saker i rätt ända från början
 
Jag känner igen problematiken när jag fotar i autoläge. Har inga problem med manuella inställningar. Fast i grunden tycker jag att autoläget borde vara inställt ordentligt. Speciellt besvärlig är blixten som fräter ur motiven helt. Nikon D50 beskriver jag nu. Är det en justeringsfråga, eller ska man skräddarsy sina inställningar? Jag provade att minska blixten något steg, utan framgång.
 
Mycket märkligt. D50 brukar exponera helt okej med blixt i auto. Det är ju det som är det fina med ett autoläge om man känner sig osäker: att inte behöva ställa in något.
Om blixten "fräter ut motivet helt" i autoläge är det något fel på kameran. Ta med den till butiken där du köpte den och låt dom kolla.
 
Får väll ta och sätta mig och läsa, både manualen till kameran och lite här på fotosidan då. Eller kan ni rekomendera någon bra bok?

Men vilket läge skall jag fota i om inte i P, TV eller AV? M?

Sedan, om vi tar vattenfallet. Så skall jag ta dessa bilder i typ skymmning?

Tack för hjälpen, och jag var faktiskt inte medveten om att exponeringskompensationen var satt så högt.

//Kalf
 
Plåta i vad du vill. P, Tv, Av - alla är automatiska lägen, men med olika prioritet. Undvik M-läget tills du har läst på. Undvik också att göra sådana hiskeliga justeringar med exponeringskompensationen.

Vattenfallet kan du fotografera i Tv med tiden inställd på en sekund och stativ. Bländaren justeras automatiskt. Men är det för ljust ute måste du använda ett gråfilter. Annars fyller du ju sensorn med för mycket ljus.

Men läs nu kamerans instruktionsbok till att börja med ;-) Lycka till!
 
Senast ändrad:
kalf skrev:
Får väll ta och sätta mig och läsa, både manualen till kameran och lite här på fotosidan då. Eller kan ni rekomendera någon bra bok?

Men vilket läge skall jag fota i om inte i P, TV eller AV? M?

Sedan, om vi tar vattenfallet. Så skall jag ta dessa bilder i typ skymmning?

Tack för hjälpen, och jag var faktiskt inte medveten om att exponeringskompensationen var satt så högt.

//Kalf

Ja sätt dig o "plugga lite" kan inte skada.

Men jag ska hjälpa dig på traven. FS:s Fotoskola duger gott, så börja där.

P TV AV har olika funktioner, vet man inte vad dom är så spealr det ju ingen roll.

Men TV är slutartidsförval. Du sätter en tid som du vill ha och kamean väljer en lämplig bländare som gör att du kan använda den valda tiden. kan inte kameran göra det så blir bilden pannkaka.

AV är bländarförval, Du sätter önskad bländare och kamean ger en lämplig slutartid för att det ska fungera, kan den inte det så blir det pannkaka.

Vattenfallet på kvällen har fördelen att då är det mörkare ute och du kan använda längre slutartid utan att minsta bländaren riskerar att vara förs stor. Dock krävs stativ och fjärrutlösare/fjärrkontroll på långa tider.

Exponerings kompensationen ska i regel aldrig röras! Men om man anser att kamerans ljusmätare konstant ger dig en något överexponerad bild då kan du kompensera detta genom exponeringskompensationen. Läs i manualen vad den har för exakt funktion! Men den ska man i regel inte behöva ändra på.
 
Kalle_B skrev:
Exponerings kompensationen ska i regel aldrig röras! Men om man anser att kamerans ljusmätare konstant ger dig en något överexponerad bild då kan du kompensera detta genom exponeringskompensationen. Läs i manualen vad den har för exakt funktion! Men den ska man i regel inte behöva ändra på.
Detta är väl en sanning med modifikation. Jag har märkt att det skiljer väldigt mycket från glugg till glugg. Med mitt nuvarande Tamron 17-50 måste jag som regel hålla bra koll på exponeringskompensationen, trots att jag fotar med den dokumenterat välexponerande Nikon D50. Man får helt enkelt ta nån testbild i det befintliga ljuset innan man börjar fota, för att utröna vilken kompensation som behövs. Ofta brukar det röra sig mellan +0,3 till -1,0 EV-steg som krävs beroende på ljus. Då kör jag med tidsautomatik.
Så, exponeringskompensation kan vara vettigt att lära sig hur det funkar. Kameran väljer inte alltid rätt exponering nämligen.
 
Om han lär sig histogrammet så ser han när han behöver använda exponerinskompensation.
Fast innan han ger sig på kompensation osv så bör man kunna grunderna hur tid,bländare hänger ihop.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar