ANNONS
Annons

"För" bra bilder i Mjukstart..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rhona

Medlem
Jag blev aktiv på fotosidan ganska nyligen, började lägga upp bilder för nån vecka sen. Det som har slagit mig är nåt som jag tror många andra tänkt på också...

"Bildkritik - Mjukstart" ska ju vara en pool enbart för de som anser sig vara nybörjare i fotografi.. Men när jag tittar i den poolen så ser jag bilder fotade i studio med utsökt ljus, vattendrag fotade med lång exponeringstid, makrobilder i nästan naturlig storlek... Kort sagt, bilder som ligger långt över min egen fotografiska nivå. Fotograferna verkar vara väl hemma med både exponeringsteknik och komponeringslära.

Och det gör mig väldigt osäker - För om de fotograferna anser sig själva vara rena nybörjare, hur kass är inte jag då?
Jag vill ha negativ kritik på mina bilder, och vet att jag kan hantera det och utveckla mina bilder efter det. Så rent instinktivt så skulle jag helst vilja lägga mina bilder i Bildkritik.

Är det här med nybörjare/inte nybörjare totalt messed up i poolerna? Eller ska det vara så här?

Tror det handlar om hur man själv känner sig som fotograf. Jag kan ibland se tekniskt och bildmässigt banala bilder i hårdkritik med, det har lixom svängt lite. Fast jag tycker nog att en kritikpol kanske hade räckt men vi är så många på FS att det förmodligen inte hade fungerat så då får det väl vara så här?

Vi hade tidigare i år en ganska lång debatt om indelningen av kritikpoolerna. Jag uppfattade i alla fall slutresultatet som att mjukstartspoolen riktar sig till både dem som är nybörjare och till dem som kommit lite längre, men kanske på grund av foton inom ett nytt område vill ha mjuk kritik på alstren.
När jag läser riktlinjerna nu för mjukstartspoolen ser jag att jag missuppfattat den tidigare debattens resultat. Men om andra också har missuppfattat detta vågar jag inte säga.

xandx skrev:
Tror det handlar om hur man själv känner sig som fotograf. Jag kan ibland se tekniskt och bildmässigt banala bilder i hårdkritik med, det har lixom svängt lite. Fast jag tycker nog att en kritikpol kanske hade räckt men vi är så många på FS att det förmodligen inte hade fungerat så då får det väl vara så här?

Tja, det är inte främst utformningen av poolarna som jag ifrågasätter. Det är det att de rena nybörjarna får "slåss" om uppmärksamheten i mjukstart, med bilder som relativt duktiga fotografer tagit. Och det är så vanligt förekommande också, det är ju inte bara några få fotografer som enligt min mening lägger sina bilder "fel".

Citat från "Bildkritik - Mjukstart":
"I den här poolen får enbart de som tycker sig vara nybörjare inom fotografi lägga in bilder. Du fotograferar det mesta men har ingen speciell inriktning, utan alla motiv är lika spännande. Kanske familj och djur är det som fastnar mest. Begrepp som kompositions- och exponeringslära har du nosat på, men inte hunnit sätta dig in i."

Med tanke på att det är poolens riktlinjer så förstår jag inte varför så många duktiga fotografer lägger sina bilder i Mjukstart? De har nog gjort mer än bara "nosat" på exponeringslära.

Kijana skrev:
Vi hade tidigare i år en ganska lång debatt om indelningen av kritikpoolerna. Jag uppfattade i alla fall slutresultatet som att mjukstartspoolen riktar sig till både dem som är nybörjare och till dem som kommit lite längre, men kanske på grund av foton inom ett nytt område vill ha mjuk kritik på alstren.
När jag läser riktlinjerna nu för mjukstartspoolen ser jag att jag missuppfattat den tidigare debattens resultat. Men om andra också har missuppfattat detta vågar jag inte säga.
Okej, ska se om jag hittar den diskussionen, vore intressant att läsa.

skillnaden mellan mjukstart och bildkritik är väl mycket skit man kan ta?

Jag tycker inte att du är kass, du förstår dig på Symmetri. Finns många som inte förstår sig på de.

Och de är ett stort plus, sen gäller de att lära sig proffsfotografering som att lära sig just vad man ska använda för inställningar och grejer i vissa situationer. Som t.ex använda härligt Tobaks filter i afrikas öken, Mjau

Damoor skrev:
Jag tycker inte att du är kass, du förstår dig på Symmetri. Finns många som inte förstår sig på de.

Och de är ett stort plus, sen gäller de att lära sig proffsfotografering som att lära sig just vad man ska använda för inställningar och grejer i vissa situationer. Som t.ex använda härligt Tobaks filter i afrikas öken, Mjau

Vad menar du med symmetri?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar