Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

får man fota på stan??

Produkter
(logga in för att koppla)

annizz

Aktiv medlem
Vad gäller när man ska fota människor på stan? Det går ju å fråga om nån typ sitter vid ett fik men typ om man ser massa människor som kommer gående.. då går de ju inte direkt å fråga alla..
å när jag ser nått snabbt så vill jag fota.. å om man då frågar så kanske dom stelnar till..

Affärer, caféer etc. kan ha fotoförbud i sina lokaler och då ska det finnas skyltning om det. Muntligt kan man också bli upplyst om förbudet men då gäller det först då man blir tillsagd. Annars är det fritt fram. Gator och allmän plats är helt fritt att fotografera på.

Det finns en artikel här på Fs som drar igenom det lagliga.
I korthet (!) så kan du som rdan sagts av Anders och Graal fota alla du vill så länge du kan se det och du är på allmän plats. Så fota på du - i Sveriga alltså, i andra länder kan det vara lite skillnad, Fransoser är ökända att ha lite special för sig.

Men det är ju en del av det hela, sen gäller det att bedöma lämpligheten också och inte bara hänvisa till lag.
Mycket handlar kanske om att läsa av hur du uppfattas och hur andra uppfattar dig och dina avsikter.
Har du haft tur och är född med snälla ögon kan det vara en fördel. Annars får man ta i och tänka glada tankar för det syns kanske en aning på kropp och ögon om hur man tänker och kan påverka andra lite.

Att se sig själv och andra med humor tror jag är en teknik som är bra
Att kunna distansera sig och fokusera (!) på att fota ibland och skifta till att bara vara en i massan ibland kan vara bra att kunna.

Men om ni typ ser några som står å snackar elle sitter å tar en kaffe.. brukar ni då gå fram å fråga om ni får ta kort på dom.. om jag bara skulle knäppa av ett kort å sen försvinna skulle de kännas konstigt tycker jag.. tycker sånt där är svårt.. å tänk om man ser några som muckar me varandra å man vill fota de då kanske dom blir asförbannade på mig haha..

Ibland är servicen total - till och med länkar till tipsen om artikel levereras. Mohei - den levande googlemaskinen

En snabb ögonkontakt kan räcka . Bara spekulerar lite nu för jag vet ju inte hur just du fungerar. Men som nybörjare på det området kan du kanske få med ett par kompisar där ni ger er själva uppdraget att fota på stan. Det är märkligt vad det kan lösa upp blygheten och du blir mer beslutsam att fota och "glömmer" dig själv lite for en stund . Jag anar det kan finnas där som hinder.

Det gäller att finna vad som passar just mig, någon universalregel tvivlar jag på löser alla problem.

Egentligen skiter de flesta i dig och din kamera, men samtidigt ser alla dig också alltid i ögonvrån om du förstår distinktionen. Sen finns alltid undantagen som kommer rusande/gormande och tror man planerar en bankkupp eller är privatdeckare.

Smälta in i gatulivet på rätt sätt är inte enkelt för man förstorar och förminskar så lätt sin egen betydelse. Det kan vara därför gatufoto av en del anses som Formula ett i fotogenren.

annizz skrev:
Men om ni typ ser några som står å snackar elle sitter å tar en kaffe.. brukar ni då gå fram å fråga om ni får ta kort på dom.. om jag bara skulle knäppa av ett kort å sen försvinna skulle de kännas konstigt tycker jag.. tycker sånt där är svårt.. å tänk om man ser några som muckar me varandra å man vill fota de då kanske dom blir asförbannade på mig haha..
Jag tycker att det är bara att fota på. Förvånansvärt ofta märker folk inte ens att man fotar dem, eller så bryr de sig kanske inte.

Ibland kan det vara bra att fråga om man inte tror att "ögonblicket" kommer att gå förlorat. Annars är det bara att fota på och sen le lite fint efteråt - när de tittar på dig och undrar "vad i hela friden är det här för galning?" Oftast så ler de tillbaka också. :)

Läs gärna den här texten!
http://www.pinkheadedbug.com/techniques/shynessone.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar